از رکورد زنی مجدد ارزش معاملات خرد تا قرار گرفتن شاخص کل در بالاتر از سطح 1 میلیون و 575 هزار واحد..

اولین روز معاملاتی دومین هفته شهریور ماه با رخ نمایی قدرت خریداران در نماهدای بزرگ و شاخص ساز به پایان رسید بطوری که بازار سهام با رشد بیش از 25 هزار واحد به کار خود پایان داد. در معاملات روز جاری بیشترین ورود پول حقیقی را صنایع خودرو و قطعات و بانکی داشتند. بطوری که بانک در رتبه اول و خودرویی ها در رتبه دوم قرار گرفتند. ارزش معاملات خرد نیز در بالاتر از سطح 11300 میلیارد تومان قرار گرفت و یک رکورد جدید در سال 1400 محسوب می شود.

ورود پول هوشمند در این روزها به صنایع کوچک موجب شد تا نماگر هم وزن نیز در بالاترین سطح قرار گیرد و همچنان این دسته از نماد در مدار توجهات سهامداران دنبال شوند.

مروری بر هفته گذشته

اما مروری در اخریم روز هفته هم داشته باشیم بد نیست، در آخرین روز کاری هفته روز صعودی شاخص کل بورس ثبت شد. اما روند تغییرات شاخص در این روز پرنوسان بود. در یک ربع ابتدایی معاملات شاخص کل حدود 5 هزار واحد رشد کرد و تا سطح یک میلیون و 548 هزار واحد بالا رفت. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در ساعت 10 و 10 دقیقه به سطح یک میلیون و 540 هزار واحد رسید. از این پس شاخص به سمت بالا تغییر جهت داد و در پایان معاملات تا رقم یک میلیون و 550 هزار واحد بالا آمددر 2 ساعت پایانی معاملات بازار تقاضای حقیقی افزایش یافت و در مجموع 57 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. اما نسبت به روز سه‌شنبه کاهش 82 درصدی داشت. علاوه بر این ارزش مازاد تقاضای بازار به رقم هزار و 80 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه کاهش 56 میلیارد تومانی داشته است.بدین ترتیب روندهای درونی بورس نشان می‌دهد که انرژی صعودی بازار اندکی فروکش کرده است و ممکن است در اولین روز هفته شاهد افت شاخص‌ها باشیم. با این حال وجود مازاد تقاضا و ورود پول حقیقی نشان از سودای سر بالا و میل به صعود دارد. از سوی دیگر رشد قیمت دلار می‌تواند سیگنال مثبت قدرتمندی برای بازار سهام باشد و موجب رشد قیمت سهام شرکت‌های کامودیتی محور و صادراتی باشد. از آن جایی که این شرکت‌ها در بازار سهام وزن قابل توجهی دارند، می‌توانند شاخص کل را بالا بکشند.

ادامه رشد روزهای قبل در اولین روز هفته

ادامه دار بودن تقاضای نیمه دوم بازار روز چهارشنبه در معاملات اولین روز هفته موجب شد تا شاهد رکوردنی های زیادی در بازار سهام باشیم. بازار سهام با افزایش نرخ دلار، قیمت های جهانی و همچنین راهس شدن گزارشات ماهانه و در آخر ورود پول هوشمند که تنها عامل حرکت بازار نقدینگی است و تمام، توانست در مدار مثبت قرار بگیرد و بکار خود پایان دهد.

اما باید بگوییم، سهام خودرویی ها برای سهامداران خُرد جذاب شد

درست متوجه شدید امروز برای چندمین روز متوالی بود که این گروه در مدار توجهات سهامداران قرار گرفتند و شاهد افزایش قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک این گروه بودیم. گروه خودرویی ها با بیشترین ورود پول حقیقی همراه بودند بطوری که تمام نمادها در سقف قیمت روزانه با صف خرید روبرو بودند و سکان بیشترین حجم معاملات در دستان نماد خساپا با ثبت حجمی بالاغ بر 947 میلیون برگه سهم به ثبت رسید.

جبران زیان سهامداران

در این روزها با توجه به ورود پول هوشمندی که به گروه بانکی ها در حال تزریق است بنظر می رسد تا حدودی زیان سهامداران این گروه در حال جبران است. وتجارت در ابتدای نیمه دوم معاملات امروز با رشد قیمت به مدار معاملات بازگشت. دی در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 528 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. وبملت آخرین معامله خود را در قیمت 461 تومان انجام داد و حجم 308 میلبون برگه سهم را ثبت کرد.

کوچ نقدینگی از محصولات شیمیایی و فلزی ها

محصولات شیمیایی و  فلزی ها در نخستین روز معاملاتی هفته در مرکز خروج نقدینگی سهامداران قرار گرفتند. در این دو گروه در هفته ای که گذشت شاهد انتقال سهامی به ارزش ۱۹۵ میلیارد و ۹۹۲ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی ها به پرتفوی معامله گران عمده بورس تهران بودیم. به نظر می رسد رشد خوب گروه های کالایی در هفته های اخیر سبب شده تا سهامداران حقیقی که عمدتا ریسک گریز هستند، به شناسایی سود در گروه های مذکور پرداخته و ترجیح دهند تا شانس خود را در صنایعی امتحان کنند که می پندارند از رشد اخیر جامانده اند و باید همسو با شرکت های دلاری در مسیر رشد قیمت گام بردارند.

و اما در آخر

پالایش و دارا یکم هم هر دو به ترتیب 8 و 6 درصد رشد کردند. محصولات شیمیایی در شرایط نسبتا متعادلی به سر می‌برند. هرچند بزرگترها مثل تاپیکو، نوری، شغدیر، شگویا، فارس و آریا نزدیک قیمت روز گذشته و حتی در مواردی کمتر از آن معامله شدند.

گروه انبوه‌سازی با جمع‌آوری صف فروش تاریخی ثالوند شاهد حجم معاملات بالایی بود و به جمع برترین گروه‌های صنعت راه پیدا کرد. امروز در گروه فلزات اساسی شاهد کمترین نوسان قیمت بودیم.

فولاد، فملی، ذوب و فخوز با وجود بازدهی قابل توجه شرکت‌های کوچک به رشد یک درصدی بسنده کردند. دارویی‌ها امروز یکپارچه سبزرنگ بودند و برای اغلب نمادها صف خرید تشکیل شد اما هرچند برکت تنها یک درصد رشد کرد.

غذایی‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاری، زراعت، ساخت محصولات فلزی، سیمان، حمل و نقل، کاشی و سرامیک، قند و شکر، ماشین آلات، رایانه، لیزینگ‌ها و محصولات کاغذی از دیگر گروه‌های سراسر سبزرنگ بازار امروز بودند. حتی شپنا و شتران از گروه فرآورده‌های نفتی و شستا و وغدیر از گروه شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی کمی افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

جمله طلایی روز

برای طی مسیر موفقیت لازم نیست از هیچ‌کس دیگر بهتر شوید؛ فقط کافی است از دیروز خودتان بهتر باشید!
 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید