بازار سرمایه در حال حاضر روندی رو به رشد را در پیش‌گرفته است اما همچنان سهم‌های مختلف روزهای پرفرازونشیبی را می‌گذرانند به‌طوری‌که گرایش بازار در روزهای مختلف به گروه‌های مختلف متفاوت است.

باوجوداین بلاتکلیفی چه سهم‌هایی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند؟ نوسانات نرخ ارز چه نمادهایی را به سمت سرمایه‌گذاری سوق می‌دهد؟

محمدعلی کمالی مدیر تأمین سرمایه کاردان و احسان رضاپور مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت گفتگویی را در این خصوص با خبرنگار پاداش سرمایه داشته‌اند.

 

سهم‌های ریالی

محمدعلی کمالی با اشاره به نوسانات نرخ ارز بیان داشت: در این دوره بازار وضعیتی همراه با عدم شفافیت را دارد ازجمله اینکه از تثبیت کالاها در قیمت جهانی بی‌اطلاع هستیم و همچنین نرخ ارز در قیمت مشخصی به تعادل نرسیده است درنتیجه به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که نیمی از سبد خود را به سهم‌های ریالی اختصاص دهند.

اقتصاد کشور با معضل تورم روبرو است و درصورتی‌که افت نرخ ارز را داشته باشیم بسیاری از  سهم‌های ریالی خودشان را متعادل می‌نمایند. اما اگر شرایط به سمت افزایش نرخ ارز پیش برود این سهم‌ها متناسب با سهم‌های دیگر و یا با بازدهی کمتر نسبت به آن‌ها رشد خواهند کرد.

 

گروه سرمایه‌گذاری

وی افزود: شرکت‌های بزرگ تولیدی که صادرات را در دستور کار خود دارند گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌باشند

از میان سهم‌های ریالی برای سرمایه‌گذاری می‌توان به گروه سیمان، دارویی و شوینده اشاره کرد.

از میان سهم‌های دلاری نیز فولاد مبارکه کمترین نسبت  p/e را دارد و برای سرمایه‌گذاری مناسب است.

 

برگشت قیمتی

احسان رضاپور در خصوص تغییر روند برخی از سهم‌ها بیان داشت:  تعدادی از سهم‌ها و نمادها شاهد برگشت قیمتی بعد از مدتی طولانی و جمع شدن صف‌های فروش و همچنین تغییر روند کاهشی چند وقت اخیر می‌باشند و روندی افزایشی در آن‌ها در حال شکل‌گیری است

اگر سرمایه‌گذاری قصد انتخاب این‌گونه سهم‌ها را دارد باید به سراغ گزینه‌هایی برود که به‌جز جذابیت ناشی از افت قیمت جذابیت‌های بنیادی و تکنیکال را نیز توأم داشته باشند

بررسی این نمادها ازنظر تکنیکالی و بنیادی در حقیقت پشتوانه‌ای برای روند افزایشی آن‌ها است. سهم ممکن است در ماه‌ها و روزهای پیش رو به سمت رشد حرکت کند و این مسیر را در پیش بگیرند.

 

شیب اصلاحی

وی افزود: سرمایه‌گذاران باید در خریدهایی که در درصدهای مثبت هستند احتیاط به خرج دهند زیرا این‌گونه سهم‌ها ممکن است به‌راحتی در شیب و کانال اصلاحی و استراحت قرار بگیرند و در کوتاه‌مدت این روند را حفظ کنند.

از طرف دیگر در خرید سهام شرکت‌هایی با افت‌های مکرر، باید دقت داشت که به سراغ سهم‌هایی بریم که از منظر بنیادی و تکنیکال ارزنده و مناسب هستند.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

روش‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.