بالاخره «سبز» به کار خود پایان داد

بالاخره بازار سهام بعد گذشت روزهای پرعرضه و پرفشار توانست با همت خریداران در نماد شستا در مدار مثبت به کار خود پایان دهد. بازار سهام، هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما باید گفت در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی 17 ام شهریور ماه 1400 بازار سهام با بازگشت خریداران در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز توانست در مدار مثبت قرار گیرد و شاخص بورس تهران در نیمه دوم معاملات روز چهارشنبه با رشد بیش از 2900 واحد با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای شستا، کچاد و نوری توانست در سطح 1 میلیون و 526 هزار واحد به کار خود پایان دهد. در روز چهارشنبه بازار سهام میزبان دو نماد تازه وارد بود. نمادهای فجهان و کیمیاتک برای اولین بار در بازار سهام عرضه شدند. بدون احتساب عرضه اولیه در آخرین روز معاملاتی ارزش معاملات خرد به بیش از 7100 میلیارد تومان رسید...

اما در واقع می توان گفت، داد و ستد منطقی از بازار سهام شاهد بودیم...

معاملات آخرین روز هفته برخلاف روند روزهای گذشته با افزایش تقاضا و جهش قیمت در بزرگان و کوچک ها رقم خورد و این در حالی است که نماگر بورس تهران با رشد بیش از 2700 واحد همراه شد اما رفته رفته با غلبه فروشندگان بر خریداران و قدرت نمایی جبهه فروشندگان شاهد کاسته شدن رشد نماگر بورس تهران بودیم. شاخص بورس تهران در 17 ام شهریور ماه 1400  همچنان توانست مدار مثبت خود را حفظ و در سطح 1 میلیون و 523 هزار واحد قرار گیرد. توجه به عرضه اولیه های امروز (کیمیاتک و فجهان) باید منتظر جابه جایی نقدینگی در بازار و فشار سمت عرضه (با فروش برخی از سهام در پرتفوی سهم ها و خرید سهم های عرضه اولیه) می بودیم. گرچه تجربه بازار در دو ماه قبلی نشان داد که بازار می تواند هر آن که اراده کند، سمت تقاضا را تقویت کند و مانع از ریزش شاخص از یک محدوده معین شود اما نمی توان به روند این هفته ریزش گفت، بلکه می توان روندی آهسته و پیوسته در مسیر رشد شاخص کل دانست.

نمای بورس و فرابورس تهران در آخرین روز کاری

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد دو هزار و ۹۴۸ واحدی به سطح یک میلیون و ۵۲۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۷۴۷ واحدی در سطح ۴۶۶ هزار و ۹۵ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۱۹ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۱۶ درصدی را تجربه کردند.

تاثیر گذاری نمادها بروی شاخص کل

سرزمین «کوچک ها» خوش درخشید

نمادهای کوچک متعادل تر از بزرگان در حال سپری کردن معاملات خود بودند. شاخص هم وزن در تایم فریم روزانه بعد از برخورد برای بار دوم در مدت اخیر به مقاومت خود نزدیک شد نتوانست بر آن غلبه کند و در نهایت با افت مواجه گشت و احتمال افزایش نوسانات را بالا برد. شاخص کل در نیمه دوم بازار با افزایش تقاضا و رشد قیمت نمادهای بزرگ و کوچک همراه شد و شاهد رشد مجدد شاخص کل بودیم. هم وزن ها هم رشد و جهش را تجربه کردند. در مجموع هفته ای پشت سر گذاشیم، هفته پر نوسانی در بازار سهام بود.

بررسی گروه ها

اگر بخواهیم به بررسی گروه ها بپردازیم، ابتدا به صنعت خودرو می پردازیم، این گروه در معاملات روز جاری با افزایش نسبی تقاضا دنبال شدند و در نیمه دوم بازار شاهد افزایش قیمت در اکثریت نمادها بودیم. خودرو در قیمت 218 تومان با رشد 1.1 درصد دنبال می شد و خساپا در قیمت 200 تومان به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 360 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. خنصیر در قطعه سازها با توجه به نوسان 50 درصد جهت برگزاری کنفرانس متوقف شد.

