به گزارش پاداش سرمایه احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در خصوص بحث روند معاملاتی حاکم بر بازار سرمایه به گفت و گو پرداخت و گفت:


با توجه به عرضه اوراقی که جهت تامین مالی بخشی از بودجه دولت در هفته گذاشته داشتیم بخشی از بازار را تحت تاثیر خود قرارداد و باعث شد تا جوی منفی در بازار سرمایه صورت گیرد.
 اما در هفته اخر شهریور و هفته اول مهر ماه عرضه اوراق را شاهد بودیم و این موضوع باعث شد تا به واسطه نرخ بهره بدون ریسک به حدی افزایش پیدا کند که گروهی از سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری در بازار حضور داشته باشند و خریدهای خود را به تاخیر بی‌اندازند.


احسان رضاپور به بررسی یکی از عامل اصلی تاثیر گذار در ابتدای مهر ماه پرداخت و گفت :


در هفته اول مهرماه شاهد این بودیم : با پایان یافتن عرضه‌ها به نظر میرسد قیمت‌ها جذاب‌تر شده و اکثریت شرکت‌ها و بعضاً کف‌های قیمتی جدیدتری را که داشتند تجربه می‌کردند.
 در هفته دوم شاهد این بودیم : اقبال در سهام‌های مختلف ( حذف نرخ دستوری گروه خودرو ، مشخص شدن نرخ خوراک پتروشیمی ها )هر گروهی به واسطه یک خبری باعث شد عملکرد آنها بهتر دیده شود و پیش بینی می‌شود عملکرد 6 ماهه خوبی هم راهی سامانه کدال کنند .
 بازار در محدوده فعلی سهام شرکت‌ها را با پشتیبانه بنیادی ارزیابی می‌کند و ارزنده‌تر می‌بیند و به نسبت خریدار تقاضای بیشتری به سرمایه گذاری دارد و شاهد تقویت بازار خواهد بود.


سوالی که احسان رضا پور به نسبت این واکنش می‌پرسد این است که : آیا این تقویت بازار پتانسیل افزایش تقاضا برای بازار را فراهم می‌کند ؟؟ 


پاسخ این کارشناس به این سوال: اگر با رویکردهای بلند مدت بررسی شود بله بازار جذاب و ارزنده می‌باشد اما به واسطه ابهام و پیچیدگی که در ماه‌های آینده با آن مواجه خواهیم شد.

رضا پور در ادامه گفت: شاید بازدهی زیادی کسب کنیم ولی در بازده زمانی 6 ماهه به نسبت بازارهای دیگر بازدهی بهتری را می‌توان داشت چنانچه رشد‌های کوتاه مدتی در سهم‌ها اتفاق افتد، گروهی تصمیم بر سرمایه گذاری و شناسایی سودهای کوتاه مدتی می‌گیرند و این تصمیم باعث می‌شود که روند بازار تغییر کند و رشدهای متوالی و تداوم خوبی را داشته باشد این رشدها همراه با نوسان‌های همراه خواهد بود که بعضا به واسطه خبرهای که از دلار و قیمت‌های جهانی و فاکتورهای سیاسی و تعاملات برجام بحث‌های منطقه ای و ... که به سمت بازار بیاید ممکن است که بازار افت و خیز داشته باشد اما در مجموع محدوده قیمتی که شرکت‌ها در هفته اول مهر ماه تجربه کردند تقریبا معادل یا کمتر از کف‌های قیمتی در ماه‌های گذشته است که ریسک بالایی را به سرمایه گذاران در مورد سهام‌های که در وضعیت بنیادی بهتری هستند تحمیل نخواهد کرد و این خریداران در بلند مدت یا میان مدت پیش رو بازدهی بیشتری به نسبت بازارهای دیگر نصیبشان خواهد شد. 


در آخر توصیه این کارشناس به سرمایه گذاران اینگونه بود:

هلدینگ‌های پالایشگاهی،هلدینگ‌های پتروشیمی، هلدینگ‌های فلزی، هلدینگ‌های معدنی، چند رشته‌ای‌ها و نماد‌های بانکی، به نظر می‌رسد شاید برای سرمایه گذاران ریسک بالایی به سرمایه گذاران تحمیل نکنند و بتوانند مفید‌تر باشد .

تهیه کننده : مرضیه گل محمدی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39