با وجود نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتشار گزارش عملکرد ماهانه شرکت ها در سامانه کدال، بسیاری از سهامداران انتظار شکل گیری تعادل را در بازار دارند و سوال اینجاست که چه زمانی بازار تعادل خود را بازمی یابد. از این رو پاداش سرمایه گفت و گویی با روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه داشته است.

روزبه شریعتی مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار انتظار رشد قابل توجه بازارسرمایه را در این روزها واهی دانست و به خبرنگار پاداش سرمایه گفت: نباید به فکر روند مثبت و رشد قابل توجهی از بازار سرمایه باشیم. در این روزها بازار از یک دوره و ممنتوم منفی در حال خروج است. دوره ای  منفی که به ویژه با تغییر میکرواستراکچرها و زیرساخت های دامنه نوسان، بازار معاملاتی را چندین ماه است درگیر خود کرده و به طور کل از اسفند ماه، در ابتدای هر روز معاملاتی، شاهد صف فروشی سنگین معادل 6هزار میلیارد تومان و قرارگیری تقریبی  90درصد نمادها در کف قیمت روزانه بودیم. بازار فقط در هفته ی استثنایی آخر اسفند توانست به دلیل اجبار صندوق ها به خرید چند سهم بزرگ، تحرکاتی را نشان دهد.

وی در ادامه افزود: تغییرات ممنتوم در بازار سرمایه بسیار زمان بر و انرژی بر بوده و آرام آرام نشانه هایی از این تغییر در حال شکل گیری است. نشانه هایی حاکی از تعادل بخشیدن و به تعادل رسیدن بازار که به عنوان مثال تعداد سهم های صف فروش بازار از 420 سهم به زیر 300 سهم کاهش پیدا کرده است. همچنین ابهامات بازار رو به کاهش است و با بازگشایی سهم های کوچکی که دوره ی اصلاح را پشت سر نگذاشته اند، این تغییر در حال شکل گیری هر چه بیشتر است. با توجه به اینکه این تغییرات به سهامداران آسیب وارد کرده است اما سهم های کوچک، پس از باز شدن بعد از مجامع خود در حال رسیدن به تعادل هستند و مبالغ قفل شده ی صف فروش درحال آزادسازی می باشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: هرچه ارزش صف فروش بازار به کمتر از هزار میلیارد نزدیک شود، بازار نیز به نقطه صفر و تعادل خود نزدیک تر خواهد شد. یک بازار متغیر روی متغیرهای اصلی خود قیمت گذاری می کند. متاسفانه در سه ماه گذشته بازار توجهی به روند قیمتی دلار، متغیرهای جهانی و بازار نداشته و روند صف فروش خود را ادامه داد. هر چه صف فروش بازار کمتر شود و بازار رو به تعادل برود، می توان اثرگذاری این متغیرها را بر بازار سرمایه و ارزش سهم ها سنجید و موجب دور شدن هیجان از این بازار معاملاتی و شکل گیری مسیر معاملات منطقی دانست.

وی با اظهار امیدواری نسبت به تغییرات پیش آمده گفت: می توان امیدوار بود که از حدود یک ماه دیگر و یا اواسط تیر ماه، شاهد فضای بهتری در بازار سرمایه باشیم.

روزبه شریعتی در مورد تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه گفت: انتخابات به خودی خود تاثیری بر بازار ندارد و عامل مهم و تاثیر گذار، نگرش رییس جمهوری بعدی نسبت به این بازار است. از آنجا که مردم با ضررهای قابل ملاحظه ای مواجه شدند و همچنین شاهد بی توجهی های دولت فعلی پس از این ضررها بودند، به دولت جدید در حوزه ی بازار سرمایه اعتماد می کنند زیرا حال و هوای بازار سرمایه بدتر از این نخواهد شد.

وی بیان داشت: تحولاتی که در این دوران برای بازار سرمایه حادث شد و آسیب هایی که به سرمایه گذاران و نهاد های مالی به دلیل عدم آمادگی زیرساخت های لازم وارد آمد، موجب تغییر فرهنگ جامعه و کشور نسبت به این بازارشد که می تواند اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه باشد. فرهنگ سرمایه گذاری در جامعه ی ایران رشد قابل توجهی را طی می کند و هر چه خروج دولت از  بازار سرمایه  بیشتر باشد و مکانیسم بازار اجازه ی بیشتری برای تصمیم گیری در بازار معاملاتی را داشته باشد، شاهد اتفاقات مثبت و بهتری خواهیم بود.

شریعتی در پاسخ به این سوال که گزارش سالانه منتشر شده ی شرکت ها روی سامانه کدال چه رویکردی از شرکت ها نشان می دهد گفت:

گزارشات منتشر شده در اکثریت شرکت ها نتایج بهتری نسبت به نیمه ی اول سال خود داشته، افزایش قیمت های جهانی و دلار نیز تاثیر به سزایی در این نتایج داشت و نشان داد فروش شرکت ها می تواند با همان قدرت و حاشیه سود ادامه داشته باشد و در اکثر صنایع و گروها شاهد جذاب شدن    p/eو قرار گرفتن در محدوده پایین تر از 5 در اغلب نمادها باشیم.

 وی در پایان افزود: اگر بازار روند متعادلی پیدا کند، قیمت گذاری منطقی داشته باشند و رنگ ثبات را در قیمت دلار و شرایط سیاسی ببیند، می توانیم منتظر روزهای خوش بازار سرمایه باشیم.

 

 

خبرنگار: مانیا  جلالی مقدم