احسان خاتونی کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: در ادامه حمایت ها از بازار سهام، امروز نیز رشد بازار سهام ادامه داشت؛ البته شدت رشد امروز بازار از دیروز کم تر بود، ولی رشد امروز نیز همانند دیروز متوازن بود و اغلب نمادهای بزرگ و کوچک بازار؛ یعنی شاخص کل و هم وزن مثبت شدند.


وی افزود: امروز برعکس دیروز با وجود این که بازار سهام همچنان مثبت بود، اما فروشندگان دست برتر را داشتند. همچنین شیب خروج نقدینگی حقیقی ها نسبت به روز قبل نیز افزایش داشت؛ البته این افزایش چندان محسوس نبود و تنها گروهی که ورود پول را داشتند، صندوق های طلا بود که به دلیل شروع دور تازه ای از رشد دلار آزاد و طلا است.


خاتونی بیان کرد: بر اساس این گزارش امروز صندوق های با درآمد ثابت، فرآورده های نفتی، شیمیایی ها، فلزات اساسی، بیمه ای ها و بانکها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی ها را داشتند. سایر گروه ها نیز یا با خروج پول مواجه بودند یا معاملاتی خنثی داشتند. با این تفاسیر بازار فردا پرعرضه آغاز خواهد شد. 


این فعال بازارسرمایه اظهار داشت: امروز بازار سهام با خبر استیضاح وزارت صمت کار خود را آغاز کرد و موافقان و مخالفان استیضاح در مجلس صحبت کردند، اما نهایتا این استیضاح رای نیاورد؛ البته از شب گذشته شایعاتی مبنی بر ابقاء وزیر صمت شنیده می شد.


به گفته وی؛ بسیاری معتقد بودند که باتوجه به سیاست های وزیر صمت در خصوص قیمت گذاری دستوری و قرعه کشی خودرو بهتر بود وزیر صمت برکنار می شد، اما به هر حال در شرایط ملتهب فعلی نمایندگان بر ابقاء ایشان هم نظر بودند؛ البته شایعه شده که لابی هایی هم بر ابقاء ایشان از قبل انجام شده بود. به هر حال سیاست قیمت گذاری دستوری سیاستی فرا وزراتی است و بعید است که حتی با تغییر وزیر صمت نیز بتوان به این سادگی ها از آن رهایی یافت. 


این کارشناس بازارسرمایه در ادامه گفت: منابع جدیدی از صندوق توسعه ملی به بازار سهام وارد شد و برای نخستین بار این صندوق با کد معاملاتی خود اقدام به خرید سهام کرده است؛ این خبری بود که امروز بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت و از بعد استراتژیک این اتفاق بسیار بسیار مهم است. 


وی افزود: وقتی توسعه ملی بفهمد سهم الان ارزنده است، این اتفاق به بقیه نهادها سرایت می کند و گفته می‌شود برای آن اتفاق مهم بیش از یک هفته برای اقدام، مکاتبه، پیگیری و جلسات متعدد توسط سازمان بورس گذاشته شده است. همچنین گفته می شود این صندوق حدود 1 همت سهم از صندوق توسعه بازارسرمایه بلوکی خریده است.


خاتونی خاطرنشان کرد: تحلیلگران معتقدند که باتوجه به افت بازار سهام، صندوق توسعه ملی دارایی دلاری خود را به ریالی تبدیل کرده است و دارایی که با توجه به التهابات کشور، با دلار بسیار کم تری از دلار آزاد قیمت‌گذاری شده است، اما فردا روز مهمی برای بازار است؛ همچنین بازار مقاومت 1 میلیون و 310 هزار واحدی را پیش روی خود دارد. 


این کارشناس بازارسرمایه معتقد است تحلیلگران تکنیکال معتقدند وزن مقاومتی مهم در 1275-1281 است. بنابراین عرضه های امروز و فردا را می توان از این منظر در نظر گرفت. همچنین همین تحلیلگران معتقدند رشدهای بیش از 1340 در این مقطع زمانی برای بازار کمی سخت است، اما غیر ممکن نیست؛ 1328، 1340 و 1380 نقاطی است که بازار در آن درگیری خواهد داشت.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه