آخرین هفته شهریور ماه همیشه همین بوده است...

در حالی روزهای پایانی شهریور ماه را سپری می کنیم که بازار سهام همچنان با عقب گرد خریداران و برتری عرضه ها دنبال می شود و شاهد افزایش عرضه و افت بیش از 37 هزار واحدی نماگر بورس تهران در اولین روز کاری بودیم. بطوری که برخلاف روند متعادل برخی از سهم ها در دقایق ابتدایی دیری نگذشت که عرضه تمام نمادها را فراگرفت و فشار فروش موجب شد تا تمام نمادهای بزرگ و کوچک و در مسیر افت و در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شوند.

فاکتور های زیادی در ایجاد شرایط کنونی این بازار دخیل می باشند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

?زمان عرضه اولیه  توسن و فسبزوار

?برطرف نشدن ابهامات مذاکرات برجام

?گمانه زنی ها در خصوص قیمت گذاری دستور

با موجود این موارد بازار سهام با ترس و ابهام در حال سپری کردن روزهای خود است. بازار در معاملات روز جاری با آنکه با سرانه خرید خوبی از سوی حقیقی ها همرا هبود اما در مقابل فشار فروش قابل توجهی را متحمل شد و شاهد قرار گرفتن 256 نماد در کف قیمت روزانه به ارزش 670 میلیارد تومان بودیم و این در حالی است که تعداد صفوف خرید به نسبت فروش پایین بود و تعداد 55 نماد به ارزش 1193 میلیارد تومان در سقف قیمت روزانه قرار داشتند که ارزش صفوف خرید بسیار بالاتر بود.

در کل، بازار امروز با ریزش همراه بود و برخلاف روزهای گذشته خبری از حمایت از نمادهای مهم و نگه داشتن شاخص در مسیر رشد نبود. از طرف دیگر شاهد ادامه خروج نقدینگی از بازار نیز بودیم. این نشانه‌ها همگی می‌تواند به دو عرضه اولیه ارتباط داشته باشد. انتظار می‌رود که در ادامه هفته بازار با روند ریزشی آغاز به کار کند اما امیدوار بودن به تعادل در روزهای پایانی هفته بسیار بالا است. البته ممکن است در ادامه با تغییر روند وضعیت به سمت رشد بازگردد.

در اکثریت گروها امروز شاهد افزایش عرضه و رنگ سرخ حاکم شده در تمام داد وستد ها بودیم بطوری که افت حداکثری قیمت در عمده نمادها آنها را با صفوف فروش مواجه کرده بود.

تاثیرگذاران منفی

فولاد، کگل و فملی سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.
در پایان معاملات امروز بازار سرمایه، مجموع ارزش نمادهای تشکیل دهنده سهام عدالت همچون وتجارت، وبصادر، فولاد، فارس، فملی، شتران، وبملت، اخابر، کچاد، شپنا، رمپنا، فخوز و کگل تغییراتی را تجربه کردند و هم‌زمان با روند نزولی نمادهای شاخص‌ساز بازار سهام از جمله فولاد، فملی، نمادهای بانکی، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها ارزش سهام عدالت نیز که متشکل از همین نمادها است افت بیش از ۳.۲ درصدی داشت.

ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۳ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۶۳۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۳.۲ درصد معادل ۴۶۵ هزار و ۲۴۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۳۸۳ تومان رسیده است.

در فلزی ها تنها نمادهای عرضه اول در حال درخشش بود و در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند. در فلزی ها روند معاملات منفی بود. اخبار خوبی از شرکت فنوال به گوش رسید. این شرکت دارای طرح های توسعه بسیار زیادی است. شرکت چند طرح توسعه در دست اقدام دارد که مهمترین آنها، مدرنیزاسیون برقی نورد گرم، پروژه طراحی و ساخت اره پلیتبر، طراحی افزایش ظرفیت خط رنگ، پروژههای ساخت استندهای کارگاه تولید، پروژه بازسازی میزهای نورد گرم، پروژه طراحی مکانیسم تعویض آرایش اسلیتر سبک، پروژه سایبان انبار محصول، پروژه ساخت دستگاه سنباده زنی دمبلی شکل، ساخت کلکتور نازل نورد سرد و پروژه تولید ورق رنگی به روش پودری میباشد که همه این طرحها تا پایان سال 1399 به اتمام رسیده است و در این بین پروژه تولید ورق رنگی به روش پودری از نظر اهمیت نسبت به بقیه پروژهها دارای ارزش بیشتری است که می تواند بر روی سودآوری شرکت تاثیر قابل توجهی داشته باشد که طبق شنیده ها، شرکت از نیمه دوم سال 1400 به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

در محصولات شیمیایی در کنار نماد کیمیاتک که روزهای پرتقاضای خود را سپری می کند نماد شسینا هم در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه دنبال شد.

در خودرویی ها روند قعطه سازها در دقایق ابتدایی بهتر از لیدرهای خودرویی دنبال شد اما کم کم شاهد افزایش عرضه و تغییر تابلو معاملات این دسته از نمادها هم نیز بودیم.

در بانکی ها روند معاملات همانند سایر گروه ها با افزایش عرضه و فشار فروش دنبال شد و شاهد افت قیمت ها در این دسته از نمادها نیز بودیم.

جمله طلایی روز

اگر نمیتونی کارهای بزرگ انجام بدی، کارهای کوچیک رو به شیوه عالی انجام بده.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید