سوالی که همه فعالان بازار سرمایه این روزها بدنبال جواب آن هستند، این است که آیا روندی که دو ماه ابتدایی تابستان در بازار سهام حاکم شده است، در شهریور ماه هم ادامه خواهد داشت؟ آیا می توان گفت روند جدیدی در بازار سهام شکل گرفته است؟ آیا اعتماد از دست رفته به بازار سهام از سوی سهامداران بازگشته است؟

محمد صادق احمدیان طاهری مدیر عامل کارگزاری حافظ در گفتگو با پاداش سرمایه به بررسی روند رو به رشد بازار پاسخ داد:

با توجه به انتظارات موجود بر توافقات برجام که فعلا صورت نگرفته است و با در نظر گرفتن نوسانات دلار که یکی از محرک های اصلی بازار سهام می باشد می توان گفت، بازار ارز به این خبر واکنش نشان داده و روند حرکتی رو به رشد آن را تا محدود 32 هزار تومان می توان دید و  همچنین سهام های شاخص ساز دلاری رشد قابل توجهی را تا به امروز تجربه کردند و بخشی از شرکت های دلاری رشد بیشتری را در انتظار خودشان دارند و برای کلیت بازار با توجه به این دیدگاه رشد خوبی را متصور شد و همچنین با افزایش ارزش معاملات خرد، نقدینگی روز افزونی را برای بازار سهام می توان در نظر گرفت و باید گفت هر روز شاهد بهبود وضعیت نقدینگی و جریان پول در بازار سهام هستیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به کندل های بالای 1500 واحدی که شاخص کل تثبیت کرد، انتظار رشد بین 150 تا 180 هزار واحد دیگر در کوتاه مدت را برای این نماگر می توان متصور شد. احمدیان طاهری ضمن اشاره به این نکته، عدد شاخص کل را تا اخر سال 2 میلیون و حتی فراتر از آن را نیز پیش بینی کرد.

همچنین احمدیان طاهری از حرکت رو به رشد نماگر هم وزن گفت و افزود: گروه هایی همچون قطعه سازها، زراعتی ها ( بدلیل افزایش نرخ)، برخی از نمادهای گروه غذایی و داروهایی ها ( حذف نرخ ارز) رشد قابل ملاحظه ای را خواهد داشت و افزایش نرخ خوبی را می توان برایشان متصور شد.

این فعال بازار سرمایه در خصوص کسری بودجه ای که در 4 سال ابتدایی ریاست جمهوری اقای رئیسی وجود دارد گفت:

انتخاب بین نبودن یک گزینه و یک آپشن فوق العاده که با توجه به کشف ظرفیت بازار سرمایه توسط تیم هوشمند اقتصادی آقای روحانی و منهای فروش سهام های دولت با قیمت بیشتر و بحث مالیات ها ( مالیات عادی بر سرمایه ) و مالیات فروش سهام می توان برای کسری بودجه در نظر گرفت. همچنین افزود: از دو محل دیگر هم می تواند دولت کسری بودجه خود را جبران و کنترل کند. از طرفی فروش با قیمت های بالای حامل های انرژی و بنزین و افزایش مالیات بر عادی سرمایه که احتمالا از اول مهر ماه اجرایی خواهد شد و در آخر مالیاتی که از طریق فروش سهام می توان به دست آورد و عرضه سهام های دولت به قیمت بالا مانند شستا که در قیمت 6 هزار تومان به فروش رفت.

 

 

تهیه کننده: تیم خبری مشاور سرمایه گذاری پاداش 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید