از رشد 22 هزار واحدی شاخص کل تا جهش نزدیک به 8 هزار واحدی شاخص هم وزن

از رنگ سبزی که بازار سهام را فرا گرفت

از امیدی که به بازار سهام بازگشت

قدرتی که از سوی خریداران کاملا مشهود بود

از چه بگوییم؟

از وضعیت الاکلنگی این روزها یا از وضعیت بی دلیل مثبت و منفی شدنش

بله بازار بورس تهران امروز را در مدار مثبت آغاز کرد و نه تنها در این مدار استوار ماند بلکه رفته رفته سمت تقاضا وزن بیشتری گرفت و نمادها به ویژه بزرگان و شاخص سازان برای رسیدن به سقف قیمتی روزانه با یکدیگر به رقابت پرداختند. شاخص کل بورس در این لحظه با رشد حدود 21 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 496 هزار واحدی دنبال می شود. شاخص هموزن نیز پس از چندروز سرخپوشی مجددا به مدار مثبت بازگشت و هم اکنون جهش 7900 واحدی را تجربه می کند.در معاملات روز جاری با توجه به تقاضای شکل گرفته شده در نیمه معاملات روز گذشته شاهد آغازی متعادل و مثبت در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. اما نکته ای که است، بهتر است سهامداران به دنبال خرید سهم‌هایی باشند که افت خوبی را داشتند و به لحاظ قیمتی در وضعیت مطلوبی قرار گرفتند. با این کار به نوعی می‌توانند سبد خود را بهینه کنند. روز معاملاتی جاری در مدار مثبت و با رشد و جهش قیمت همراه شد و شاهد افزایش قدرت خریداران در کلیت بازار بودیم که با شروع نیمه دوم بازار قدرت از سوی خریدازان چندین برابر شد و ما شاهد تاخت و تاز خریداران در بیشتر نمادهای بازار بودیم.بزرگان یکی پس از دیگری در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو بودند. بطوری که بانکی ها و محصولات شیمیایی در تیررس خریداران قرار داشتند.

نقش دلار در بازار 
ولی در مجموع بلاتکلیفی در همه بازارها موج می‌زند و بازارهای سرمایه‌گذاری در انتظار به سر می‌برند و به نظر می‌رسد قیمت دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازارها و به‌خصوص بازار سهام و خودروسازان بورسی ایفا کند. به هر روی تا هفته‌های آینده و مشخص شدن حداقل بخش‌هایی از زوایای پنهان توافقات دولتمردان در حوزه‌های بین‌المللی، بیراه نیست اگر مدعی شویم بازار خنثی‌ترین حالت خود را طی کند. بازار امروز تقریبا خوب بود و طبیعی بود که بعد از رشد اخیر شاهد دست به دست شدن یکسری از سهم‌ها باشیم.به نظر می‌رسد، برای اینکه بتوانیم روند کلی بازار را در میان‌مدت و بلندمدت مورد ارزیابی قرار دهیم؛ باید صبر کنیم تا تکلیف یکسری از مسائل کلان اقتصادی روشن شود.احتمالا فردا نیز بازار همین روال را ادامه دهد، مگر این که در بعد اقتصاد کلان اتفاق خاصی رخ بدهد که بعید است.البته تا حدودی چشم‌اندازها نسبت به ریزش سنگین نرخ دلار معقول‌تر شده و طبیعتا فعالان بازار این امر را دور از دسترس می‌بینند.در مجموع، بازار ثبات دارد و درون یک کانال مشخص در حال نوسان است.

در بازار امروز تراز نقدینگی حقیقی ها مثبت شد و 310 میلیارد تومان پول حقیقی جذب بازار شد. فملی، شپنا و شبریز با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز حدود 6 هزار میلیارد تومان ثبت شد.

حال به بررسی برخی از تک سهم ها و نمادهای مورد توجه بازار می پردازیم

شاید باور کردنی نباشد و لی دو گروه محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی دیروز جزو گروه هایی بودند که خروج پول را تجربه کردند و امروز با بیشترین ورودی همراه بودند. با قرار گرفتن نفت برنت در بالاتر از سطح 74 دلار امروز در نیمه دوم بازار شاهد افزایش خریداران و قدرت نمایی آنها و قرار گرفتن نمادها در سقف قیمت روزانه بودیم. محصولات شیمیایی هم در صدر توجهات قرار داشتن و شکل گیری صف خرید در عمده نمادهای این گروه را شاهد بودیم.

در خودرویی ها روند معاملات در نیمه دو بازار با آتش بازی خریداران روبرو شد بطوری که قدرت خریدار بارها نماد خساپا را در آستانه سقف قیمت روزانه قرار داد و هر سه باز نماد ناکام ماند و در نهایت در آستانه سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این نماد بیش از 400 میلیون برگه سهم بود. خودرو در قیمت 212 تومان با رشد 2.5 درصد دنبال شد و حجم معاملات 272 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.

ولی باید به خریداران نماد بانک ملت دستمریزاد گفت که نماد را در دقایق پایانی با صف خرید همراه کردند و در نهایت با ثبت حجم بیش از 273 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. دی نیامده به بازار در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد. وتجارت و وبصادر نیز در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند.

ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۵درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۷۹۹هزار تومان و ۲۵ میلیون و ۹۹۱هزار تومان رسید.ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۲۸۰هزار تومان رسیده است.

جمله طلایی روز

پس از تاریکترین ساعات زندگیت هم خورشید دوباره خواهد درخشید.

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید