در سال جاری کدام بازارها سودآوری بیشتری خواهند داشت و امید به رشد از چه صنعتی انتظار می رود؟ سوالاتی که پاسخش را دکتر علی ضیاچی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار پاداش سرمایه شرح داد.

دکتر علی ضیاچی در مورد روند هفته جاری و پیش روی بازار به خبرنگار پاداش سرمایه گفت: بازار در حال حاضر دغدغه ی برطرف شدن ابهاماتش را در اولویت دارد که بخش عمده ای از این ابهامات مرتفع شده است. به عنوان مثال بازار نگران کاهش نرخ ارز به واسطه ی توافق برجام بود که بعد از رایزنی ها مشخص شد حتی با امضای برجام هم، دولت هیچ گونه تمایلی به کاهش نرخ ارز به گونه ای که باعث  ایجاد تنزل و خطر برای بازار سرمایه باشد را  ندارد.

وی ضمن تاکید بر انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و اعلام کاندیداها مبنی بر حمایت از بازار سرمایه افزود: بازار در روزهای اخیر به تعادل رسید و تعداد صف فروش سهم های کوچک با اقداماتی که شکل گرفت کاهش پیدا کرد. اصل اول بازار سرمایه که همان نقد شوندگی است به بازار برگشته و سهم ها اصلاح قیمتی خود را پشت سر گذاشتند و اکثرا در قیمت های مناسبی هستند و از لحاظ p/e  نیز در سوداوری قرار دارند.

ضیاچی بیان داشت: با توجه به اینکه سایر بازارهای مالی مانند دلار، طلا و مسکن افق سرمایه گذاری مناسبی را در سال 1400 نخواهند داشت، بازار سرمایه می تواند در مقایسه با آن ها بازدهی بهتری را داشته باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که سرمایه گذاران نباید انتظار بازدهی های بالا، به طور مثال بازدهی 100درصد، را از بازار سرمایه داشته باشند و با دیدگاه منطقی در این بازار فعالیت نمایند.

وی بیان داشت: ما فکر می کنیم که بازار سرمایه بتواند در سال 1400 نسبت به قیمت های فعلی خود، بازدهی بهتری را نسبت به سایر بازارها داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه پیشنهاداتی را در خصوص سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بیان نمود: صنایعی هستند که به لحاظ سوداوری افق روشنی دارند و سرمایه گذاران می توانند از افزایش قیمت و هم از سود مجامع  آن ها با توجه به نزدیک بودن زمان مجامع استفاده کنند، از جمله آن ها می توانیم به گروه فلزات اساسی و پتروشیمی در میان مدت اشاره کنیم. به لحاظ بازاری نیز با توجه به اصلاح شدیدی که بازار پشت سر گذاشت، می توان برخی از نمادهای گروه دارویی را با توجه افزایش نرخی که خواهند داشت، مستعد رشد قابل توجهی  دانست اما اگر بخواهیم با دید کوتاه مدت و نوسانی  به بازار معاملاتی نگاه کنیم، می توان گروه خودرو و پالایش را برای سرمایه گذاری بررسی کرد.

 

خبرنگار: مانیا جلالی