در بازار سهام چه گذشت؟ 

هراس و ترس موجب عقب گرد قیمت ها شد...

اینکه بازار سهام در معاملات روز جاری هم منفی به کار خود پایان داد و افت بیش از 29 هزار واحد را تجربه کرد جای تعجب ندارد چرا که هراس و ترس سهامداران در این روزها موجب عقب گرد قیمت شده است. بازار سهام با لیدری فروشندگان در نمادهای بزرگ و کوچک در مدار منفی و با فشار فروش مواجه به کار خود پایان داد. از طرفی دیگر با تسویه اعتباری ها در شهریور ماه مواجه هستیم که فردا آخرین روز تسویه می باشد و بازار سهام این موضوع را بهانه ای برای کمی استراحت و اصلاح دانست اما در واقع بازار سهام در این مقطع قیمتی فروشنده خاصی ندارد و ما شاهد قدرت خریدارانی هستیم که زیر پوستی در حال خرید بودیم. در اولین روز معاملاتی هفته آخر شهریور ماه بازار سهام افت نسبتا شدیدی را داشت. در پایان بازار امروز شاخص کل بورس با ۳۷ هزار واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد قرار گرفت. اما روند بازار در طول هفته به چه صورت خواهد بود؟ بازار فردا منفی خواهد بود، اما به نظر می‌رسد این روند به تحرکات مثبت منتج شود. علت این مساله هم رسیدن شاخص به حمایت یک میلیون و 420 هزار واحد است. بازار سهام تغییری نمی‌کند مگر آنکه در سیاست‌های اقتصادی دولت تغییری ایجاد و درباره برخی از صنایع و سیاست‌های خود شفاف‌سازی کند. تا زمانی که دولت موضعی مبهم درباره قیمت‌گذاری دستوری داشته باشد تغییری در بازار ایجاد نمی‌شود. همچنین روند بازار سهام این روز‌ها در گرو قیمت دلار است که با گمانه‌های شکل‌گیری مذاکرات برجام احتمال کاهش دلار شکل گرفته است، اما کارشناسان پیش‌بینی کردند حتی با فرض به نتیجه رسیدن برجام نرخ ارز از ۲۳ هزار تومان پایین‌تر نخواهد آمد. پس بنابراین از این جهت نباید نگرانی برای سهامداران وجود داشته باشد. در حال حاضر هم حمایت ۲۷ هزار تومان برای دلار شکل گرفته است.

در بازار امروز فروشندگان به قدری قوی عمل کردند که شاهد قدرت نمایی این دسته از نمادها در کف قیمت روزانه بودیم. در بازار امروز حقیقی ها حدود 900 میلیارد تومان از بازار خارج کردند که شپنا، فولاد و شبندر با  بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 5500 میلیارد تومان به ثبت رسید که حدود 7 درصد کمتر از روز گذشته است. سبقت گرفتن فروشندگان از یکدیگر به قدری بالا بود که گویا در مسابقه شرکت کرده اند! بازار سهام در این دقایق با افت نزدیک به 30هزار واحد مواجه شد و در اکثریت نمادها شاهد قرار گرقتن نمادها در آستانه کف قیمت روزانه بودیم اما با نزدیک شدن به دقایق پایانی معاملات روز جاری شاهد کمی عقب نشینی فروشندگان بودیم.

کاهش ادامه‌دار ارزش معاملات خرد آن هم در شرایطی که به‌طور کلی قیمت‌ها در بازار سهام در حال کاهش است، حکایت از آن دارد که در طول هفته‌های اخیر اعتماد به‌تداوم روند صعودی بازار سرمایه کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که به‌گفته بسیاری عوامل حمایت‌کننده از افزایش قیمت‌ها در بازار سهام همچنان به‌قوت خود باقی هستند و شبه‌تورم انتظاری به‌مانند گذشته همچنان اقتصاد ایران را نشانه گرفته است.

در بازار امروز شاهد افزایش عرضه بودیم و اواخر وقت نیز رنج‌های مثبت کوچکی را در برخی از نمادها داشتیم. نکته قابل توجه، کم شدن حجم معاملات است که نشانه خوبی برای بازار سرمایه نبوده و خبر از ادامه اصلاح بازار بورس را می‌دهد. یکی دیگر از دلایل منفی شدن بازار سهام اخبار و شایعاتی است که در چند روز اخیر به گوش می‌رسید که موجب ادامه‌دار شدن اصلاح بازار شد. گفتنی است؛ در چند سال اخیر به دلیل تسویه اعتبار کارگزاری‌ها، با نوسانات بازار در شهریورماه مواجه هستیم. اما دلیل اصلاح بازار سرمایه، عدم حضور خریداران است و نرسیدن شاخص کل بورس به حمایت قدرتمند موجب می‌شود که خریداران به خرید ترغیب نشوند. احتمال دارد بازار فردا در ابتدا نوسانی پیش برود و در ادامه باید در انتظار اقدام درست از طرف خریداران باشیم.

در نهایت بازار سهام در دومین روز کاری این هفته هم در مدار منفی و با فشار فروش توانست به کار خود پایان دهد.

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۲.۶ درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۹۲۶ هزار تومان و ۲۴ میلیون و ۳۴۹ هزار تومان رسید.

بیشترین تاثیر منفی را نمادهای فولاد، فارس، فملی و کچاد بروی نماگر بورس تهران داشتند.

جمله طلایی روز

موفقیت از آن کسانی است که یک ثانیه دیرتر ناامید می شوند و یک لحظه دیرتر دست از تلاش بر می دارند مواظب همین "یک"های ساده باشید.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید