آنچه در بازار سهام در اولین روز کاری گذشت

به گزارش پاداش، بازار سهام با خبر تجدید ارزیابی هلدینگ ها هفته ابتدایی آذر ماه 1402 خود را در مدار مثبت به پایان رساند که این تقاضا به هفته دوم معاملات هم سرایت کرد و شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت در عمده نمادهای بازار سهام در اولین روز هفته دوم آذر ماه بودیم. نماگر کل با رشد بیش از 27 هزار واحد با بیشترین تاثیر مثبت از نمادهای فولاد، فملی، ومعادن، شستا و وبملت توانست در محدوده 2 میلیون و 87 هزار واحد به کار خود پایان دهد. نماگر هم وزن نیز با رشد 8 هزار واحد روبرو بود و در سطح 728 هزار و 718 واحد ایستاد.

WWW.PDASH.IR

حال این روزهای بازار سهام در محوریت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در حال سپری شدن است چرا که این موضوع در هفته گذشته در حالی به بازار تزریق شد که روند معاملات خنثی بوده اما با شنیده شدن این خبر در کلیت بازار شاهد افزایش تقاضا و حتی ورود پول پارک شده حقیقی ها در بازار سهام بودیم. ارزش معاملات خرد برای دومین روز متوالی در بالاتر از سطح 6 همت قرار گرفت. ارزش معاملات خرد به عدد 6360 میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفتگی 17% افزایش داشته است. همچنین امروز برآیند معاملات در بازار سهام 171 میلیارد تومان ورود نقدینگی را نشان می دهد. بیشترین ارزش معاملاتی امروز به ترتیب به گروه های خودرویی، فلزات اساسی، انبوه سازی و گروه بانکی تعلق داشت.

اما نکته حائز اهمیت دیگر در کنار افزایش ارزش معاملات خرد می‌توان به حضور پررنگ حقیقی ها در این دو روز اخیر اشاره کنیم که نه تنها در اکثریت نمادهای کوچک پررنگ بودند بلکه در نمادهای بزرگ نیز شاهد تاخت و تاز حقیقی ها در قیمت های بالای بودیم.

در معاملات روز جاری شاهد قرار گرفتن 64 نماد به ارزش 226 میلیارد تومان در سقف قیمت روزانه و همچنین قرار گرفتن 52 نماد به ارزش 334 میلیارد تومان در کف قیمت روزانه بودیم که البته این افزایش عرضه در نیمه دوم معاملات صورت گرفت.در نیمه ابتدایی اکثریت نمادها در سقف قیمت روزانه و در مدار مثبت دنبال شدند اما با گذشت زمان شاهده عرضه صفوف خرید و متعادل شدن قیمت ها در عمده نمادهای بازار سهام بودیم.

حال به بررسی گروه های مهم بازار سهام در معاملات 11 آذر ماه 1402 می پردازیم:

در جریان معاملات نخستین روز هفته شاهد معاملات جذاب و قابل توجهی در گروه خودرو و قطعات بودیم به طوری که لیدرهای این گروه، نمادهای خودرو و خساپا بارها تا آستانه سقف قیمت روزانه حرکت کردند اما در نهایت خودرو با ثبت حجم معاملات 335 میلیون برگه سهم به ارزش معاملات 91 میلیارد تومان در قیمت 269 تومان با رشد 2.75 درصد به کار خود پایان داد. خساپا نیز با ثبت حجم معاملات نزدیک به 216 میلیون برگه سهم به ارزش 56 میلیارد تومان و در قیمت 257 تومان با رشد 1.7 درصد کار خود را در این روز معاملات به اتمام رساند و اما خاور نماد محبوب معاملاتی روز جاری خودرویی ها، با توجه به اطلاعیه که در خصوص افتتاح نخستین خط تولید انبوه اتوبوس برقی در کشور، راهی سامانه کدال کرد در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد. حجم معاملات در این نماد  365 میلیون برگه سهم بوده که دور از انتظار نیست که این تقاضا برای روز معاملاتی بعدی هم ادامه دار باشد.

WWW.PADASH.IR

در خصوص گروه بانکی‌ها، امروز شاهد فعالیت چشمگیری بودیم. نمادهای وپارس، وتجارت و صادرات از پرچمداران این صنعت بودند و روز پر رونقی را با توجه به حجم معاملات قابل توجهی که داشتند برای این گروه ساختند، به طوری که در پایان روز معاملاتی، نماد وپارس با حجم سنگین 260 میلیون برگه سهم، در صف خرید کار خود را به پایان رساند، البته می‌توان امیدوار بود که فردا نیز در بالاترین قیمت، معامله شود. نماد وبصادر نیز با ثبت حجم معاملات 530  میلیون برگه سهم، به ارزش معاملات نزدیک به 110 میلیارد تومان در قیمت 207 تومان و با رشد 4.92 درصد معامله شد. همچنین در اواسط بازار، لیدر گروه بانکی یعنی وتجارت افشای اطلاعات گروه "ب" با موضوع آگهی مزایده املاک و مستغلات، کارخانجات و ماشین آلات غیر ضروری را روانه سامانه کدال کرد تا این نماد معاملاتی برای چند دقیقه بسته باشد. این نماد معاملاتی در پایان روز نزدیک به 158 میلیون برگه سهم به ارزش 37 میلیارد تومان معامله شد و  با رشد 4.23 درصدی نیز همراه بود.

WWW.PADASH.IR

کارشناس بازار: محمد سلیمانی 




بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39