چرا بازار هفته ای که پشت سر گذاشتم منفی شد؟

بازار سرمایه با توجه به شایعات درباره مذاکرات برجام و تاثیر ترس از ریزش دلار بازار را با اصلاح رو به رو شد و همچنین افرادی هستند که در شاخص مثبت خریدارند و در شاخص منفی می‌فروشند این افراد هیچ‌گاه در بازار سودی را نمی‌برند سهامداران باید در بازار سهام تحمل و صبر داشته باشند. از نرخ گذاری سیمان گرفته تا خودرو تمام این اخبار دست به دست هم دادن تا ما هفته پر فشاری را پت سر بگذاریم. این هفته ریزش نرخ دلار در فضای بازار سرمایه نگرانی‌ها را تشدید کرده بود؛ از طرفی بازار در دو هفته  گذشته با رشد جذابی در اکثر نمادها مواجه بود، که شاهد افزایش فشار فروش بودیم. دلیل افزایش فشار فروش مربوط به شناسایی سودهای کوتاه‌مدت افرادی بود که در خرداد و تیرماه نسبت به خرید سهام شرکت‌ها اقدام کرده بودند و بخش دیگر آن مربوط به گروه‌هایی بود که نگران روند کاهشی قیمت دلار بودند.

معمولا در دهه آخر شهریورماه به چند دلیل شاهد عرضه‌های بیشتری هستیم

 1-به دلیل فروش شرکت‌های سرمایه‌گذاری با نیت شناسایی سود و انعکاس عملکرد خود در صورت‌های مالی

2- تسویه اعتبار برخی از کارگزاری‌ها را تجربه می‌کنیم؛ که همین موضوع موجب رویکرد محافظه‌کارانه سرمایه‌گذاران می‌شود.

 در مجموع، با ریزش روزهای اخیر در هفته سوم شهریور، به نظر می‌رسد که به مرور در هفته آینده با تجربه کردن سطوح حمایتی معتبر مجددا شاهد افزایش تقاضا روی گروه زیادی از سهام شرکت‌ها باشیم. در آخر توصیه می‌شود، سهامداران در این ایام، توجه داشته باشند که ویژگی هر کدام از شرکت‌ها در صنایع مختلف متفاوت است و با در نظر داشتن این موضوع، هر کدام از شرکت‌ها را از لحاظ ارزندگی و بنیادی به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار دهند. معاملات روز سه‌شنبه بالاخره فروکش کرد و ‌این بازار توانست پس از سه روز ریزش سنگین مجددا با افزایش قیمت‌ها همراه شود. در این روز بورس تهران شاهد رشد ۴۷/ ۱درصدی میانگین قیمت‎‌ سهام بود و نمادهایی همچون «پارسان»، «نوری»، «فولاد» و «شستا» بیشترین اثر را بر شاخص بورس داشتند.در روز سه شنبه به‌لطف رونق مجدد بانکی‌ها و دلاری‌ها شاهد صعود ۲۱‌هزار و ۷۳۰ واحدی شاخص بودیم این حال نکته قابل‌توجه در بازار روز سه‌شنبه این بود که ارزش بازار بار دیگر به۶‌هزار هزار میلیارد تومان رسید. در این روز ارزش کل معاملات بورس از ۶ هزار و ۱۵۹ میلیارد تومان فراتر رفت. افت چنین متغیری تنها در یک روز را نمی‌تونیم به‌حساب ضعف بازار بذاریم اما نباید از این نکته غافل ماند که ارزش معاملات خرد یکی از متغیرهای مهم در بازار سرمایه است که رشد پایدار آن را نشان می دهد.

مورد دیگری که می تواند درروزهای پایانی به آن اشاره کرد نسب تعداد و ارزش صف‌های خرید موجود در بازار سهام نسبت به‌صف‌های فروش است. از این بابت می‌توان گفت که روز سه شنبه روزی امیدوار‌کننده برای بورس تهران بوده. اما روز آخر بازار سهام با عقب نشینی خریداران شروع کرد ولی طبق روند معاملات روز گذشته با اونکه شاهد افزایش عرضه دذ کلیت بازر بودیم اما بهبود تقاضا هم در بازار کاملا مشهود بود.خبری که این روزها شاهد آن بودیم مصوبه سازمان بورس بود که ، شرکت‌های بورسی رو موظف کرد تا نیمه مهرماه فهرست دارایی‌های زمین و ساختمانی خود را افشا کنند. در حقیقت شرایط شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما اگر بخواهیم کلیت این طرح را در نظر بگیریم، کوچک‌ترین تاثیر آن شفافیت دارایی شرکت‌ها هست. با این شرایط، احتمالا ما دیگر شاهد این موضوع نباشیم که خیلی از شرکت‌ها بابت خبر افزایش_سرمایه از محل تجدید ارزیابی، حبابی شوند و ریزش دیگری را به بازار تحمیل کنند، این مسئله برای شرکت‌هایی است که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند. تئوری‌های مالی می‌گه ارزش جایگزینی، سقف ارزش یک شرکت‌ می‌تواند باشد، در نتیجه برآورد ارزش جایگزینی قابلیت بیشتری دارد. بنابراین این قابلیت را ایجاد می‌کند که فعالان بازار برآورد بهتری از ارزش کل دارایی‌های شرکت داشته باشند، پس سقف قیمت خیلی از سهام‌ها مشخص می‌شود. این اتفاق یعنی افشای جزئیات زمین و ساختمان، از حبابی شدن بازار جلوگیری می‌کند.

ششمین عرضه اولیه سال جاری در بورس تهران انجام شد.

 امروز تعداد 600 میلیون سهم معادل 15 درصد از سهام شرکت پارس فولاد سبزوار با (نماد فسبزوار) به قیمت هر سهم  31250 ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد. در این عرضه اولیه بیش از 2 میلیون  956 هزارو 842 کد معاملاتی  شرکت کردند و حدود 225 سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت. 

کلام آخر

اما برای کلام آخر باید بگوییم که بازار سهام در تابستان 1400 توانست به مدار تعادل و از رکود 11 ماهه خود خارج شود. بازار سهام تابستان 1400 را با رضایت سهامداران در حال به پایان رساندن است. با پیشروی قیمت در نمادهای خودرویی، محصولات شیمیایی و بانکی ها می توان هفته آینده را هفته ای متعادل و مثبت دانست.

سهام عدالت

ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۰.۶درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵٣٢هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ٧١۵هزار تومان و ٢۶ میلیون و ٨٣٣هزار تومان رسید.ارزش ۶٠درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ٨ میلیون و ٢٢٩هزار تومان رسیده است.

در پایان بازار 252 میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی صورت گرفت که فارس، فولاد و شپنا با  بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز 5600 میلیارد تومان  به ثبت رسید. بازار بورس تهران طی آخرین روز معاملاتی هفته جاری در مسیری متعادل همراه با تکانه های مثبت و منفی در حرکت کرد. عمده نمادهای بزرگ وشاخص ساز توانستند سنگر صفر معاملاتی را حفظ کند و تغییر چشمگیری در قیمت پایانی نداشته باشد، در این میان گرایشات مثبت در بانکی ها بیشتر به چشم می خورد.

جمله طلایی روز

موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده‌اید، تنها قسمتی کوچک از پتانسیل بزرگ شما هستند...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید