به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز سه شنبه 23 خرداد  ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

 

بازار در مرحله ی پیش گشایش : نمادها شامل شهر والماس غپونه و فاذر در برترین تقاضا و در سمتی دیگر در برنرین عرضه چکارن فرود کگاز و دی قرار داشتند

بازار سرمایه در آغاز روز جاری سه شنبه 23 خرداد ماه 1402 : شاخص کل با رشد 87 هزار واحدی آغاز به کار کرد اما بر خلاف رشد شاخص کل بورس و فرابورس شاخص هم وزن منفی بوده است نمادهای فولاد و سصفها از نمادهای مثبت موثر بر روند شاخص کل بودند ، به سهام و حق تقدم ورود پول صورت گرفت هم چنین صندوق های سهامی نیز با ورود پول همراه گشتند 57 درصد از معاملات مثبت و 39 نماد با صف خرید همراه بودند .

پس از گذشت یک ربع از بازار : شاخص هم وزن نیز مثبت گشت برخلاف روزهای گذشته پالایشی ها بر مدار مثبت بانکی ها با افزایش تقاضا علی الخصوص در نماد بانک دی ولی خودرویی ها مجددا با عرضه دنبال گشتند بیشترین ورود را غذایی ها و گروه سرمایه گذاری در اختیار داشته اند .


۲۰ دقیقه ابتدایی معاملات را پشت سر گذاشته بودیم :شاخص کل بورس در سطح ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار واحدی قرار داشت شاخص کل هم وزن نیز عملکردی مشابه شاخص کل داشته است و با رشد ۰.۰۶ درصدی به سطح ۷۳۰ هزار واحدی رسیده است. ارزش معاملات خرد هم چنان پرحجم نبوده است نمادهای فولاد و شبندر بیشترین تاثیر مثبت بر روی شاخص و نماد وغدیر بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند. گروه خودرویی و بانکی بیشترین ارزش معاملات را در بازار سهام در بین صنایع به خود اختصاص دادند. روند خروج پول از بازار سهام همچنان ادامه دار شده است

نقشه ی بازار در روز جاری به صورت زیر بوده است  :

www.padash.ir

 

با گذشت 40 دقیقه از بازار : برخلاف ابتدای بازار هم چنان شاهد خروج پول از سهام و حق تقدم و صندوق ها بوده ایم شاخص هم وزن نیز مجددا منفی گشت

پس از گذشت یک ساعت از بازار : هم چنان ارزش معاملات خرد با ارقام پایینی به سر برده است و بیش از 2 میلیارد تومان بوده است ، خزامیا در گروه خودرویی به مدار مثبت بازگشت  شاخص کل با افزایش 1200 واحدی همراه بوده و شاخص هم وزن افت بیش از 1600 واحدی داشته است؛ فولاد فارس شبندر فملی اصلی ترین نمادهای شاخص ساز بورس بودند .بازار پس از گذشت یک ساعت و نیم و با انتشار خبر مدیرعامل شدن شرکت مپنا عباس علی آبادی دومین وزیر صنعت ‌، معدن و تجارت رئیسی  بازار در ابتدا با واکنش خاصی مواجه نگشت اما پس از گذشت دقایقی در ابتدا با رنج مثبت در گروه بانکی و صف خرید شدن بانک دی سپس بهتر شدن وضعیت معاملات پالایشی ها همراه گشت هم چنین در گروه خودرویی نیز شاهد بهبود تقاضا بوده ایم نماد مپنا نیز به صف خرید نشست   .


 ورود و خروج پول:

در ساعت  09:30 خروج حدود 20 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 163 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 104 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

پس از گذشت دو ساعت از بازار : شاهد نوسانات مداوم از منی به مثبت در گروه خودرویی بودیم ارزش معاملات پایین و خروج پول هم چنان ادامه داشت.

در پایان :

شاخص کل با رشد 9 هزار و 753 واحدی به ارتفاع 2,155,169 افزایش یافت ، "فولاد" با 1521 واحد، "رمپنا" با 1222 واحد و "شبندر" با 1204 واحد بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشته اند. 

 

www.padash.ir

حدود 60 درصد نماد ها معاملاتی مثبت داشتند .

www.padash.ir

شاخص‌ هم وزن نیز 0.09 درصد رشد داشت.

شاخص فرابورس با افزایش 107 واحدی به 27 هزار و 626 واحد رسید.

ارزش معاملات خرد در پایان امروز به حدود 6 هزار و 280 میلیارد تومان رسید.

www.padash.ir

80 درصد از خرید سهم حقیقی ها و 81 درصد سهم فروش حقیقی ها از بازار بوده است

 

www.padash.ir

71 درصد از معاملات با صف فروش و 80 درصد از معاملات با صف خرید همراه بود .

www.padash.ir

به صورت خلاصه می توان گفت:

   یکی از دغدغه های دولت در تابستان سررسیدهای 64 هزار میلیارد تومانی اوراق دولتی است و باید به دارندگان به میزان اوراق آن ها پول پرداخت گردد از طرفی چون منبع درآمد جدیدی برای دولت به نظر نمیرسد و دولت می بایست از بانک ها استقراض پول نماید در نتیجه تورم صورت گیرد  دولت برای تسویه ی آن باید بتواند این اوراق را به فروش برساند در نتیجه انتقال پول باید به اوراق صورت گیرد . روز گذشته یکی از روزهای پرمعامله در زمینه ی مبادلات اوراق بوده است و این  افزایش ارزش معاملات کل روز گذشته  نمود داشته است . قیمت دلار و به طبع طلا نیز از شب روز گذشته افزایشی بوده و یکی از دلایل آن را می توان خبر رد کردن یک مقام دولتی آمریکا درباره ی گزارش‌ها در خصوص مذاکرات با ایران بر سر «توافق موقت»  اشاره نمود معاملات سکه نیز در روز جاری با صف خرید به پایان رسید ، . با وجود آنکه پیش بینی بازاری متعادل را در پیش داشتیم  اما بار دیگر بازار آن روز دیگر سکه را به ما نشان دادو  با خبر روی کار آمدن وزارت صمت جدید بازار روندی دیگر و مثبت اما کم حجم به خود گرفت صنایع بانکی پالایشی خودرویی انبوه سازی و سرمایه گذاری با افزایش تقاضا و نوسانات مداومی همراه گشتند و در نهایت شاخص کل با رشد بیش از 9 هزار واحدی به پایان رسید .اما فارغ از بازار مثبت ارزش معاملاتی که در روز گذشته بهبود یافته بود در روز جاری باز هم کاهشی بوده است در انتهای بازار نیز انتقال پول از سهام ادامه داشته و تنها به صندوق های سهامی ورود پول صورت یافت .

 

    در پایان نیز به برخی از اتفاقات و اخبار روز جاری خواهیم پرداخت :

1-الزام ثبت معاملات سکه و طلا در سامانه تجارت

وزارت صمت: طبق قانون، اعضای صنف طلا و جواهر می‌بایست از ۲۶ مهر سال گذشته خریدوفروش سکه، و در مراحل بعدی طلای آب‌شده و مصنوعات طلا را در سامانه جامع تجارت به ثبت می‌‏رساندند ، آموزش کار با سامانه جامع تجارت به صنف طلا و سکه از چند ماه گذشته شروع شده است و در شهرهای مختلف در حال پیگیری و اجرا است.

به بازرسان وزارت صمت گفته شده است که فعلا در بازرسی‌های خود اقدامات تنبیهی انجام ندهند. در واقع تاکنون هیچ پلمب و ضبط طلا در مواجه با سکه فروشان صورت نگرفته است ، اما وزارت صمت مکلف به اجرای قانونی است که توسط رئیس‌جمهور و هیئت وزیران به تصویب رسیده است و نباید از اجرای قانون به‌خاطر مخالفت عده‌ای قلیل صرف‌نظر کنیم./ تسنیم

2-بهزاد عباسعلی زاده، فعال بازار خودرو در گفتگو با ایبِنا:

خوشبختانه ریزش قیمت ارز مدتی است بنا به دلایل مختلف آغاز شده است. این موضوع تاثیر فراوانی بر قیمت خودرو نیز داشته و ما طی روزهای اخیر با کاهش شدید قیمت در بازار خودرو مواجه هستیم. بطوریکه فروشندگان با هر قیمتی که خودرو را عرضه می‌کنند باز هم خریدار زیادی در بازار وجود ندارد. از آنجا که قیمت خودرو ریزشی شده، تعداد زیادی از مردم دست از خرید کشیده اند و همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

3-عباس علی آبادی دومین وزیر صنعت ‌، معدن و تجارت رئیسی شد

4-چهار عرضه اولیه در راه بورس/ پنجمین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۲ با عرضه اولیه ۱۲ درصد از سهام شرکت نیان در ۳۱ خرداد انجام خواهد شد. حسام سرفرازیان، مدیرعامل شرکت آرمان توسعه مبین مهر سپهر: مهمترین دارایی که امسال از طرف بانک صادرات در بازار عرضه خواهیم کرد، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و شرکت بعدی که قصد داریم عرضه کنیم، شرکت آرمان توسعه خواهد بود. در آخر شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با نماد "کتوسعه" که پیشتر در صف عرضه اولیه قرار داشت، فایل ارزش گذاری خود را بارگذاری کرد تا در لیست عرضه اولیه‌ها قرار گیرد./ایبِنا

4-وزیر اقتصاد: هفته‌های آینده شاهد آزادسازی منابع ایران هستیم

5-علی‌آبادی: باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه استفاده کنیم

6-سخنگوی اقتصادی دولت: اقتصاد ایران از چاله سرمایه‌گذاری منفی خارج شده است

خلاصه بازار : 

www.padash.ir

 

در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 

پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 

جمله ی طلایی :
تارکوفسکی میگه:
هر آدمی از کودکی باید یاد بگیره که چطور وقتش را به تنهایی بگذرونه؛
این به این معنی نیست که باید تنها باشه،
بلکه نباید از تنهایی حوصله‌ش سر بره.
چون افرادی که حوصله‌شون از تنهایی سر میره،
از لحاظ عزت‌نفس در خطر قرار دارند...
 

 




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01