در آخرین روز هفته شاهد رکورد زنی جدیدی در ارزش معاملات خرد بودیم. ارزش معاملات خرد برای بار دیگر در بالاترین سطح قرار گرفت. در بازار امروز حدود 60 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت که پارسان صدرنشین ورود پول حقیقی ها بود. ارزش معاملات خرد نیز حدود 10.5 هزار میلیارد تومان به ثبت رسید که رکورد جدیدی در سال جاری محسوب می شود.

بازار سهام با تقاضای بهتری از سوی خریداران دنبال شد و در سومین روز شهریور ماه شاخص کل بورس از مدار منفی به محدوده مثبت بازگشت که الیته می توان گفت بهبود تقاضا در بزرگان موجب حرکت این نماگر شد و در نهایت شاخص بورس تهران با رشد بیش از 6600 واحد و در سطح 1 میلیون و 550 هزار واحد به کار خود پایان داد. بزرگان یکی پس از دیگری در مدار مثبت و در مرکز توجهات سهامداران قرار گرفتند.

درخشش کوچکترها

کوچکترهای بازار از همان ابتدای روز مسیرشان را جدا کردند و با حرکت در مدار مثبت موجب رشد 5 هزار واحدی شاخص هموزن شدند. در اصل می توان گفت کوچکترهای بازار در معاملات دو روز اخیر گل کاشتند. توجهات سهامداران به نمادهای کوچک در آخرین روز معاملاتی موجب شد تا هیجان و قدرت خریداران در نامدهای هم وزن همچنان در بالاترین سطح قرار گیرد.

شاگرد اول ها

حال به شاگرد ممتازهای بازار می رسیم. در معاملات امروز شاهد درخشش نمادهای قطعه ساز در گروه خودرویی ها و نمادهای بانکی ها بودیم. می توان گفت هر دو گروه در مدار توجهات سهامداران و در مرکز خرید قرار گرفتند که قدرت این خریداران با شروع نیمه دوم بازاذ تقویت شد. گروه های دیگری هم با رشد قیمت همراه بودند من جمله گروه داروییها ، غذایی هاف سیمانی و ساختمانی ها می توان اشاره کرد.

تاثیر گذار ها

نمادهای فارس، شستا و فولاد بیشترین تاثیر منفی داشتند و نمادهای پارسان، وامید و تاپیکو هستم.

در پایان معاملات روز جاری 205 نماد به ارزش 1278 میلیارد تومان با صف خرید و 33 نماد به ارزش 508 میلیارد تومان با صف فروش مواجه بودند. بیشترین حجم معاملات در روز جاری نمادهای دی، خبهمن، خساپا و خودرو داشتند.

البته در این روزها شاهد راهی شدن گزارشات مرداد ماه شرکت ها به سامانه کدال هستیم که می تواند روند پیش روی هر نماد تاثیر بگذارد. ولی در مجموع می توان گفت که کمی بی اعتمادی هنوز در گوش و کنار این بازار به چشم می خورد و برخی از سهامداران به دلیل نوسانات قیمت دلار، سراغ سهم های کوچک بازار سرمایه رفته اند اما از لحاظ تکنیکالی، شاخص در محدوده مقاومتی حساسی قرار گرفته است که اگر شنبه هم بازار مثبت شود، می توان گفت که از این محدوده عبور کرده است و با این اتفاق می توان دریافت که رفتار بازار منطقی بوده و بازار به روند طبیعی خود بازگشته است.

درخشش قطعه ها

درخشش صنعت قطعه ساز در معاملات روز جاری و قرار گرفتن اغلب نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه موجب شد تا شاهد هجوم نقدینگی به این صعنت باشیم. خکار، خنصیر و سایر نمادها در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان دادند. خساپا و خودرو بارها در مدار مثبت قرار گرفتند ولی د نهایت با افزایش تقاضا در 1 ساعت پایانی در این گروه موجب شد تا شاهد رشد بیش از 2 درصد قیمت در این دو نماد باشیم. خودروسازان بورس تهران پس از فراز و نشیب روزهای اخیر که حاصل آن اصلاح نزدیک به 10 درصدی بوده است، خود را برای یک حرکت رو به جلوی جدید آماده می‌کنند. در این گروه خساپا پس از اصلاح 61.8 درصد از رشد اخیر، با افزایش تقاضا به خط روند نزولی خود نفوذ کرد. در سوی دیگر خگستر با حفظ کف 250 تومانی در گام اول قابلیت دستیابی به تارگت 290 تومانی و سپس 340 تومانی را دارا می‌باشد.

فنوال در مرکز توجهات

در گروه فلزی ها شاهد روندی متعادل و منفی در اغلب نمادها بودیم بطوری که این گروه در روزهای قبل بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس به ثبت رساندند. فولاد مبارکه در قیمت 1246 تومان و فملی در قیمت 1440 تومان داد وستد شدند. ذوب بهترین عملکرد و فنوال می توان گفت غوغای خریداران را به پا کرد بطوری که این نماد در نیمه اول بدلیل نوسان 20 درصد مجاز متوقف شد و مجددا با افزایش تقاضا به مدار معاملات بازگشت.

نیمه دومی متفاوت

در پالایشی ها در نیمه دوم معاملات با افزایش تقاضا شاهد برگشت نمادها به مدار مثبت بودیم بطوری که شپنا در قیمت بالای 1500 تومان با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 102 میلیون برگه سهم به ثبت رسیده و شتران در قیمت 1152 تومان به کار خود پایان داد و شبریز رشد بیش از 2 درصد را به ثبت رساند .

معدنی ها همچنان پرتقاضا

در جریان معاملات معدنی ها، نمادهای کاما، کنور و کمنگنز برای چندمین روز متوالی در سقف قیمت روزانه تشکیل صف خرید دادند. کچاد، تاصیکو، اپال و کگهر در محدوده صفر تابلو با نوسانات منفی دنبال می شدند. کگل در قیمت 2501 تومان با جهش بیش از 1 درصدی در حال معامله شد. ومعادن در قیمت 1260 تومان در مدار مثبت حرکت کرد.

بانکی ها امروز در تیررس خریداران قرار داشتند و شاهد قرار گرفتن یکی پس از دیگری نمادها در سقف قیمت روزانه بودیم. 

لاستیک و پلاستیک ها امروز با نوسان قیمت داد و ستد می شدند.پتایر, پکویر, کرمان, پیزد و پلوله با گرایشی منفی متعادل بودند.پدرخش, پارتا و پلاست نمادهای مورد توجه گروه بودند.پسهند و پاسا مثبت و متعادل داد و ستد می شدند.

 در صنعت محصولات شیمیایی نوری در قیمت 11062 تومان متعادل و سبز پوش معامله می شد. آریا و فارس افت بالغ بر 1 درصد قیمت را تجربه کردند. پارس و شاراک در محدوده صفر تابلو نبض منفی می زدند. شگویا با رشد بیش از 1.5 درصدی در قیمت 1317 تومان دنبال می شد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید