محمدحسین شهیدزاده کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: از آن جایی که سهم دولت در اقتصاد ایران در دهه 1390-1400 همواره رو به افزایش بوده است، تصمیم های دولت نیز همواره به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش پررنگی را در اقتصاد ایران بازی کرده است. 


وی افزود: این تصمیم ها در حوزه هایی نظیر تعیین نرخ تسعیر ارز، خوراک پیروشیمی ها و قیمت گذاری دستوری در بسیاری از کالا ها بوده است.


این عال بازارسرمایه تصریح کرد: در این بین بازارسرمایه نیز به عنوان بخش از کیک اقتصاد ایران از تصمیم گیری‌های دولت بی نصیب نبوده است؛ به عنوان نمونه در آخرین تصمیم گیری دولت مبنی بر ایجاد سامانه یکپارچه و جذب بخشی بزرگی از سرمایه های خرد به سمت بازار خودرو سبب شده تا بسیاری از مردم باتوجه به نقدشوندگی بالای بازارسرمایه، سرمایه های خود را از بازار خارج کرده و روند صعودی بورس ها متوقف کند. 


به گفته شهیدزاده؛ از دیگر مصادیق دخالت های دولت که به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بازار تاثیر گذاشته است؛ نقش ارکان تصمیم ساز در حوزه های مختلف نظیر، بانک مرکزی، وزارت صمت، شورای رقابت و وزارت اقتصاد بوده است. همچنین بانک مرکزی با تعیین نرخ سود بین بانکی و نرخ تسعیر ارز صادراتی؛ وزارت صمت با تصمیم گیری های متغییر خود؛ شورای رقابت با تعیین نرخ های دستوری و عدم پذیرش مسولیت مستقیم آن و تقابل با وزارت صمت؛ و در آخر هم وزارت اقتصاد با تعیین مدیران تاثیرگذار در حوزه های مختلف همواره دخالت های خود را در بازار سرمایه داشته اند.


وی در نهایت گفت: بنا به آنچه گفته شد، می توان نتیجه گیری کرد که باتوجه به سهم حداکثری دولت در اقتصاد و گسترش روز افزون آن؛ دولت به راحتی می تواند جهت گیری لازم را در اقتصاد رقم بزند و اغلب اتفاقات مهم رخ داده تا به امروز در اقتصاد ایران نتیجه دخالت مستقیم و اغلب غیر مستقیم دولت ها بوده است.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش 




پیش بینی بازار / استمرار قدم های...
توسط مرسده گونه 06 شهریور 1402 ساعت 08:16
خریداران دست به ماشه / گمانه زنی های...
توسط علیرضا صبحی کمال 05 شهریور 1402 ساعت 08:14
پیش بینی بورس تهران /بازار به پشتوانه ی...
توسط مرسده گونه 14 مرداد 1402 ساعت 08:09
گزارش روز بازار چهارشنبه 28تیر ماه 1402...
توسط مرسده گونه 28 تیر 1402 ساعت 13:09