بررسی بازار روز جاری : 

در روز جاری همانطور که در پیش بینی بازار به آن پرداختیم افزایش تقاضا در کلیت جو بازار تا انتها ادامه یافت.اخبار و شایعات مثبتی را شنیدیم و همانطور که روزهای مثبت بازار گمانه زنی مارا  به مخابره ی اخبار مثبت بیشتر میکند.در روز جاری تا انتهای بازار روند ورود پول به صندوق های سهامی و سهام ادامه یافت با وجود آنکه ارزش معاملات خرد در سطح ارزنده ای بالا نرفته اند ولی با بهبود همراه بوده. گروه خودرویی نیز با توجه به احتمالات مثبتی که در خصوص شورای رقابت مطرح گردید روز متعادل مثبتی را به پایان رساند، روزهایی را شاهد هستیم که شاخص کل با افزایش و شاخص هم وزن با رشد تک سهم ها هم چنان فزاینده دیده میشود .در این روزهای افزایشی قطعا تغییرات نرخ دلار از عوامل مهم و موثری شمره میشود که در صورت ادامه ی این روند روزهای بهتری را خواهیم داشت .

دو شایعه مهمی در بازار به گوش رسید:

1-از سرگیری عرضه خودرو سواری در بورس کالا و این که احتمالا گروه بهمن بار دیگر عرضه محصولات خود را به صورت محدود در بورس کالا آغاز نماید . همچنین خبرخواستار شدن  افزایش قیمت کارخانه ای محصولات خودروسازان شنیده شد.

2-اطلاع رسانی اصلاح در قیمت و نحوه محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها و گاز صنایع و اطلاع رسانی در روزهای آینده

در این چند روز اخیر هم چنان نوسانات مثبت بازار علی الخصوص این صنایع حس میشد و به طبع مابه انتظار انتشار این چنین اخبار مثبت بوده ایم نرخ خوراک پتروشیمی ها موضوع بسیار مهمی برای همه به شمار میرود تغییرات در نرخ خوراک و تسعیر ارز پتروشیمی ها تغییرات در تصمیمان شورای رقابت ، خذف ارز 4200 تومانی همه و همه در اثر مشخص تصمیمات نه چندان مثبت دولت به شمار میروند که موجب عدم شفافیت بازار میگردند .

اگر بپرسید چرا ؟ این چنین خواهیم گفت : 

مثلا حذف ارز 4200 تومانی یکی از تصمیم های دولت بوده است که اثرات مختلفی را ایجاد نمود و هم چنان در بعدهای مختلف نتایج این تصمیم از بیمارستان ها گرفته تا بازار سرمایه دیده شده است .روزنامه ی اعتماد در این خصوص می گوید : جراحان و روسای چند بيمارستان از ناتوانی در تامين تجهيزات پزشكی بعد از حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی خبر دادند. جراحان در این خصوص ندای بازگشت به طب منسوخ پر از مرگ‌ومير را سر دادند. دكتر علي جعفريان دانشگاه علوم پزشكی تهران و رييس بخش پيوند كبد بيمارستان امام خمينی میگوید: خرید تجهیزات جدید برای بیمارستان‌ها غیرممکن شده است.پس در این صورت اگر تغییر مثبتی در این خصوص صورت گیرد برای همه بهتر خواهد بود.

 پیش از حذف کردن ارز ترجیحی، دولت برای واردات ۶ کالا مستقیم بخشی از داروها و موارد درمانی ارز ترجیحی را تامین می نمود پس از حذف ارز 4200 تومانی نرخ نیما موجبات آزادسازی واردات و رشد قیمت مواد اولیه به وجود آمد.این سیاست بیشترین تاثیر را بر صنایع فلزات اساسی، دارویی و غذاییها داشته است . با وجود آنکه این سیاست برای برخی از صنایع مثمر ثمر بوده است اما در خصوص دارویی ها ریسک این صنعت را افزایش داده است . با حذف این ارز  در سال ۱۴۰۱، سود ریالی صنعت دارویی،هم چنین غذایی ها و کشاورزی ها افزایش یافت از سویی دیگر موجب افزایش در رشد قیمت مواد اولیه ومشکل تامین سرمایه در گردش این صنایع گردید مشکلی که باید برای آن تصمیم اتخاذ نمود.

اما غرض از گفتن این مسائل چه بود ؟ 

 در روزهایی که پشت سر میگذاریم هم چنان تغییر در تصمیمات دولت و نرخ های گوناگون مهم در بازار دیده میشود اخباری که بازار را دستخوش تغییرات گوناگونی اعم از صف خریدها وصف فروش های هیجانی می نماید و در نتیجه اطمینان را از بازار و سهامداران سلب می نماید . در ابتدا شفاف سازی و قطعیت در اخبار و تصمیمات دولت باید اتخاذ گردد  تا شاهد نوسانات مختلف بازار براساس اخبار نباشیم و بازار بتواند بنا بر تحلیل نه براساس اخبار پیش بینی شود .
 

 کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اسفند 1402 ساعت 08:55
چراغ قرمزی که سبز نمی...
توسط محمدباقر سلیمانی 07 اسفند 1402 ساعت 15:16
رشد در سایه فروش اوراق
توسط محمدباقر سلیمانی 30 بهمن 1402 ساعت 15:16
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 دی 1402 ساعت 09:12