«شسپا» بالاخره عرضه شد

در گروه پالایشی ها نماد شبندر در قیمت 637 تومان رشد 2.4 درصد را تجربه کرد و شپنا در قیمت 1385 تومان با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد. شتران در قیمت 1115 تومان آخرین معامله خود را انجام داد و حجمی بالغ بر 71 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. در روانکارها رالی خیره کننده ای را در شسپا شاهد بودیم بطوری که امروز نماد با افزایش عرضه مواجه شد و افت نزدیک به 4 درصد را به ثبت رساند. شبریز در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد.

«کنور» همچنان نماد مورد توجه گروه

در معدنی ها کنور همچنان در مرکز توجهات سهامداران قرار داشت اما دیری نگذشت که شاهد عرضه صف خرید این نماد بودیم و حجمی بالغ بر 56 میلیون برگه سهم به ثبت رسید و کاما رشد 1 درصد را به ثبت رساند و کگل، ومعادن در قیمت صفر تابلو دنبال شدند.

«دی» نقدینگی را بلعید

جریان معاملات بانکی ها متعادل و مثبت بود اما رفته رفته با غلبه فروشندگان بر خریداران افت قیمت شامل اکثریت نمادها شد بطوری که وتجارت، دی، وبصادر و وپارس در مدار منفی دنبال شدندو وپارس با بیشترین افت قیمت مواجه بود و افت بیش از 2 درصد را به ثبت رساند. دی همچنان نقش بلعیدن نقدینگی موجود در گروه را ایفا می کند و حجمی بالغ بر 518 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند.

«دیران» در تیررس خریداران

در دارویی ها نماد برکت برخلاف روند روز قبل با افزایش عرضه و فشار فروش مواجه بود و افت حداکثری قیمت را به ثبت رساند اما در این گروه شاهد درخشش نماد دیران در سقف قیمت روزانه بودیم بطوری که این نماد در دو روز گذشته با افت حداکثری قیمت و با صف فروش مواجه بود اما در روز جاری با رشد حداکثری قیمت توانست مجددا به قیمت 2578 تومان بازگردد.

«پترول» بازهم در صدر ورود نقدینگی

در گروه محصولات شیمیایی اکثریت نمادها با رشد نسبی و با تابلو سبز به کار خود پایان دادند. پترول مجدد در صدر بیشترین حجم معاملات قرار داشت. شگویا با ثبت حجم بیش از 27 میلیون برگه سهم توانست در رتبه دوم قرار گیرد. نوری پیشروی 1 درصد داشت.

«شستا» ناجی شاخص

برای جمله آخر باید گفت با درخشش خریداران در نماد شستا در معاملات آخرین روز هفته شاهد قرار گرفتن نماگر بورس تهران در محدوده مثبت بودیم. شستا ناجی شاخص در معاملات اخرین روز هفته بود.

اخبار مهم برای معامله گران در این هفته چه بود ؟

۱. عرضه اولیه فجهان و کیمیاتک | سهمیه عرضه اولیه کیمیاتک افزایش یافت
۲. نماد شرکت‌های پارس فولاد سبزوار و صنایع مس افق کرمان در سامانه پس از معاملات درج شد.
۳. افزایش قیمت سبوس منتفی شد
۴. افزایش قیمت تضمینی خرید چغندر قند به ۱۸۷۵۰ ریال
۵. دور چهارم مذاکرات ایران و عربستان برگزار خواهد شد
۶. رکورد تزریق روزانه واکسن در کشور شکسته شد و تزریق واکسن از مرز ۳۰ میلیون دُز گذشت.
۷. ۶ محصول لبنی بیش از ۵۰ درصد گران شدند
۸. فروش صادراتی تایر گروه بارز خارج از بورس کالا ممنوع شد
۹. حجت اله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سهام عدالت تا پایان سال به جاماندگان اختصاص می‌یابد
 

جمله طلایی روز

برای تبدیل شدن به آنچه دوست داری

باید از آن چه هستی، رها شوی!

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید