پتروشیمی ها : 

در روز جاری همان طور که در گزارش صبح به آن اشاره کردیم جو منفی در گروه پتروشیمی اوره سازها و متاتولی ها ناشی از بازگشت نرخ خوراک به وجود آمد در این خصوص  مدیرعامل پترول هشدار داده است: با نرخ‌های کنونی، پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول ایران توجیه اقتصادی ندارند

در این خصوص :‏ روز گذشته احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت ‎پتروشیمی در گفت‌وگویی اعلام کرد که دولت قیمت خوراک گازی را به ۷هزار تومان و قیمت سوخت ‎گاز را به ۴هزار تومان افزایش داده است. موضوعی که امروز رنگ سرخی را بر تابلوی معاملات سهام تحمیل کرد. این گفته‌ها و نامه‌ای از نرخ خوراگ گاز پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع در سال ۱۴۰۲ به امضای محمد مخبر، ابهاماتی را میان فعالان بازار ایجاد کرده که آیا این نرخ سقف تعیین شده است یا نرخی مشخص.

از سویی دیگر  فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی به «فردای اقتصاد» گفت: هیچ گونه ابهامی وجود ندارد و همه چیز کاملا شفاف و مشخص است. نرخ ۷ هزار تومان دقیقا همانند نرخ قبلی (۵ هزار تومان) خواهد بود. این هم یک عددی است.

خودرو و قطعات آن : 

در روز گذشته نامه‌ای از ایران خودرو از طریق رسانه‌های خودرویی منتشر گردید تحت عنوان توقف تولید به دلیل کمبود ارز تاریخ صدور این نامه در 17 اردیبهشت ماه بوده است در صورت تایید این نامه به علت توقف تولید خودرو امکان افزایش قیمت خودرو وجود خواهد داشت ؛

اخبار مرتبط در این خصوص اعلام هفته ی گذشته ی رییس سازمان بازرسی کل کشور است که : عرضه خودرو طی سال گذشته در بورس کالا، منجر به افزایش قیمت خودرو شده است !! اما مقایسه قیمت خودروها در بورس کالا و بازار آزاد به وضوح نشان می دهد که قیمت خودروها در بورس، همیشه پایین تر از قیمت های بازار بوده است.

در سال جدید نیز معامله خودروهای سواری در بورس انجام نشده اما با مصوبات شورای رقابت قیمت ها اوج گرفت؛ دست آخر آنکه اگر بورس عامل رشد قیمت ها بوده چرا خودروهایی که اصلا در بورس معامله نشده اند به میزان قابل توجهی گران شده اند؟! /مهر 

سوال های مهم این روزهای بازار: 

 این روزها اخبار ضد و نقیضی را در بازار می شنویم که روزهایی منتشر و در روزهایی لغو میگردد و این نشان از عدم ثبات لازم در تصمیم گیری کشورمان میدهد .سوالات مهمی باید مطرح شوند تا با دلایل عدم ورود پول جدید سهامداران خرد به بازار و عدم استقبال  اطمینان مردم را بشناسیم ، چه اتفاقی در بازار سرمایه می افتد یا افتاده است ؟شاید برای رسیدن به این جواب باید ورود و انتقال پول از سهام را در روزهای مختلف بررسی کنیم . آیا بازار سرمایه در روزهایی که چشم انتظار رشد مجدد و پایان روند اصلاحی بازار است درگیر اخبار پیش خور شده قرار گرفته است ؟  

حال کلی این روزهای بازار سرمایه : 

شرایط کلی بازار سرمایه هم چنان با استمرار انتقال پول حقیقی از سهام دنبال می شود و حتی اگر دلیل بخشی از کوچ پول را از بازار بی اطمینانی سهامداران خرد بدانیم با توجه به دلایل گفته شده بی دلیل و بی ربط نخواهد بود ، در روزهای جاری احتمال ادامه ی این روند نزولی  وجود خواهد داشت و بازار می تواند تا سطح 2 میلیون و 100 هزار واحد در حالتی خوش بینانه دچار اصلاح گردد . با توجه به افت برخی از قیمت ها در بازارهای موازی ، این بازار ها می توانند مجددا توجه سرمایه گذاران را به خود جلب نمایند زیرا  بستر خوبی برای سرمایه گذاری مطمئن به شمار می روند.

 

پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
سقوط سنگین بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 14:54
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 21 فروردین 1403 ساعت 08:52
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11