بررسی بازار روز جاری : 

 

در صنعت پتروشیمی با ابلاغ رسمی افزایش نرخ خوراک متانولی ها و اوره ای ها با مشکل همراه شدند و همانطور که پیش بینی کرده بودیم در روز جاری عرضه را در این صنایع دیدیم ، هم چنین تا بیست درصد تخفیف هم به متانولی ها اعطا گردید .

 

نگاهی به فرآیند چرخش بازار در این روزها 

در ابتدا روزهای مثبت اما کم حجمی را پشت سر گذاشتیم با وجود آنکه شاخص کل هم وزن با رشد بیشتری به نسبت شاخص کل همراه بوده است فرض روند آینده ی بازار ، با رشد تک سهم ها لحاظ گردید. نمادهای شاخص ساز هم چندان سیگنال هایی ورود را سر نمیدادند اما پس از مخابره ی اخبار مثبت صنایع گوناگون اعم از خودرویی ها با خبر احتمال تجدیدنظر شورای رقابت ، فولادی ها با خبر توافقات 7 گاه وزارت نیرو با آن ها ، افزایش نرخ برخی از صنایع مانند داوریی ها ،  شاهد بازگشت این نمادهای تاثیر گذار بر بازار بوده ایم . با وجود آنکه از نظر تکنیکالی هنوز جای بیشتری برای اصلاح شاخص سازها وجود داشته است  .

چرا فولادی ها اثرگذار بوده اند ؟ 

در فولادی های موثر بر رشد شاخص کل اخبار جدید مخابره گردید که با توجه به صنایع انرژی بر مصرف گاز و برق زیادی مانند صنایع پتروشیمی و فولادی ها و فلزات شرکت ملی گاز ایران تعرفه های گاز طبیعی از ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ به صورت ثابت و با ارقام سوخت پالایشگاه با ارقام : ۴۰۰۰ تومان ثابت، خوراک پتروشیمی : ۷۰۰۰ تومان ثابت، سوخت پتروشیمی : ۴۰۰۰ تومان ثابت  ، سوخت احیای فولاد : ۴۰۰۰ تومان ثابت ، سوخت فلزات : ۳۰۰۰ تومان ثابت  ، سوخت سیمان : ۱۰۰۰ تومان ثابت و سوخت سایر صنایع ۶۰۰ تومان ثابت اعمال می شود.

اخبار پالایشی ها هم چنان ادامه دارد:

سید احسان خاندوزی اعلام کرد ممکن است مصوبه نرخ خوراک تغییر کند ؛ با توجه به اینکه بخش‌هایی از دولت همچنان اصرار دارند که فرمول به جای نرخ ثابت همچون سنوات گذشته در دستور کار قرار گیرد تا انعطاف‌پذیری قیمت در این حوزه‌ها صورت گیرد وزارت اقتصاد فرمول قیمت‌گذاری را به کمیسیون اقتصادی دولت پیشنهاد داده است. اگر این پیشنهاد وزارت اقتصاد مصوب شود،مصوبه قبل احتمالا تغییر خواهد کرد اما تا به امروز مصوبه ۲۹ خرداد دولت پابرجا است.در بازار روز جاری تیز با تعیین نبودن تکلیف این صنایع معاملاتی متعادل به پایان رساندند.

تامین مالی از طریق بازار سرمایه  :

تامین مالی در کشور از طرق مختلفی صورت میگرد در ابتدا صورت سنتی در شبکه ی بانک های تجاری انجام میگرفت اما در سال های اخیر شیوه ای دیگر به میان آمده است که می تواند از ظرفیت های گوناگون بازار سرمایه نیز استفاده گردد.شرکت های تامین سرمایه واسطه هایی هستند میان بازار سرمایه و متقاضیان تامین مالی . ساز و کار این فعالیت نیز با ایجاد تسهیلات گوناگون در قالب ابزارهای مبتنی بر بدهی که شامل (اوراق بهادار اسلامی یا همان صکوک، اوراق مشارکت، گواهی سپردة مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری، اوراق رهنی و ...) ی باشد ، از سویی دیگر ابزارهای مبتنی بر سرمایه که شامل (افزایش سرمایه، شرکت‌های سهامی عام، صندوق‌های زمین و ساختمان برای تأمین مالی بخش مسکن و صندوق‌های پروژه محور) هستند که با شرکت‌های درخواست کننده ی تامین مالی مشارکت نموده و  تامین مالی از طریق بازار سرمایه  برای متقاضیان را ممکن میسازند.

در این خصوص سخنگوی اقتصادی دولت در روز جاری اعلام کرد که با توجه به محدودیت منابع بانکی، دولت درصدد استفاده از ابزارهای جدید است.هم چنین تامین مالی تولید از بازار سرمایه مورد توجه جدی دولت قرار گرفته است.در ادامه به 3 اقدام مهمی که در این رابطه صورت گرفته اشاره نمود که شامل «عرضه اولیه»، «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» می باشد .

این اقدام با توجه به ارقام گفته شده توسط سخنگوی اقتصادی دولت و و رشد آن در 3 ماهه ی نخست سال می تواند در گفتار و در صورت درست بودن این ارقام حمایت از بازار را نشان دهد .با این وجود بازار به حمایت همه گانه ی دولت نیاز دارد و همانطور که در بررسی بازار روز گذشته به آن اشاره کردیم شفاف سازی و ثبات در تصمیم گیری معزل این روزهای بازار سرمایه به شمار میرود .

 اخبار مثبت سیاسی هم چنان ادامه دارد....

 ایران رسما عضو سازمان شانگهای شد، در جلسه امروز سازمان شانگهای در هند ایران رسما به عنوان عضو این سازمان اعلام شد.اخبار مثبت سیاسی و افزایش نرخ دلار یاری دهنده گان رشد بیشتر شاخص هستند.همانطور که در روزهای اخیر نیز شاهد این موضوع و اثرات آن بر بازار بوده ایم . 

چه کسانی برنده ی بازار بوده اند ؟ 

بازار روز جاری بر سناریوی بازگشت بازار پافشاری می نماید زیرا توانست جایگاه دو میلیون و 200 هزار واحدی خود را بازپس گیرد البته خروج پول تا انتهای بازار ادامه داشته است اما ارزش معاملات با بهبود بیشتری همراه گشت . این روزهای سخت بازار سرمایه  به نظردر حال به پایان رسیدن است شاید بهتر باشد این روزها با دیدن سیگنال های مثبت بازگشتی سهم های پررشد را مورد بررسی قرار دهیم .سهامداران بلندمدتی و پر صبر برنده ی این روزهای پرافت بازار بوده اند .

 

 کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
بازار همچنان در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 15:28
گزارش بازار / سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 09 بهمن 1402 ساعت 15:40