ناگهان چه شد؟

بازگشایی به قیمت منفی شدن بازار

سبقت صف های فروش از خرید

رنج کشی منفی در شاخص کل

حال و هوای نوسانی بازار سهام

ترس و واهمه بیشتر در خودرویی ها و بانکی ها دیده شد

نترسید از بازار

و در نهایت باز هم رکورد دیگر در ارزش معاملات خرد در سال 1400

بهانه ای برای اصلاح

حال و هوای نوسانی بازار سرمایه در روز جاری به قدری بالا بود که شاخص کل نوسانات زیادی را پشت سر گذاشت. بطوری که در نیمه اول بازار با شروع متعادل و مثبت نمادهای بزرگ و کوچک شاهد حرکت نماگر بورس تهران از مدار منفی به مدارمثبت بیش از 10 هزار واحد بودیم اما ناگهان چه شد؟ تنها با خبر بازگشایی شبندر یعنی بازار ریزش کرد؟ اصلا باید گفت ریزش یا اصلاح؟ و هزار سوال دیگر که الان در ذهن سهامداران در حال چرخش بود...

بازگشت ناکام شبندر

بازار سهام با خبر بازگشایی شبندر با افزایش عرضه مواجه شد و موجب شد تا شاهد افت تقاضا و عقب نشینی خریداران در کلیت بازار باشیم. حال سوال اینجا است که بازگشایی عامل افت تقاضا بود؟ بازار سهام در چند وقت اخیر با افزایش قابل توجهی همراه بود و از آنجایی که هر حرکت رو به بالایی نیاز به اصلاح دارد حال چه قیمیت و چه زمانی، بازار بازگشت نماد شبندر را بهانه ای برای اصلاح خود کرد و در نهایت با قرار گرفتن اغلب نمادهای بانکی و خودرویی در کف قیمت روزانه موجب شد تا نماگر بورس تهران با افت بیش از 2 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 573 هزار واحد به کار خوئ پایان داد. بازار امروز با خروج 1108 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید که فولاد، شپنا و نوری بیشترین خروج پول حقیقی ها را داشتند. ارزش معاملات خرد نیز حدود 15300 میلیارد تومان ثبت شد که 35 درصد بیشتر از روز گذشته و بیشترین سطح در سال جاری است...

بازگشت خارج شدگان

اما نکته مهمی که این روزها به چشم می خورد، کسانی که از بازار خارج شده بودند نیز در حال برگشت به بازار هستند در برخی از نمادها اشخاص حقوقی در حال افزایش سطح عرضه ها هستند اما قدرت خریدار حقیقی بسیار زیاد است و در حال حاضر تداوم روند صعودی را برای کلیت بازار متصوریم، پیش بینی می شود رشد شاخص هم وزن از شاخص کل بیشتر باشد زیرا در چند ماهه اخیر شاخص کل بورس رشد بیشتری از شاخص هم وزن داشته است.

تورم محرک اصلی

چشم انداز تورمی که به دلیل کسری بودجه و بدهی دولت در زمینه اوراق قرضه وجود دارد موجب شده که هر دو نوع نمادهای ارزی و همچنین نمادهای ریالی تورمی را با افزایش تقاضا مواجه کند. ️جاماندگی شاخص هم‌وزن از رشد به دلیل جو منفی حاکم بر نمادهای کوچک که در یک سال اخیر در صف فروش و عرضه‌های سنگین قرار داشتند، با رشد چشم‌گیر شاخص بورس، سهامداران اقدام به شناسایی سود و خروج از نمادهای بزرگ بازار کرده و به سمت جامانده‌ها و نمادهای ارزنده شاخص هم وزن کردند. نکته دیگری که در بازار قابل توجه است، افزایش حجم و ارزش معاملات در هفتههای اخیر است که نشان دهنده ورود پول‌های پارک شده به بازار است. با توجه به اینکه انتظار میرود بازار در کوتاه‌مدت اصلاحاتی را تجربه کند، اما می‌توان انتظار داشت شاخص کل روند رو به رشدی را در میان‌مدت و بلندمدت داشته باشد.

در مجموع می توان گفت بازار سهام بدنبال بهانه ای برای اصلاح و استراحت در مسیر صعودی حاکم شده بوده است که آن هم فراهم شد.

بررسی تکنیکال شاخص کل

از نظر تکنیکالی نماگر کل در تایم فریم روزانه اولین مقاومت جدی پیش روی بازار حوالی 1.600 میلیون واحدی قرار دارد که در صورتی که بازار با شدت امروز قصد ادامه دادن داشته باشد می‌تواند این محدوده را لمس کند. اما باتوجه به شرایط موجود فتح این مقاومت دور از انتظار بنظر نمی‌رسد. بر طبق اندیکاتور RSI شاخص کل می‌توان این انتظار را داشت که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد اصلاح قیمتی ویا زمانی در کلیت بازار و یا حداقل در برخی سهام بزرگ بازار خواهیم بود. هرچه رشد بازار با شتاب بیشتری اتفاق بیافتد این اصلاح عمیق‌تر و تند و تیزتر خواهد بود.

اقبال به نمادهای کوچک
در جریان بازار امروز سهام کوچک‌تر بازار با اقبال بیشتری همراه شدند. اما همانطور که در دماسنج بازار در جریان معاملات امروز ذکر گردید شاخص هم‌وزن در روز آتی معاملاتی به مقاومت استاتیک خود خواهد رسید و از این حیث افزایش نسبی میزان عرضه در نمادها کوچک‌تر بازار محتمل خواهد بود. اما دلیل قدرت بالای سمت تقاضا می‌توان امیدوار بود که این موج عرضه در بازار پوشش داده شود.

در میان معدنی ها علاوه بر کاما که چند روزی است از سقف قیمتی پایین نمی آید، تاصیکو نیز خریدارانش را صف نشین کرده است. ومعادن در مدار مثبت 4 درصدی به سوی رشد حداکثری قیمت پیش می رفت اما با افزایش عرضه در نیمه دوم بازار شاهد افت قیمت این دسته از نمادها نیز بودیم بطوری که نماد کگل بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس به ثبت رساند.

در خودرویی ها نیمه اول با افزایش تقاضا دنبال شد و شاهد رشد قیمت به خصوص در نمادهای قطعه ساز نیز بودیم اما نیمه دوم افت تقاضا و عقب نشینی خریداران به قدری در این گروه بالا بود که شاهد حداکثری قیمت در اغلب نمادهای این گروه  بودیم. خودرو در معاملات روز جاری با حجم بیش از 1 میلیارد برگه سهم به کار خود پایان داد.

بانکی ها از دیگر نمادهای بودند که در نیمه دوم بازار با بیشترین افت تقاضا مواجه بودند و در اکثریت نمادها شاهد افت حداکثری قیمت و شکل گیری صف فروش بودیم.

 

جمله طلایی روز

 

گویند که لعل سنگ شود در مقام صبر

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید