زیان گریزان را در بازار بشناسید

این سوگیری تمایل افراد را به پرهیز از زیان بیش از کشش آنها به کسب سود نشان میدهد ، در واقع این چنین می توان گفت افراد در برابر زیان صبر میکنند تا آن سرمایه گذاری زیان دیده در نهایت سودده شود در صورتی که در این مواقع با توجه به سهم ، فروش دارایی های آسیب دیده و خرید سهمی بهتر عملی درست تر به شمار میرود ، و در واقع این جمله ی همینی هست که هست را میشنوید زیرا فرد در مقابل با ضرر این طرز فکر را پیش میگیرد که بسیار ریسک پذیر میشود و حاضر به زیان بیشتر میگردد  یا برعکس در مواقعی دیگر توانایی صبر کافی برای سود گرفتن از سرمایه گذاری های خود را به دلیل فروش زود تر از موقع نخواهد داشت . نتیجه ی همه ی موارد گفته شده و این سوگیری زیانی بیش نیست اتفاقی که اکثرا در بازار شاهد آن هستیم و تجربه نمودیم .

در بیانی تکنیکی تر به گفته ی کانمن و تورسکی در تئوری چشم انداز این چنین می توان گفت : فرد ترجیح میدهد به بهای از دست دادن سود از زیان دوری کند.   

این سوگیری موجب میگردد تا بر اساس مفهومی به نام اثر تمایلاتی به سرمایه گذاری بلندمدت زیان ده(رفتار ریسک طلبی ) یا فروش زود هنگام (رفتار ریسک گریزی)  دست بزنند  

اگر بخواهیم مثالی از این سوگیری در بازار سهام بزنیم این چنین می توان گفت: 

شاید در این میان سوالی پیش می آید که چرا سرمایه گذاران ، سرمایه گذاری در اوراق های کم بازده را به سرمایه گذاری در سهم ترجیح میدهند ، دلیل آن ریسک گریزی نزدیک بینانه نام دارد ، زیرا سرمایه گذاران به زیان بیش از سود حساسیت نشان میدهند و به آینده ی نزدیک بیش از بلند مدت بها میدهند و به این دلیل به سود ماهانه ی خود بسنده میکنند و به سرمایه گذاری در اوراق در آمد ثابت بیش از سهام بها میدهند ،

معنی اوراق درآمد ثابت :

عبارت  درآمد ثابت همچنین به درآمد شخصی که در طول دوره‌های مختلف تغییری نمی‌کند، اطلاق می‌شود. علاوه بر این به سرمایه‌گذاری‌های درآمد ثابتی جون اوراق قرضه، سهام ممتاز یا حقوق مستمری بگیری (بازنشستگی) که میزان ثابت آن تضمین شده، درآمد ثابت گفته می‌شود  .

انواع اوراق با درآمد ثابت

۱- اوراق بدهی

اوراق بدهی به دو دسته اوراق قرضه و اوراق مشارکت تقسیم می‌شوند.

۲- گواهی سپرده

معایب سرمایه گذاری در اوراق :

سرمایه گذاری کردن در اوراق درآمد ثابت معایبی دارد که شامل  این است که زمانی که نرخ بهره پرداخت شده به سرمایه‌گذاران از نرخ تورم پایین‌تر باشد، سرمایه‌گذاران ضرر میکنند. به دلیل بالاتر ‌بودن نرخ تورم از نرخ سود‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت، ارزش سرمایه آن ها  با سرمایه‌گذاری در این اوراق کم میشود. اما بدون ریسک است.

هم چنین ریسک نرخ بهره نیز وجود دارد  رابطه میان نرخ بهره و ارزش اوراق بهادار، رابطه‌ای معکوس است زیرا در صورت کاهش نرخ بهره تمایل برای خروج از بانک و سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت افزایش پیدا می‌کند.

 

نتیجه گیری در بازار  :

معمولا در زمانی که ریسک بازار افزایش می یابد سهامداران سوق و میل به خرید اوراق و صندوق ها علی الخصوص صندوق درآمد ثابت در خود می یابند، ما این تئوری را مورد بررسی قرار داریم ، از تاریخ 16 اردیبهشت ماه 1402 که روند اصلاحی بازار آغاز گردید . همانطور که تصور میکردیم . ورود پول به صندوق های درآمد ثابت بیشتر گشت اما از سویی دیگر شاهد خروج یا انتقال حقیقی از اوراق درآمد ثابت  بوده ایم ، اما برخلاف حقیقی ها حقوقی ها از زمان اصلاح بازار با ورود به اوراق درآمد ثابت همراه بودند .

 

ورود و خروج حقیقی ها از 16 اردیبهشت 1402 به اوراق درآمد ثابت:

  

ورود حقیقی به اوراق

 

ورود و خروج حقوقی به اوراق درآمد ثابت : 

ورود حقوقی به اوراق

ورود حقیقی ها به صندوق های درآمد ثابت : 

ورود حقیقی به صندوق درآمد ثابت

 

ورود حقوقی ها به صندوق های درآمد ثابت : 

ورود حقوقی به صندوق

این استدلال نشان میدهد به دلیل حساس بودن به زیان در روره های زمانی علی الخصوص حساس افراد زیان گریز میشوند و ریسک سهام را نمیپذیرند . شما باید در هر معامله این مورد را مد نظر داشته باشید که یک سهم را تنها به دلیل آنکه قیمت آن بر اساس ذات بازار به نوسان پرداخته و بالا و پایین رفته است نفروشید و در پرتفوی خود سهم سهام را فراموش نکنید .

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
 

 




پشیمانی در بازار دیگر سودی...
توسط مرسده گونه 19 مهر 1402 ساعت 11:50
سیگنال های مهم در مسیر بازار بورس را...
توسط مرسده گونه 05 مهر 1402 ساعت 13:09
بازدهی فولادی ها زیر ذره...
توسط مرسده گونه 04 مهر 1402 ساعت 12:57
آیا بازار را همان گونه که هست میبینید...
توسط مرسده گونه 28 شهریور 1402 ساعت 15:11