بازار سرمایه ایران پس از افتی قابل توجه در روزهای گذشته، آخرین روز معاملاتی خود را درحالی به پایان رساند که شاخص کل توانست به سطح 1 میلیون و 500 بازگردد و مجدد در کانال صعودی خود قرار بگیرد.

با وجود بازگشت بورس تهران آیا روند نوسانی شاخص کل ادامه خواهد داشت؟ آیا روند اصلاحی بازار به پایان رسیده است؟

سوالاتی که امیر سیدی کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه به آن‌ها پرداخته است.

 

حجم معاملات

سیدی با مقایسه حجم معاملات سال‌های مختلف بیان داشت: بازار سرمایه پس از کف سازی در سطح 1 میلیون و 200 واحد، خود را به 1 میلیون و 600 واحد رساند و به رشد مطلوبی دست‌یافت.

نکته مهم در معاملات بورس تهران حجم معاملات است. وقتی سهمی با حجم مناسب مسیر رشد را در پیش بگیرد از میزان حجم معاملات می‌توان به قدرت رشد آن سهم پی برد.

حال اگر نمودار شاخص کل را با نمودار سال گذشته مقایسه نماییم خواهیم دید که میزان حجم معاملات در دادوستد امسال بسیار کمتر از سال گذشته بوده است.

این بدین معنی است که شاخص کل با اصلاحی روبرو خواهد شد. درواقع می‌توان گفت که شاخص کل با روندی نوسانی بین اصلاح و رشد قرار خواهد گرفت.

صعودی از جنس اصلاح

وی یادآور شد: شاخص کل بورس تهران همچنان در روند اصلاحی به سر می‌برد و صعود به‌دست‌آمده نیز جنسی از اصلاح دارد و بازار هنوز قدرت کافی برای تحرکات شارپی را ندارد و حالت نوسانی خود را حفظ خواهد نمود.

در ابتدای هفته جاری با خبرهای متعددی همراه بودیم که موجب شناسایی سود موقت در بازار سرمایه شد.

گپ شبندر و بازار

سیدی ادامه داد: یکی از نکات مهم در روند بازار در چند وقت اخیر عدم حضور پالایشگاه بندرعباس در مراحل رشد بازار سرمایه بود.

در حقیقت به‌نوعی پالایش نفت بندرعباس از رشد بازار جا ماند و در بازگشایی، ناظر بازار سعی بر آن داشت تا با روش‌های مختلف (معاملات را ابطال نمود، عرضه دستوری حقوقی‌ها) قیمت بازگشایی را کنترل نماید.

تعادل در بازار

وی در پایان افزود: در بازار سرمایه اصطلاحی به نام بازگشت به میانگین وجود دارد به این معنی که اگر سهمی از رشد قیمت در بازار جامانده باشد و سهمی قابل‌توجه و بزرگ باشد، بازار شروع به حرکت تعادلی می‌کند.

به‌طور مثال در روز گذشته شاهد بودیم که نماد شبندر همچنان مثبت بود درحالی‌که بازار روندی منفی را دنبال می‌نمود. درواقع بزرگان بازار در حال پر کردن گپ با یکدیگر بودند.

هر جا که بازار به ارزش منصفانه‌ای در بین نمادها پی برد، بازار به تعادل خواهد رسید.

نماد شبندر اگر نسبت به پالایشی‌های دیگر قیمتش به بالای 750 تومان برسد، فاصله خود را با بازار به حداقل خواهد رساند و تعادل نسبی در بین نمادها شکل خواهد گرفت.

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

استراتژی معاملاتی برای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید