سوگیری معاملاتی توان پنداری :  

 

این سوگیری میل به کنترل یا تاثیر بر پیامدها را در افراد توصیف میکند در صورتی که کنترل چیزهایی که در اختیار ما نیست غیر ممکن است .  به تعریفی دیگر : انتظار یک موفقیت شخصی که احتمال وقوع آن به طور نامتناسبی بالاتر از احتمال عینی و موجه آن است .

این سوگیری موجب میگردد تا معامله گران بیش از حد لازم به معامله بپردازند و این اتفاق در نهایت منجر به کاهش بازده گردد .

 این سوگیری منجر به تشکیل پرتفوی  نامتنوع میگردد زیرا سرمایه گذاران به شرکت هایی در این صورت جذب میگردند که تصور بر کنترل آن ها یا آگاهی از روند معاملات آن ها دارند در صورتی که این یک توهمی بیش نیست

از سوی دیگر باعث میگردد تا سرمایه گذاران از سفارشات محدود استفاده کنند و براساس یک قیمت سلیقه ای و با ترجیح فردی معاملات شکل گیرد .

این سوگیری نشان میدهد که افراد در سهامی که تصور بر کنترل آن دارند از سهمی که این چنین نیست ....

سوالات اساسی که در این صورت وجود دارد این است که :

واقعا تصور کنترل از کجا نشات میگیرد ؟

یا سوالی اساسی تر، اصلا چرا سرمایه گذاری می کنیم یا بر چه اساس سرمایه گذاری میکنیم  ؟

چند درصد در معاملات خود به نتیجه ی سود قطعی فکر کرده اید ؟

نمونه : 

مثلا در روز جاری با وجود آنکه در روز دوشنبه با خبر حذف ارز 2800 تومانی شاهد گشایشی در سهم ها علی الخصوص پتروشیمی ها و پالایشی ها بودیم اما در روز جاری با وجود آنکه پیش بینی میکردیم این دو صنعت رشد قابل توجهی را تجربه کند در میانه ی بازار عرضه به وجود آمد و پالایشی ها با نوساناتی منفی همراه گشتند از سوی دیگر  خودرویی ها که احتمالاتی بر افت آن ها به گوش میرسید هم چنان مثبت ادامه دادند .

 

پالایشی

از آن جایی که ذات بازار همیشه در حال تغییر است پس تعابیر پیش بینی شده از بازار نیز با درصد احتمالاتی موفق آمیز هستند می توانیم بازار را پیش بینی کنیم اما به صورت نسبی همانطور که صنعت شیمیایی هم چنان پرجان ادامه دادند اما پالایشی ها افت کردند ، بعدی از بازار همیشه در لایه ای پنهان قرار دارد همانند خود ما پس تعجبی ندارد اگر این بخش با نسبت همراه گردد .

بررسی بازار : 

بازار روز جاری با رشد حدود 14 هزار واحدی به پایان رسید، صنایع سیمانی،رایانه و صندوق های سهامی بیشترین ورود پول را به خود اختصاص دادند . در عوض صندوق های درآمد ثابت بانکی ها فلزات سرمایه گذاری ها و پالایشی ها با خروج یا انتقال پول به پایان رسیدند ، در هفته ای که پشت سر گذاشتیم بازار سرماه با بهبود نسبی همراه بود است و خرید صندوق های سهامی نشان از امیدواری سرمایه گذاران به رشد بازار را سر میدهد با این وجود بازاری که با عرضه و خروج پول پایان گرفت نشان از شنبه ای متعادل در صورت عدم تزریق اخبار سازنده میدهد .

خروج پول

 

ارزش معاملات خرد نیز هم چنان در هفته ای که پشت سر گذاشتیم با افزایش همراه بوده است .

 

ارزش معاملات خرد

 
    کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 26 اسفند 1402 ساعت 08:46
سبز خوش رنگ ...
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اسفند 1402 ساعت 15:05