بررسی بازار روز جاری : 

 

خودرویی ها به کمک بازار شتافتند : 

بازار بورس تهران با رشد قیمتی آغاز به کار کرد و این رشد تا پایان بازار باقی ماند.  بخشی از مثبت بودن بازار روز جاری به مدد رنج مثبت  نمادهای گروه خودرویی بوده است همان طور که در بررسی صنایع و پیش بینی بازار صبح به آن اشاره کردیم به دلیل تغییراتی که در مفاد بیانیه ی توسط شورای رقابت به وجود آمد این صنعت با رنج مثبت همراه بوده  و اغلب نمادها را از جمله خودرو را با صف خرید همراه ساخت  .

اخبار مثبت خودرویی ها را بشناسید: 

هفته جاری شورای رقابت بیانیه نهایی را منتشر میکند | جلسات فشرده شورای رقابت با خودروسازان در نخستین روز هفته برگزار شد، بعد از هفته ها کشمکش امروز جلسات پیوسته و سنگینی بین خودروسازان و شورای رقابت برگزار شد تا بن بست قیمت گذاری خودرو گشوده شود.

شورای رقابت طی هفته های گذشته مدعی بود فرمولی که منجر به چنین قیمت گذاری ای شده است را از جانب وزارت صمت دریافت کرده و تیم خودرویی فاطمی امین هم در محافل خصوصی عنوان می کرد فرمول قیمت گذاری آنها این نبوده است ‌. به هر حال با حضور وزیر جدید گویا بن بست قیمت در حال گشایش است و حسب اطلاع از منابع مختلف قرار است این هفته شورای رقابت طی بیانیه ای به این بحران خود ساخته پایان دهد. بیانیه فوق بر مبنای محاسبه قیمت صحیح ارز و نیز در نظر گرفتن هزینه های درست تولید است.

 با بحرانی که طی سه ماه گذشته برای صنعت خودرو ایجاد شد برنامه های تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402  دچار افت 15 تا 20 درصدی شده است و با رفع بحران قیمت گذاری و تامین به موقع ارز مورد نیاز امید است برنامه های جهشی افزایش تولید خودروسازان خصوصی در سال 1402 به طور کامل اجرا شود . بخش خصوصی در سال جاری سهم تولیدش نسبت به دو خودروساز دولتی ایران خودرو و سایپا رشد خیره کننده ای خواهد داشت و تا پایان سال 1404 رقم تولید خودروسازان خصوصی نسبت به کل تولید خودرو سواری کشور به رقم 35 تا 40 درصد خواهد رسید./اخباربورس

در نیمه ی دوم بازار اگرچه نمادها کمی از تقاضای خویش فاصله گرفتند مانند نماد خودرو اما هم چنان توجه سهامداران در این صنعت معطوف گردیده بود در این خصوص طبق خبری از تسنیم می توان گفت :  تایید مصوبه «واردات خودروی کارکرده» در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص صورت گرفت . هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، مصوبه مجلس در مورد«واردات خودروی کارکرده» را مغایر سیاست‌های کلی ندانستند. و در نهایت مصوبه خودروهای کارکرده در مجمع تایید شد همچنین مصوبه «ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها» با برخی از سیاست‌های کلی مغایرت دارد. 

وضعیت فروش برخی از نمادهای خودرویی:

نماد خودرو در گزارش عملکرد ماهانه ی خود رشد 83 درصدی را به ثبت رساند فروش این شرکت در مقایسه با بهار سال گذشته ی خود رشد 55 درصدی ، به نسبت خرداد 1401 رشد 83 درصدی و به طور کلی متوسط فروش بیشتری در سال 1402 به نسبت سال 1401  را به ثبت رساند.


نماد خساپا در گزارش عملکرد ماهانه ی خود 45 درصد بیشتر به نسبت نهار سال 1401 و 34 درصد رشد به نسبت خردادماه 1402 را دارا بوده است از سویی دیگر متوسط فروش ماهانه ی این شرکت به نسبت سال گذشته با رشد همراه گردیده است.  

 
نماد خاور بارشد 247 درصدی به نسبت بهار سال گذشته و رشد 261 درصدی به نسبت خرداد ماه گذشته را به ثبت رساند.

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی وضعیت گروه خودرویی ها بپردازیم  این صنعت هم چنان با دغدغه ای به نام نرخ دست و پنجه نرم میکند. شورای رقابت و کنسل شدن فروش در بورس کالا موجبات کاهش آنان را به وجود آورد .

پتروشیمی ها عامل تکان دهنده ی روزهای اخیر : 

در خصوص پتروشیمی ها نیز می توان گفت : نمادها بهتر از روز های گذشته و در نیمه ی دوم بازار با تقاضای بیشتری همراه بوده اند. از جمله اخبار موثر : کاهش ١٨ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی |بر اساس اعلام گمرگ، تراز تجاری در سه‌ ماه نخست سال جاری منفی بوده و با وجود افزایش ٢۴/۴ درصدی وزنی، صادرات از نظر ارزشی ١/۵ میلیارد دلار افت کرده است. از سوی دیگر در برابر صادرات بیش از ۴/٧ ‌میلیارد دلاری، سهم ارزش واردات بیش از ۶ میلیارد دلار و منجر به تراز منفی ١/٠٧٢ میلیارد دلاری شده است. این کاهش بدلیل افت در درآمد حاصل از صادرات پتروشیمی است/پتروتحلیل

هم چنان که در حال نگاشتن و خواندن این بررسی بازار هستیم اخبار پتروشیمی ها هم چنان ادامه دارد و مهم ترین مسئله در روز جاری با وجود اخبار د و نقیض خوب ها و بدهای بازار که در میان بدان می توان به دادستانی کل کشور در خصوص بدهکار بودن مجری پتروشمی میانکاله  به بانک  در نظر گرفت .با این وجود در روز جاری شاهد بهبود معاملات این نمادها بوده ایم

افزایش قیمت دلار و بازار : 

پبا وجود آنکه پس از یک ساعت و نیم از بازار صف خرید نماد خساپا عرضه گشت .از وضعیت بازار به نطر میرسید شاید ریالی محورها بتوانند با رشد خوبی همراه گردند .حتی دلاری محورها نیز در روز جاری با افزایش همراه بوده اند و دلیل آن را همان طور که در بررسی بازار صبح به آن پرداختیم با افزایش قیمت دلار به دلایل سیاسی  موجبات رشد دلاری محورها نیز در روز جاری صورت گرفت .به صورت کلی با وجود مثبت بودن بازار سرمایه و رشد قابل توجه نمادها در بازار اما هم چنان ارزش معاملات خرد کاهشی اما به نسبت روز گذشته با افزایش همراه بوده است . در صورت ادامه ی افزایش قیمت دلار و مخابره ی اخبار مثبت بازار می تواند به روند رو به رشد خود ادامه دهد در غیراین صورت سطح حمایتی مطرح شده هم چنان پارجا خواهد بود .

 کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52