گفتگوی وزیر خارجه قطر با بلینکن درباره برجام

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر بامداد سه‌شنبه به‌صورت تلفنی با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود گفتگو کرد.وزارت امور خارجه قطر ضمن اعلام این خبر، در بیانیه‌ای گفت: «وزیر خارجه با همتای آمریکایی خود درباره تحولات توافق هسته‌ای با ایران گفتگو کرد».

اروپایی‌ها بار دیگر برای تحریم نفتی روسیه به توافق نرسیدند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه خبر داد که این اتحادیه هنوز به توافقی درباره بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه دست نیافته است.

مسکو: سوئد به ناتو بپیوندد، اقدام نظامی می‌کنیم

وزارت خارجه روسیه با هشدار درباره اقدامات غرب برای منزوی کردن مسکو از عرصه بین‌المللی، گفت در صورت پیوستن سوئد به ناتو، مجبور به برداشتن گام‌هایی با ماهیت نظامی-فنی خواهند شد.

در بازار شایعاتی در خصوص افزایش چشم گیر DPS دو نماد فولاد و فملی رد و بدل می شود. این موضوع به آزادسازی سهام عدالت و افزایش اختیار درصد سهامدارانی برمیگردد که اعتقاد به توزیع سود بالاتر دارند و عامل ورود سرمایه گذاران و یکی از دلایل حجم های خرید بالا در معاملات امروز است. صندوقهای بازنشستگی دولتی همزمان با کاهش نظارت سازمان بورس، در حال فروش سهم های خود به سهامداران حقیقی و البته بازارگردانهای شرکتها بوده و مانع رشد ارزش سهام شرکتهای بزرگ شامل فملی هستند. به منظور مدیریت این ریسک، طی هفته های اخیر، مذاکراتی با مجموعه فروشنده عمده صورت گرفت که امروز دوشنبه به نتیجه رسید. طبق توافق، حقوقی فروشنده دولتی، منبعد بصورت ماهانه اقدام به فروش کرده (بجای روزانه) و سهام آن توسط بازارگردان و سایر شرکتهای حقوقی عمده خریداری خواهد شد. این توافق یکی از دلایل حجم بالای معاملات امروز این نماد بود (257 میلیون حجم در مقابل حجم مبنای 16.2 و میانگین 103) امکان چنین توافقی با سایر حقوقی های وابسته به صندوقهای بازنشستگی دولت وجود دارد./کامودیتی

خبر خوش مدیرعامل بانک دی برای سهامداران

مدیرعامل بانک دی از مذاکرات امیدبخش با بانک‌مرکزی، سازمان‌بورس و اوراق بهادار وفرابورس برای برگزاری مجمع سالانه و بازگشایی نماد این بانک خبر داد.به گزارش روابط‌عمومی بانک دی، علیرضا قیطاسی در حاشیه جلسه عصر روز دوشنبه رئیس کل و اعضای هیئت‌عامل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها با اعلام این که در زمینه برگزاری مجمع عمومی سالانه و بازگشایی نماد بورسی جلسات متعددی برگزار شده است، گفت: امید می‌رود با حمایت‌های رئیس کل بانک مرکزی، معاون نظارتی، سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس به زودی شاهد اتفاقات خوبی برای سهامداران و اخذ مجوز برگزاری مجمع عمومی سالانه و بازگشایی نماد بورسی این بانک باشیم.

خودرو و سایپا

جهت اطلاع اعضای محترم، در هفته جاری مذاکراتی بین دولت و "کنسرسیوم شرکتهای بزرگ معدنی و فولادی" ... به منظور خرید الباقی سهام دولت در دو شرکت ایران_خودرو و سایپا صورت گرفته و اطلاعاتی نیز بین دو مجموعه مبادله شده که در دست بررسی است. دولت در حال مذاکره با چند کنسرسیوم دیگر از سایر بخشها نیز به منظور فروش سهم خود در این دو خودروساز است./کامودیتی

توئیت خبرنگار پولیتیکو

بعد از سفر مورا به ایران، مذاکرات هسته ای به مسیر خود بازگشته است - به نوعی. مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا این پیام را به ایران داد که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست FTO به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای خارج نخواهد کرد، اما ممکن است در آینده درباره این موضوع مذاکره کند.ایران در واکنش به اصرار بر خروج سپاه از فهرست برجام در چارچوب مذاکرات برجام، اما در عین حال تمایل خود را برای بازگشایی مذاکرات متوقف شده و ادامه گفت‌وگوها درباره سایر موضوعات غیرمرتبط با خروج سپاه از فهرست اعلام کرد.دیپلمات‌های غربی اکنون امیدوارند که ایران خواسته‌های جایگزین بالقوه‌ای را مطرح کند و به واشنگتن فرصتی دهد تا درباره امتیازات دیگری که می‌تواند ارائه دهد فکر کند. هدف یافتن راهی برای دور زدن مانع سپاه پاسداران است که به هر دو دولت اجازه دهد تا مخالفان داخلی را اقناع نمایند./ پارسیس

عضو کمیسیون امنیت ملی: شروط ایران به آمریکایی‌ها منتقل شده است/منتظر اقدام آنها هستیم

عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اروپایی‌ها در تلاش هستند از جایی که کار متوقف شده تحرکاتی را ایجاد کنند،گفت: جمهوری اسلامی ایران خواسته ها و شروطی داشته است که به واسطه اروپایی ها به طرف آمریکایی منعکس شده و منتظر اقدام آنها هستیم.

طرح اصلاح قانون بازار سرمایه ماه آینده به صحن علنی مجلس می‌رود

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه پیش‌نویس اصلاح قانون بازار سرمایه ظرف یک ماه آینده با جمع‌بندی نهایی به صحن علنی ارسال می‌شود، گفت: در ابتدای مسیر بورس کالای ایران طی سال‌های گذشته، پذیرش و ورود کالاهای جدید با مقاومت‌هایی در بدنه دولت همراه بود اما با نگاه جدید و اقدامات دولت سیزدهم، بسیاری از مقاومت‌های گذشته در مسیر شفاف‌سازی اقتصاد با بهره‌گیری از بستر بورس کالا کنار رفته است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید