به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز ِسه شنبه 23 اسفند ماه 1401 به شرح زیر می باشد : 

 

در مرحله ی پیش گشایش :

نمادها با سنگین ترین صف های خرید شامل واحیا تنوین تکنو کسرام و در سمتی دیگر نمادها با سنگین ترین صف های فروش شامل خبنیان بتهران آبین و ثالوند بوده اند ، صف فروش سنگین  «آواپارس و بتهران» ، دو شرکت بیمه که با پذیره نویسی وارد بازار سرمایه شدند خودنمایی میکردند .  58 نماد با صف خرید و 42 نماد با صف فروش همراه بوده اند .

آغاز روز سه شنبه و بازار را مثبت را آغاز کردیم :

شاخص کل بورس و هم وزن با رشد چنددرصدی و مثبت و با رشد نمادهای اخابر وبملت آغاز گردید ، شاخص کل فرابورس اما با افت قیمت نمادهای فرابورس منفی آغاز گشته بود ، از تمامی موارد سهام و صندوق ها خروج پول صورت گرفته بود ،  59  درصد از نمادها با معاملاتی منفی  و 41 درصد از معاملات مثبت بودند ،   41 نماد با صف خرید و 34 نماد با صف فروش دنبال میشدند صنایع مخابرات انبوه سازی نیروگاهی و استخراج نفت و گاز در صدر ورود پول حقیقی قرار گرفته بودند .

    نمایی از نقشه_بازار  معاملات را در روز بازار روز جاری  شاهد هستیم :

www.padash.ir

 

پس از گذشت 20 دقیقه از بازار :

هم چنان خروج پول ادامه داشته است پس از گذشت بیست دقیقه برآیند ورود و خروج پول خرد در حال نزدیک شدن به صفر بوده  است . روز مثبت بازار سهام رقم خورد و بعد از چند روز پر عرضه بالاخره شاهد آغازی متعادل و مثبت در معاملات روز جاری بودیم . بازار سهام در معاملات امروز سه شنبه 23 اسفند ماه 1401 در بزرگان و نمادهای کوچک با آغازی مثبت روبرو بوده است و سهادماران در نقش خریدار ایفای نقش کردند.

شاخص بورس تهران با رشد اندک ۰.۰۹ درصدی همراه بوده است .. شاخص هم وزن نیز در ابتدای معاملات امروز رشد اندک ۰.۱۹ درصدی را ثبت کرده بود ..نماد اخابر، شستا و وبملت بیشترین تاثیر مثبت را در این مدت بر روی شاخص گذاشتند.  بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو و محصولات شیمیایی اختصاص یافته بود ..از جمله اتفاقات روز جاری بسته شدن برخی از  نمادهای بزرگ بازار مثل فولاد و فملی و شپنا به دلیل مجمع بوده است .

نگاهی به وضعیت شاخص کل پس از گذشت 50 دقیقه از بازار :

شاخص کل با رشد بیش از 2 هزار واحد در ارتفاع یک میلیون و 783 قرار گرفته بود  نمادهای اخابر و شستا از نمادهای موثر بر این رشد ونمادهای کچاد و ومعادن  از نمادهای جلوگیرنده در مسیر رشدی شاخص کل بورس بودند .

شاخص کل فرابورس نیز با رشد تک سهم ها مثبت تاکنون ادامه داده است

پس از گذشت یک ساعت از بازار سرمایه :

برخلاف ابتدای بازار و خروج پول مداوم ، ورود پول به سهام و نمادها اتفاق افتاد ، ️شاخص کل با افزایش بیش از 2 هزار واحدی به 1 میلیون و 783 هزار واحد رسیده و شاخص هم‌وزن با رشد 1600 واحدی همراه بوده است.

پس از گذشت یک ساعت و ربع :

مجددا خروج پول را از بازار شاهد بودیم ، 53 درصد از نمادها با معاملاتی منفی و 47 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت دنبال میشود .

پس از گذشت دو ساعت از بازار :

ارزش معاملات خرد به بیش از 2 همت رسیده  بود و مجددا شاهد ورود پول به سهام بودیم  .

شاخص کل بیش از هزار واحد رشد یافته بود  و به ارتفاع 1 میلیون و 782 هزار واحد رسیده بود ، شاخص هموزن  نیز با افزایش حدود 1,800 واحدی به ارتفاع 541 هزار واحد نزدیک گشته بود .

 

در گروه عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم  شاهد افزایش تقاضا و صف خرید در برخی نمادهای این صنعت بودیم شاید بتوان از دلایل رشد این صنعت به برخی اخبار زیر  اشاره نمود :  

 1-خاندوزی در بغداد: تفاهم‌نامه مشترک همکاری اقتصادی ایران و عراق امضا شد

حمل.ونقل، تجارت، نیرو، برق، گاز، آب و تعاملات بانکی و مالی مهمترين محورهای توافق دو کشور هستند/اقتصاد آنلاین

 2-پایدارسازی برق ایران از طریق تبادل انرژی با کشورهای همسایه

وزیر نیرو:  قرارداد تبادل انرژی میان دو کشور ایران و پاکستان کاملاً حقوقی است و به واسطه امضای این قرارداد، شرایط تبادل انرژی بین تهران و اسلام‌آباد فراهم شد.

حدود سه ماه گذشته سیستم پیشرفته بک تو بک با کشور ترکیه به مرحله اجرا و بهره‌برداری رسید که این امر نیز به پایدارسازی برق ایران کمک کرده است.

با اجرای سیستم بک تو بک امکان صادرات برق بین دو کشور ایران و ترکیه و کل اتحادیه اروپا فراهم شده است.

همچنین حدود سه ماه گذشته به منظور اتصال شبکه برق ایران به روسیه از طریق دو مسیر کاملاً مجزا توافقاتی حاصل شد.

هم‌اکنون بررسی‌های فنی برای پیشبرد اتصال شبکه برق ایران و قطر در حال اجراست و انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن به زودی آغاز شود./مهر

عشقی در روز گذشته :

قیمت گذاری دستوری موجب کاهش سرمایه گذاری در صنعت برق و گاز شده است ، باید با ابزارهای بازار سرمایه به سمت حذف قیمت گذاری دستوری برویم تا هم به تولید کمک شود و هم منابع انرژی کشور حفظ شود و در بلند مدت به نفع مردم و کشور است .

 

با گذشت دو ساعت و نیم از بازار :

بیشترین ورود پول به صنایع مخابرات اطلاعات و ارتباطات کانی های غیر فلزی هتل و رستوران و اگر بخواهیم به صورت ریزتر به نمادهای همراه با ورود پول بپردازیم می توان به نمادهای اخابر خاور گلدیرا وآذر اشاره نمود .

  

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

در ساعت 09:30 ورود حدود 2 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 16 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 ورود حدود 22 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

www.padash.ir

 

در پایان :

در انتهای بازار شاهد خروج نقدینگی از کلیت بازار اعم از صندوق ها سهام و حق تقدم بودیم

شاخص کل با رشد 1364.73 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 782 به کار خود پایان داد

شاخص کل فرابورس نیز با رشد  0.36 درصدی همراه بوده است

نمادهای شستا و اخابر از نمادهای موثر بر رشد شاخص کل بوده است .

شاخص کل فرابورس نیز با تاثیر از نمادهای گلدیرا و دماوند با  1.09 درصد مثبت به کار خود پایان داد .

55 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت و 45 درصد از نمادها با معاملاتی مثبت همراه بوده است

76 نماد با صف خرید و 35 نماد با تشکیل صف فروش بوده است .

در میان صنایع مخابرات تامین سرمایه و بورس هتل و رستوران و واسطه گری مالی و از جمله صندوق های کالایی مانند طلا و گوهر با ورود پول حقیقی همراه بوده است .

ارزش معاملات خرد بورس به 5 هزار و 470 میلیارد تومان رسیده بود ..

پایان بازار به صورت خلاصه  :

www.padash.ir

 

از جمله اتفاقات دیگر در روز جاری :

آغاز پذیره نویسی در دست انتشار رایا :

سه شنبه 23 اسفند تعداد 850 میلیون سهم از سهام در دست انتشار شرکت بیمه اتکایی رایا (سهامی عام در شرف تاسیس) حداکثر به مدت 15 روز از طریق بازار سوم فرابورس ایران به روش ثبت سفارش و با قیمت هر ورقه 50 تومان، پذیره نویسی می کند. دوره ثبت سفارش از 12:10 تا 14:10 در نظر گرفته شده است.

به صورت کلی بهبود روند معاملات بورس بعد از چند روز منفی را در روز جاری شاهد بودیم .

اگر بخواهیم به بررسی قیمت دلار بپردازیم می توان گفت :

در روز جاری  برخلاف روند کاهشی روزهای گذشته  شاهد افزایش قیمت دلار در محدوده ی 46 بودیم .

هم چنین در بازار های موازی روند کاهشی قیمت سکه و طلا را می توان متاثر از کنترل نرخ ارز و اخبار سیاسی دانست ، طلای متاثر از انس قیمت جهانی با وجود افزایشی بودن آن اما در بازار داخلی با کاهش همراه بوده است و در روز گذشته  قیمت طلای ۱۸ عیار 2220000 تومان  در نظر گرفته شده بود و امروز نیز با افزایش همراه بوده است ،  از جمله اخبار موثر بر آن می توان به اقدامات بانک مرکزی در خصوصی عرضه گواهی شمش طلا و ربع‌سکه در بورس بر بازار سکه و طلا  و اثرگذاری آن بر بازار اشاره نمود.

 

 

جمله طلایی :

باکونین در یکی از نامه هایش مینویسد :
هیچ نظریه ، نظام فکری و دیدگاهی تا کنون قادر به نجات جهان نبوده و نیست. من به هیچ نظامی اعتقاد ندارم، من یک جستجوگر راستین ام.
 
میخائیل باکونین
ادوارد هلت کار
پرسود باشید  
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52