با وجود رشد قابل توجه چند وقت اخیر، بازار سرمایه در هفته جاری با روندی نزولی همراه است و نتوانسته مسیر صعود خود را به خوبی ادامه دهد.

چه روندی در بازار سرمایه در جریان است و چه گروهی در این بازار شامل بهترین گروه سرمایه‌گذاری خواهد بود؟

یک کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به گفتگو با پاداش سرمایه پرداخته است.

 

بهانه برای اصلاح

بازار سرمایه در نظر بسیاری از کارشناسان رشد قابل‌توجهی را پشت سر گذاشته و همچنین بسیاری معتقد بودند که با باز شدن نماد شبندر این سهم با صف فروش همراه خواهد شد و بهانه لازم برای اصلاح بازار شکل خواهد گرفت.

بازار معاملاتی ایران در طی نهایت 10 روز به روال عادی و متعادل خود برخواهد گشت.

 

عدم رشد بیشتر

او ادامه داد: اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سهم‌های رشد کرده به‌خصوص سهم‌هایی گروه پتروشیمی و یک سری از پالایشی‌ها مانند نماد شبریز که رشدهای خوبی را به ثبت رساندند به‌راحتی در کانال صعودی حرکت نخواهند کرد و افزایش قیمت چشمگیری را به‌راحتی تجربه نمی‌نمایند.

 در گروه پالایشی نماد شبندر تعیین‌کننده روند گروه و همچنین بازار سرمایه در کوتاه‌مدت خواهد بود.

در وضعیت کنونی باید صبور بود و بعد از زمان تقریبی 10 روز بسیار بهتر و راحت‌تر می‌توان بازار را موردبررسی قرارداد.

 

لیدرهای جدید بازار

کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد که گروه بانکی و گروه خودرو می‌توانند لیدرهای مناسب و جدیدی برای بورس تهران باشند و سرمایه به سمت این صنایع حرکت نماید.

در حال حاضر برای کوتاه‌مدت و تا زمانی که بازار به حالت تعادل خود برگردد نمادهای دارویی می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشند و در وضعیت کنونی بهترین گروه بازار به شمار می‌روند و پس‌ازآن گروه خودرو و بانک موردتوجه خریداران قرار دارند.

اگر در گروه دارویی با توجه به تحلیل‌های مختلف بتوان سهم مناسبی را انتخاب نمود قطعاً باید سوددهی مناسب در کوتاه‌مدت را انتظار داشت.

 

قیمت دلار 

وی در پایان افزود: قیمت دلار نیز خود را در رنجی ثابت قرار داده است به‌طوری‌که کف قیمتی خود را تا 25 هزار تومان افزایش داده است.

باید منتظر ماند تا سقف قیمتی خود را پیدا نماید و در آن ثابت بماند. اگر نرخ دلار قیمت 28 هزار تومان را بشکند و از آن عبور کند ممکن است شاهد اعداد عجیبی برای نرخ دلار باشیم.

اگر منابع به‌ویژه نفت به فروش روند، افزایش سقف قیمتی دلار به‌زودی رخ نخواهد داد اما اگر درفروش نفت موفق نباشیم قیمت دلار را با بیش از 25 درصد افزایش قیمت تا سال آینده خواهیم داشت.

با این موارد پیش روی بازار سرمایه بعید به نظر می‌رسد تا سقف قبلی بورس تهران به‌راحتی پس گرفته شود.

 

 

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید