بازار سرمایه در دو روز معاملاتی گذشته مثبت و متعادل دنبال شد ولی امروز شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معاملاتی بازار بودیم بطوری که فروشندگان عرصه را در دست گرفتند.

حال با برگشت بازار، این سوال مطرح می شود که آیا بازار سهام در شرایط فعلی در موقعیت خرید است یا فروش؟ از این رو پاداش سرمایه گفت و گویی با عرفان هودی، مدیر معاملات کارگزاری بورس ایران داشته است..

عرفان هودی در پاسخ به سوال چگونگی روند بازار سرمایه در این روزها بیان داشت: در تاریخ 8 خرداد روند معاملات متعادل و مثبت شد و شاهد ادامه دار بودن آن در نیمه ی اول بازار 9خرداد هم بودیم و نزدیک به 200 نماد معاملاتی بازار را سبز کردند اما در نیمه دوم، همانطور که پیش بینی می شد،  سهامداران بدلیل شناسایی سود تصمیم به خروج از بازارگرفتند که موجب ایجاد فشار فروش و افزایش عرضه شد و بیش از نیمی از نمادها سیر نزولی را طی کردند.

وی در همین راستا افزود: امروز نیز بازار با روندی منفی آغاز به کار کرد و بیش از 300میلیارد تومان خروج پول حقیقی را شاهد بودیم. متاسفانه صف فروش شرکت های کوچک همچنان قفل است و تا زمانی که این نمادها از معاملات سنگین منفی خارج نشوند و حجم صف فروش آن ها کاهش نیابد، نباید روندی مثبت و رو به رشد را از بازار انتظار داشت.

هودی در مورد تاثیر انتخابات بر بازار سرمایه گفت: انتخابات و تاثیرش بر بازار سرمایه بستگی به کاندیدای مورد نظر دارد. ما در دولت آقای احمدی نژاد و آقای روحانی، رفتاری پوپولیستی را به خصوص در دوره ی اول ریاست جمهوری آن ها شاهد بودیم. در چهار سال اول تورم تا حدودی مهار شد و تا تک رقمی شدن هم پیش رفت اما این روند ادامه نداشت و به دلیل عدم مهار به موقع رکود، تورمی نزدیک به 40 درصد اقتصاد ایران را در برگرفت.

وی ادامه داد: انتخابات پیش رو نیز متاثر از رفتار رییس جمهور آتی است. اگر رییس جمهور آینده بخواهد سیاست های پوپولیستی اختیار کند، در چهار سال اول این ریاست، شاهد رکود نسبی در بازار سرمایه خواهیم بود. اگر روند ریاست جمهوری مانند گذشته باشد، با درس گرفتن از آن می توان آینده بازار را پیشبینی کرد و در بهترین حالت شاهد حداقل رکود نسبی در 4سال اول ریاست جمهوری خواهیم بود.

هودی در پاسخ به این سوال که آیا بازار مناسب سرمایه گذاری است و کدام صنعت آینده ی بهتری دارد گفت: بسیاری از سهم ها در قیمت های خوبی قرار دارند.

 از نظر این کارشناس، گروه پالایشی تقریبا به یک پنجم قیمت خود رسیده است و گروه خودرو نیز در قیمت های خوبی قرار دارند. به طور کل در بازار سرمایه  قدرت بازیگران بزرگ حقیقی همچنان پررنگ است و ما شاهد قفل بودن صف فروش در چند ماه اخیر هستیم، در نتیجه می توان گفت این نمادها همچنان به کف قیمت و محدوده های حمایتی خود نرسیده اند..

وی در پایان افزود: مشکل اصلی بازار سرمایه  بیشتر از هر چیزی عدم اطمینان سرمایه گذاران و سهامداران به بازار است.  همچنین در مورد اینکه  آیا سهام داران به بازار ورود می کنند یا با روند مثبت و کوتاهی که نصیبشان می شود قصد فروش و خروج از بازار را دارند، باید گفت بسیاری از سرمایه گذاران به صندوق های درآمد ثابت و بهره های بانکی رفته اند و بسیاری نیز وارد بازارهای موازی شده اند که با توجه به شرایط حاکم شده و کاهش قدرت خریداران شاهد رکود بازارهای موازی هم خواهیم بود.