نگاهی به بازار

باتوجه به جمع شدن صف فروش در نمادهای بزرگ و شاخص ساز در انتهای بازار به نظر می رسید آغاز معاملات روز جاری دوشنبه 22 شهریور ماه متعادل تر از روزهای گذشته باشد که همانطور هم شد. همچنن باتوجه به محدوده شاخص که به حمایت یک میلیون و 470 هزار واحدی نزدیک شده پیش بینی می شود روند شاخص منفی کم و یا حتی تا محدوده مثبت هم پیش روی کند که طبق پیش بینی ها دقایق ابتدایی معاملات روز جاری نماگر بورس تهران در مدار مثبت هم قرار گرفت چرا که آغاز متعادل و مثبتی را در اغلب بزرگان شاهد بودیم اما با گذشت زمان و غلبه فروشندگان بر خربداران روند معاملات اغلب بزرگان تغییر کرد و شاخص بورس تهران با افت شدیدتری مواجه شد و در این دقایق با افت بیش از 16 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 473 هزار واحد قرار دارد ولی با شروع نیمه دوم معاملات شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی بودیم بطوری که این گروه را باید تا حدود ی ناجی بازار دانست و گفت تا حدودی بازار تحت تاثیر این گروه روند بازار تغییر کرد اما در نهایت با بهبود نسبی تقاضا در دقایق پایانی بازار نماگر بروس تهران افت 17 هزار واحدی خود را به 14 هزار واحد رساند و در سطح 1 میلیون و 475 هزار واحد به کار خود پایان داد. همانطور که گفتم با شروع نیمه دوم معاملات شاهد بهبود تقاضا در اغلب نمادهای تاثیر گذار در اغلب گروه ها بودیم. همراه با ریزش 14700 واحدی شاخص کل، حقیقی ها 538 میلیارد تومان از بازار خارج کردند. فولاد، شبندر و فملی بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی ها به حقوقی ها را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز بیش از 6800 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 8 درصد بیشتر از روز گذشته است.

امروز گروه ها روند قابل توجهی را پشت سر گذاشتند بطوری که در نامدهای اغلب گروه ها شاهد بهبود تقاضا بودیم. روند خودرویی ها از همان دقایق ابتدایی با رشد نسبی تقاضا در مدار مثبت آغاز شد و در انتها با آنکه کلی نوسان را پشت سر گذاشتند، اما باز هم در مدار مثبت به کار خود پایان دادند و شاهد رشد قیمت و جهش قیمت در بزرگان این گروه خودرو و خساپا بودیم.

درخشش ذوب 

در فلزی ها نماد ذوب آهن اصفهان قابل توجه بود بود که نماد ذوب با اصلاحی که تا قیمت 415 تومان تجربه کرد توانست در مدار مثبت و با رشد تقاضا همراه شود و در نهایت در کنار نماد کیمیاتک و فمراد توانست در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان دهد.

بهبود تقاضا در پالایشی ها 

در پالایشی ها برای دقایقی شاهد بهبود تقاضا بودیم اما این گروه هم همانند اکثریت گروه های دیگر در مدار منفی به کار خود پایان داد.

در نیمه دوم بازار تحرکاتی در بزرگان بازار مشاهده می شود. نمادهای بزرگ و کوچک در حال فاصله گرفتن از کف قیمتی روزانه شد. بزرگان از کف های قیمتی در اغلب نمادها فاصله گرفتند و توانستند در مدار منفی و متعادل به کار خود پایان دهند.

حقیقی‌ها امروز بیش از ۵۴۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «سپید»، «برکت»، «شستا»، «خودرو»، «آبادا»، «خساپا» و «شبندر» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «مدیریت»، «وهامون»، «دی»، «سپیدار»، «لطیف»، «گدنا» و «کرمان» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند.

بیشترین تراکنش ها

ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به بیش از ۶هزار و ۸۶۵میلیارد تومان رسید. پیش بعد از آگهی عرضه اولیه "توسن" در فرابورس، بورس تهران هم خبر از عرضه اولیه پارس فولاد سبزوار با نماد "فسبزوار" در روز چهارشنبه هفته جاری داد. طبق این آگهی ۱۵ درصد از سهام "فسبزوار" معادل ۶۰۰ میلیون سهم عرضه خواهد شد. این عرضه اولیه برخلاف دو عرضه اولیه جدید فرابورس به روش جدید نخواهد بود و تمام سهام بین معامله‌گران تخصیص داده خواهد شد. حداکثر قیمت هر سهم "فسبزوار" ۳,۱۲۵ تومان خواهد بود و با فرض مشارکت سه میلیونی در این عرضه اولیه می‌توان انتظار داشت به هر کد حقیقی و حقوقی حدود ۲۰۰ سهم، معادل ۶۲۵ هزار تومان سهام اختصاص یابد. "فسبزوار" بعد از "حآفرین" و "توسن"، سومین عرضه اولیه بازار سهام در هفته جاری محسوب می‌شود. این برای اولین بار در چندین سال گذشته است که طی یک هفته سه نماد جدید در بازار سهام عرضه اولیه می‌شوند.

در بازار جهانی چه گذشت

در بازارهای جهانی به دنبال خسارت‌های شدید به پالایشگاه‌های آمریکا در خلیج مکزیک در پی وقوع طوفان آیدا عرضه نفت خام توسط این کشور همچنان با مشکلات زیادی مواجه است که این موضوع بازار انرژی را تحت تأثیر قرار داده است. تحلیلگران می‌گویند نگرانی‌ها برای راه اندازی دوباره پالایشگاه‌های نفت در لوئیزیانا و افزایش تقاضا در بازارهای جهانی برای نفت خام موجب این افزایش قیمت شده است.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید