بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته جریانی برگشتی را پشت سر گذاشت و برخلاف روند منفی در نیمه اول بازار، نیمه دوم معاملاتی را با پرچمی سبز به پایان رسانید.

چه عواملی موجب تغییر روند بازار شدند؟ بازار سرمایه ایران در کدام کانال به مسیر خود ادامه خواهد داد؟

عرفان هودی فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی این عوامل پرداخته است.

عوامل اصلی

هودی ضمن تاکید بر عوامل اصلی تاثیرگذار بر بازار گفت: در این گونه موارد نیاز به اطلاعات شفاف و عوامل تاثیرگذار بر بازار است.

از ابتدای سال جاری  بر دو عامل اصلی تاکید می شد و همان دو عامل موجب ایجاد روندی برگشتی در بازار شده‌اند.

انتخابات ریاست جمهوری

او در ادامه تصریح کرد: اولین عامل عبارت است از انتخابات ریاست جمهوری. همان طور که شاهد بودیم اکثریت سهم‌ها در بازار سرمایه با افت قیمت و صف‌های فروش سنگینی همراه بودند. بعضا سهم هایی که p/e زیر 15 را نشان می دادند تلاش نمودند تا خریدهای دستوری انجام دهند. پس از انتخابات و با ورود آقای رییسی به عنوان رییس جمهور حامی بازار سرمایه، توجه ویژه ای به سمت این بازار شکل گرفت.

نرخ دلار

عامل بعدی مهم در روند بازار سرمایه نرخ دلار است. از ابتدای سال با روندی افزایشی در قیمت دلار روبرو بودیم و متاثر از آن سهم‌های دلاری ما نیز افزایش قیمت را تجربه نمودند.

حمایت کوچک از بزرگ

این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: پس از آن و در تیر ماه گذشته شاهد برگذاری مجمع شرکتها بودیم و فصل مجامع را در پیش داشتیم. در این فضا بسیاری از نمادهای قفل شده در صف فروش حداقل با منفی‌های 20 الی 30 درصدی کار خود را آغاز نمودند. حتی شرکت‌هایی بودند که در دو نوبت شفاف سازی الف زدند و در منفی‌های بیشتری گیر افتادند. به طور کلی افزایش قیمت دلار، تزریق نقدینگی توسط دولت جدید و همچنین باز شدن قفل سهم‌‌های کوچک موجب شد تا سهم‌های بزرگ با حمایت رشد کنند و پول به آن‌ها ورود پیدا کند در این حالت می‌توان گفت که بازار سرمایه تبدیل به بازار دو سال قبل شده است.

الگوی دو سال قبل

او ادامه دارد: دو سال گذشته نیز بازار سرمایه ایران با جریان نقدینگی به حرکت خود ادامه می‌داد. روند به این صورت بود که سمت و سوی بازار به هر جهت و هر صنعتی که بود، پول و سرمایه به آن سمت حرکت می‌کرد و سرمایه‌گذاران در آن صنایع سرمایه ‌گذاری می‌نمودند.

روند بازار

وی در پایان افزود: در حال حاضر نیز بورس تهران یک چنین وضعیتی را داراست. به عنوان مثال یک روز بازار به سمت صنعت خورو می‌رود روز دیگر به سمت صنعت بانک و ... همه این عوامل موجب شده تا بازار سمت سوی مثبت خود را در پی بگیرد و آن را ادامه دهد.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید