تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه: 
بررسی بازار : 

 

 

با توجه به آنکه خودرویی ها تحت تاثیر قیمت گذاری دستوری هستند واگذاری سایپا و ایران خودرو می تواند دست کم با  اثرگذاری بر جوی روانی همراه گردد زیرا هر چه قدر که خودرویی ها بیشتر واگذار گردند و از دست دولت بیرون بیایند رشد بیشتری را می توانند حاصل گردانند در روز جاری با توجه به آنکه بازار سرمایه این دو نماد خودرو و سایپا را لیدر بازار می داند با افزایش تقاضا در اثر این جو روانی بازار توانست با تحرکاتی مثبت همراه گردد. در شرایط واگذاری خودرویی ها هر چه قدر دست دولت عامل این افت و قیمت گذاری دستوری کم تر گردد و عامل دولت ناظر جایگزین گردد .

با این وجود سوابق واگذاری خودرویی ها نشان میدهد که شرکت‌ها با افت قیمت و به بالاترین حد از زیان انباشته رسیدند و در زمانی که با افت به سزایی همراه بودند با قیمتی ناچیز به بخش خصوصی واگذار گشتند.اما پس از واگذاری به بخش خصوصی نیز این داستان ها پایان نیافتند و راهی تازه برای  ورود رانت بیشتر با تامین منافع خود از طریق زمین شرکت و تأمین میشود که راه را برای نابودی و زیان بیشتر این صنعت هموار میسازد . حال در این میان شروطی لازم است یکی داشتن تخصص و سرمایه ی کافی در جهت توسعه ی این صنهت و دیگری توانایی به وجود آوردن بستر بیشتر صادراتی تا زمانی که بستر صادرات برای خودرویی ها مهیا نگردد رشد آن ها زور کافی را برای سودسازی بیشتر در بر نخواهد داشت.

 

خودرو

صنعت قندو شکر:  

یکی دیگر از صنایع مورد توجه صنعت قند و شکری ها به شمار میرود یکی دیگر از اتفاقات این صنعت در روز جاری خبر بازنگری در قیمت شکر صنف و صنعت ، گندم نشاسته و گلوکز با تصویب گروه تنظیم بازار است ، در جلسه کارگروه تنظیم بازار مصوب شد: با توجه به تعیین رقم مابه التفاوت برای صنایع فرآوری غلات (ذرت) و به جهت امکان رقابت محصولات صنایع مذکور با محصولات صنایع مشابه حاصل از گندم، قیمت گندم مورد مصرف صنایع تولیدی نشاسته، گلوکز و ... و شکر مصارف صنفی و صنعتی مورد بازنگری قرار خواهد گرفت . همانطور که در روز جاری دیدیم هم چنان رشد این صنعت ادامه یافت . 

 

قندو شکر

 

در روز جاری بورس تهران توانست با رشدی بیش از 2 هزار واحد و با تاثیر از نمادهای شپدیس و خودرو به پایان برسد ، تحرکات مثبت خودرویی ها و بانکی ها از عوامل مثبت در معاملات روز جاری بوده است که در این گزارش به بررسی این موضوع پرداخیتم ، روند ورود پول نیز به صندوق های درآمد ثابت و سهامی ها تا انتهای بازار ادامه یافت .

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
بازار در ناتوانی محض
توسط محمدباقر سلیمانی 17 بهمن 1402 ساعت 15:08