در چند وقت اخیر بازار سرمایه با افزایش قابل توجه شاخص کل همراه بوده است و همان‌طور که شاهد هستیم نوسانات این بازار معاملاتی همچنان ادامه دارد.

با توجه به عوامل موثر بر بازار سرمایه چه روندی پیش روی این بازار معاملاتی قرار دارد؟

حسن رضایی‌پور مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی روند بورس تهران پرداخته است.

 

ورودی منطقی

رضایی‌پور ضمن اشاره به احتیاط بیشتر سرمایه‌گذاران در معاملات بازار سرمایه بیان داشت: در روند معاملاتی جاری بازار سرمایه نسبت به سال گذشته، منطق بیشتری حاکم است و سرمایه‌گذاران با ریسک گریزی و احتیاط بسیار بیشتری به دادوستد در این بازار معاملاتی می‌پردازند.

همچنین شاهد آن هستیم که تأثیرات اخبار و شایعات در بازار سرمایه به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته است و واکنش بازار بیشتر به گزارش‌های صنایع و شرکت‌ها معطوف شده است.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که امروز غالب سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تقریباً با شرایط اقتصادی، بازار سرمایه را می‌سنجند و هم‌زمان با تغییر متغیرهای کلان اقتصادی شاهد افزایش و یا کاهش سرمایه‌گذاری در این بازار معاملاتی هستیم.

شیب ملایم بازار

وی خاطر نشان کرد: در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، شیب رشد شاخص بسیار ملایم‌تر و منظم‌تر شده است. این موضوع نوید سرمایه‌گذاران آگاه‌تر  را می‌دهد.

همچنین می‌توان اثر متغیرها بر روی بازار را تقریباً به‌صورت واقعی احساس نمود.

متغیرهای بازار

مدیرعامل کارگزاری مدبر آسیا بیان داشت: چند متغیر مهم بر روند بازار سرمایه وجود دارند که فعالان بازار سرمایه از آن‌ها آگاه هستند.

عامل اول کسری بودجه دولت است که فشار تورمی این عامل تا پایان سال به اقتصاد کشور بروز خواهد کرد و شاهد تورم بیش از بیش خواهیم بود.

در صورت رشد تورم در اقتصاد ایران نمادهای دارایی محور و یا آن شرکت‌هایی که با ارزش دارایی خود دادوستد می‌کنند، رو به رشد خواهند رفت و این روند تأثیر مثبتی بر آن‌ها خواهد گذاشت.

همین روند بر شرکت‌های کالایی به‌خصوص شرکت‌هایی که در کالاهای پرمصرف فعالیت دارند نیز تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

نرخ دلار

وی در پایان افزود: اما نکته قابل‌توجه آن است که همه‌ی این عوامل میخکوب بر قیمت دلار هستند و به همین علت بازار سرمایه ناخواسته و با کوچک‌ترین تغییر نرخ ارز شاهد نوسانات قابل‌توجهی بوده و خواهد بود.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید