به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز دوشنبه 22 خرداد  ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

آغاز ابتدایی بازار روز دوشنبه  22 خردادماه 1402: 

در پیش گشایش بازار روز جاری در برترین تقاضا نمادهای شهر والماس حخزر و در سمتی دیگر در برترین عرضه شلعاب چکاوه و سصفها قرار داشته اند .

در مرحله ی پیش گشایش : شاخص با افت بیش از یک هزار واحد بر خلاف شاخص هم وزن و فرابورس آغاز گردید نمادهای موثر بر این افت فولاد و فملی بودند ، 66 درصد از معاملات مثبت و  ورود پول به سهام صورت گرفته بود.

در 15 دقیقه ابتدایی که از بازار گذشت :   ارزش_معاملات_خرد در حدود بیش از 1000 میلیارد تومان بود و شاهد افزایش تقاضا در گروهایی همچون  املاک_مستغلات  غذایی کشاورزی_دامپروری خودرو_قطعات سرمایه_گذاری بانکی و فراکابی بوده ایم نمادهای فولاد شپنا فملی  بیشترین تاثیر منفی و همچنین نمادهای وبملت خساپا  حکشتی بیشترین تاثیر مثبت  را بر شاخص_کل داشته اند .

پس از گذشت نیم ساعت از بازار: شاهد افزایش عرضه در کلیت جو بازار بوده ایم  صنایع بانکی خودرویی و به طبع کل بازار با برتری قدرت فروشندگان روبرو شدند ،از سهام و حق تقدم انتقال پول و شاخص با افت 12 هزار واحدی همراه گشته بود هم چنین سایر نماگرها نیزدر محدوده ی منفی معامله میشدند.

نقشه ی بازار در روز جاری به صورت زیر بوده است  :

www.padash.ir


پس از گذشت یک ساعت از بازار : شاخص کل با افت بیش از 31 هزار واحدی به 2 میلیون و 176 هزار واحد رسیده و شاخص هم وزن با افت بیش از 9 هزار واحدی همراه بوده است.

پس از گذشت دو ساعت از بازار : انتقال پول بیش از یک میلیارد از سهام و حق تقدم و حتی از صندوق ها نیز صورت گرفته بود خودرو بازگشایی شد و با 9 درصد منفی آغاز گشت  بازاری که در ابتدا مثبت آغاز به کار کرد در نهایت با گذشت دو ساعت از بازار با افت بیش از 56 هزار واحدی دنبال شد با فشار فروشی که بر نماد خودرو فرود آمد موجبات بهبود تقاضا در نماد خساپا را به وجود آورد و این نماد را مثبت ساخت نماد خاور نیز به سمت معاملات مثبت گام برداشت در این خصوص می توان گفت اخبار مرتبط بر آن می تواند موافقت مجلس با کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده باشد نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده موافقت کردند البته این روند چندان ادامه نیافت و مجددا به مدار منفی بازگشتند .

ورود و خروج پول:

 در ساعت 09:30 خروج حدود 96 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 820 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 1022 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم 

در پایان :

شاخص کل بورس با کاهش ۲.۸ درصدی همراه شد در سطح ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار واحدی ماند نمادهای وبملت و خبهمن بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص گذاشتند.

www.padash.ir

شاخص هم وزن نیز با کاهش ۲.۵ درصدی همراه شد و به سطح ۷۲۹ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات خرد بازار سهام نیز 9278 میلیارد تومان بوده است که نسبت به روز گذشته تقریبا ۲۰ درصد افزایش داشته.

www.padash.ir

در روز جاری شاهد خروج پول حقیقی ۹ برابر روز گذشته بوده ایم .

74 درصد سهم حققی ها از خریدو 85  درصد سهم حقیقی ها از فروش بوده است . 

www.padash.ir

178 نماد دارای صف فروش و 59 نماد با صف خرید همراه بودند.

www.padash.ir

83 درصد از نمادها  با معاملاتی منفی و 17 درصد از معاملات مثبت بوده اند .

www.padash.ir

به صورت جمع بندی می توان گفت  : 

در بین صنایع نیز گروه حمل و نقل آبی و قند و شکر بیشترین ورود پول حقیقی و  بیشترین خروج پول حقیقی را  صندوق‌ها و فلزات اساسی دارا بودند..

در میان صنایع انبوه سازی که با ورود پول در روز گذشته همراه بود،در روز جاری در برخی از نمادها معاملاتی مثبت داشته است ثفارس و ثتران که با نوسانات زیادی همراه بودند در نهایت در صفر تابلو به پایان رسیدند شاید دلیل مثبت بودن این نماد را بتوانیم انعقاد دو تفاهم نامه بین استانداری فارس و شرکت عمران و توسعه فارس در خصوص راه اندازی دفاتر سرمایه گذاری استان فارس در شیراز و کشور عمان به فرض گیریم اما این صنعت در پایان روز جاری با انتقال پول همراه گشته بود.

صنایع فلزی پالایشی و شیمیایی با بیشترین انتقال پول همراه بودند در گروه شیمیایی ها نماد شاراک که با مجمع عمومی سالانه همراه بوده است و سود 420 تومانی به ازای هر سهم به تصویب رساند . در روز گذشته مجاز محفوظ گشت و معاملات آن تایید نشد در روز جاری با قیمت 3667 تومان بازگشایی گشت که به نسبت قیمت قبل از بسته شدن آن با افت همراه بود هم چنین این نماد با صف فروش در قیمت 3669 تومان به پایان رسید.

نماد سصفها از گروه سیمانی رنج مثبت از صف فروش  را به همراه داشته است و در نهایت با منفی 2 به پایان رسید.

گروه لاستیک پلاستیک نیز با عرضه و تنها با یک نماد مثبت پلوله به پایان رسیدند از جمله اتفاقات موثر بر این صنعت قیمت گذاری دستوری می باشد در این خصوص می توان گفت عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران می گوید:

قیمت گذاری دستوری را مهمترین چالش صنعت لاستیک‌سازی است، این چالش در کنار دیگر چالش‌ها منجر به کاهش سود و حتی زیان ده شدن این صنعت شده است ؛ برای واردات هر کیلو تایر، باید ۴ هزار دلار هزینه کرد، اما اگر این محصول در داخل تولید شود یک دلار ارزبری دارد‎

 به صورت کلی بازار سرمایه هم چنان با کاهش قیمت ارز و افت 62 هزار واحدی بازار سرمایه همراه گشت با وجود آنکه مثبت آغاز شد نماد خودرو سنگینی خود را بر تمام جو بازار سرمایه انداخته و تا انتها بازار با سمت و سوی برتری فروشندگان به پایان رسید و اما یگوییم از ارزش معاملات خرد ، در روز جاری شاهد افزایش 20 درصدی ارزش معاملات خرد به نسبت روز گذشته هستیم

در اخر نیز به برخی از اخبار مهم روز جاری می توان اشاره نمود :

  1-سهیله السلطانی، عضو کمیسیون برق و انرژی در پارلمان عراق در اظهاراتی تاکید کرد که تصمیم برای پرداخت مبالغ باقی مانده از بدهی‌های ایران از سوی دولت عراق خوب است و در حل بحران بزرگ عراق سهیم خواهد بود، زیرا اغلب نیروگاه‌های عراق با گاز ایران کار می‌کنند. وی گفت که عراق از سه سال پیش بدهی‌های عقب مانده دارد و این بدهی‌ها مبالغ بسیار بزرگی است که در بودجه جدید تضمین شده است و به زودی وارد مرحله اجرا خواهد شد. /انتخاب

2-امیرمهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، اظهار کرد: با استناد به مفاد آخرین مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار در خصوص عرضه خودرو، کمافی السابق پذیرای درخواست‌های عرضه خودرو توسط عرضه‌کنندگان در بورس کالا هستیم.

وی تشریح کرد: سازمان بورس بر اساس مصوبه بالاترین رکن بازار سرمایه (شورای عالی بورس) که با هدف حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، گذرانده شده است؛ هیچ مانعی برای عرضه خودرو در بورس متصور نیست و اگر خودروسازان بزرگ عرضه در بورس را متوقف کردند صرفاً به دلیل تصمیم خود آن‌ها بوده و از جانب سازمان بورس مانع و مشکلی در این زمینه وجود نداشته و ندارد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس مطرح کرد: در همین راستا با توجه به مذاکرات صورت گرفته با یکی از خودروسازان، عرضه مجدد خودرو سواری در بورس کالا پس از وقفه چند ماهه مجدداً قابل اجرا است.

صبائی تصریح کرد: به مدیران سایر ناشران خصوصا در صنعت خودروسازی به عنوان مدافع حقوق سهامدارانشان، توصیه می‌شود در زمینه مقابله با قیمت‌گذاری دستوری، تحرکات جدی‌تری داشته باشند و صرفاً مجری مصوباتی که مبانی کارشناسی ندارد و متضمن صرفه و صلاح سهامداران نیست، نباشند.

3-یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق:

 ایران بین ۷ تا ۱۰ میلیارد دلار منابع در عراق دارد که در مرحله اول ۲.۷ میلیارد دلار از این رقم آزاد شده است.

 نکته اینجاست که باقیمانده پول‌های ما در عراق نیز در شرف آزادسازی است و مقامات بانک مرکزی می‌توانند جزییات دقیق‌تری از توافق خود با مقامات عراقی را منتشر کنند اما هر چه هست قرار شده این پول‌های ما به تدریج در اختیارمان قرار گیرد بازیگران بازار ارز بر تعیین قیمت موثر هستند و تنها یک عامل نیست که بتواند زمینه را برای پیش‌بینی مهیا کند اما همین حالا نیز رصد بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها در حال کاهش است و این روند احتمالا ادامه‌دار است ، تنها عراق در حال آزاد کردن پول‌های ما نیست. سایر کشورها نیز دست به این اقدام زده‌اند و این نشان از نتیجه دادن دیپلماسی ایران دارد/ خبرآنلاین

4-الزام شرکت‌های بورسی به پخش آنلاین مجامع

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بازدید از پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی اظهار کرد: اخیرا دو اقدام مهم در خصوص الکترونیکی شدن مجامع انجام شد. یکی از آن‌ها الزام به پخش الکترونیکی جلسات است.

سهام‌داران بدون حضور در مجمع می‌توانند اتفاقات مجمع را دنبال کنند. حتی برخی شرکت‌ها برگزاری الکترونیکی مجامع را تصویب کردند و می‌توانند رای‌گیری الکترونیک داشته باشند.

دومین اقدام، استفاده از حق تقدم الکترونیک در افزایش سرمایه شرکت‌ها بود که با تلاش همکارانمان در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این امر محقق شد. شرکت‌هایی که اقدام به افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات می‌کنند، می‌توانند انتشار حق تقدم الکترونیکی داشته باشند و نیازی نیست صدها هزار نامه مکتوب به سهام‌داران برسد./سنا

5-مشاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای: مذاکرات مستقیم و محرمانه با آمریکا نداریم

6-کنعانی: درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران گام‌های موثری برداشته شده است

7-تخلیه ۶۶ هزار تُن شکر در بندر شهید رجایی آغاز شد/ سه فروند کشتی گندم در لنگرگاه

8-رئیسی تهران را به مقصد ونزوئلا ترک کرد

9-اصرار چین برای صلح ایران با عربستان مشخص شد

10-سخنگوی وزارت خارجه: اخیراً  هیات عالی از ایران به افغانستان سفر کرده است.

خلاصه بازار : 

www.padash.ir

 

در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 

پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه
جمله ی طلایی :
 بورس داستان چرخه‌ها و رفتارِ انسانی است که مسئول واکنش‌های افراطی در هر دو سمت است.
#ست_کلارمن

 




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52