چکیده اخبار

زمان معارفه سآبیک برای عرضه اولیه ۱۵ درصدی ساعت ۱۴ روز سه شنبه مورخ ۰۶ / ۰۲ / ۱۴۰۱ اعلام شده است.

افزایش یارانه کود‌های شیمیایی: افزایش قیمت جهانی مواداولیه کود‌های شیمیایی و همچنین تحولات ارزی، باعث شده تا قیمت داخلی این کود‌ها نیز دستخوش تغییر شود.

نرخ بهره بازار بین بانکی، ۲۰.۳۶ درصد اعلام شد.

رشد ۱۴ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به روسیه

دریافت مجوز تغییر بیش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات خچرخش

 تعلیق نماد‌های معاملاتی ممسنی، دهدشت، کازرو ناشر به مدت ۱۰ روزه دیگر (تا تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۰) تمدید می‌گردد.

 معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از اعمال نشدن حجم مبنا در شماری از نماد‌های معاملاتی در بازار‌های اول و دوم این شرکت از امروز، دوشنبه، ۵ اردیبهشت، خبر داد.

شرکت‌های پردیس شیراز و کرمانشاه در ایران قیمت هر تن اوره گرانول خود را ۷۰۰ دلار برای تحویل در ماه می‌ و براساس ترم تحویل فوب اعلام نمودند.

عشقی: قرارداد واریز منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت به‌زودی امضا می‌شود.

معاملات دلار و سکه قفل شد

خبر روزنامه شیکاگو تریبون، معامله‌گران ارز و سکه را گوشه‌نشین کرد. این روزنامه نوشته بود بایدن برای توافق چاره‌ای جز قبول پیشنهاد ایران درباره سپاه را ندارد. تماس مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا با امیرعبدالهیان، درباره ازسرگیری مذاکرات نیز مورد توجه فعالان ارز قرار گرفت. دو خبر برجامی در کنار مذاکره ایران و عربستان، سه رأس مثلثی بودند که بازار ارز و سکه را محاصره کرد.️مجموع این اتفاقات باعث شد بازار امروز کم‌رمق باشد و معامله‌گران درباره آینده دلار حرف بزنند. معامله‌گران می‌گویند اگر بازار تهران نتواند کانال ۲۸ هزار تومان را بشکند، وارد فاز نزولی می‌شود. دلار هرات نیز اگر در شکستن ۲۷ هزار و ۳۰۰ ناکام بماند، امکان سرک‌کشی به کانال ۲۶ هم در هرات محتمل است.️البته این تصور معامله‌گران بر اساس وضعیت امروز است و امکان دارد با جابجایی قیمت‌ها خط تحلیلی عوض شود و حتی جریان‌های خوشبین به آینده دلار و سکه دوباره بازار را بدست بگیرند.

المیادین: مکرون با کسب ۵۸ درصد آرا، پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد.  انتخاب

بی‌سابقه‌ترین رکورد تولید در واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی بندرامام ثبت شد

واحد پلی اتیلن سبک (LD) پتروشیمی بندرامام در سال ۱۴۰۰ علی‌رغم وجود تنگناهای مختلف، رکورد تولید بی‌سابقه‌ای را محقق کرد. با توجه به اهمیت تولید در کشور و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه تولید، مدیریت پتروشیمی بندرامام استراتژی‌های خود را در راستای رفع موانع و گلوگاه‌های تولیدی تعیین کرد و با جدیت و پیگیری‌های مستمر موفق شد ضمن تحول عظیم در فرآیندهای شرکت، رکوردهای تولیدی بی‌سابقه‌ای را به ثبت برساند. در همین راستا پتروشیمی بندرامام توانست درسال گذشته در واحد پلی اتیلن سبک (LD) که ظرفیت طراحی آن ۱۰۰ هزار تن در سال است، با تولید بیش از ۱۱۲ هزار تن تولید محصول، افزایش ۱۲ درصدی را نسبت به طراحی محقق کند. این افزایش ۱۲ هزار تنی پلی اتیلن سبک در شرایطی محقق شد که این واحد در سال گذشته به مدت یک ماه به دلیل تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج بود

بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصاد را کاهش داد

بانک جهانی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان در سال جاری تا ۳.۲ درصد کاهش یابد.دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی در کنفرانسی به خبرنگاران گفت که این موسسه هدف جدیدی معادل  ۱۷۰ میلیارد دلار برای تامین مالی بحران ۱۵ ماهه را پیشنهاد کرده و اختصاص ۵۰ میلیارد دلار از این مقدار در طول سه ماه آینده است. او به نقل از رویترز گفت: با توجه به بحران‌های پیاپی ما به پاسخگویی ادامه می‌دهیم.

عراق از مثبت بودن فضای مذاکرات ایران و عربستان خبر داد

 فواد حسین؛ وزیر خارجه عراق:پس از دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان که در فضایی مثبت برگزار شد. بغداد، میزبان دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و ریاض خواهد بود.

اقتصاد برق نیاز به اصلاح دارد

اسکندری معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی:هزینه‌های تمام شده تولید برق با درآمد حاصل از فروش انرژی فاصله زیادی دارد و امروز یکی از مشکلات بزرگ این صنعت، اقتصاد برق است.۸۸ هزار مگاوات ظرفیت اسمی منصوبه نیروگاهی در کشور وجود دارد که از این میزان ظرفیت، ۱۲ هزار مگاوات متعلق به نیروگاه‌های برق‌آبی است.

افزایش ۵۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و چین

لطیفی ،سخنگوی گمرک ایران:تجارت خارجی کشور ما با چین در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ هشت میلیون و ۸۷۸ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار بوده که از لحاظ وزنی ۲۴ درصد و از لحاظ ارزش ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است.

سهام ۲۵ شرکت آماده ورود به بازار سرمایه

عشقی، رئیس سازمان بورس:عرضه‌های اولیه زیادی در مسیر ورود به بازار قرار دارند و اکنون نزدیک به ۲۵ شرکت آماده عرضه در بازار هستند.به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت مطلوب شرکت‌ها، سال ۱۴۰۱ بتواند سال خوبی برای بازار سرمایه از لحاظ تامین مالی بخش تولید باشد.فاجعه‌ای که در بازار سرمایه در سال ۹۹ رخ داد، ناشی از اقداماتی بود که توسط دولت دوازدهم انجام شد، در آن زمان مسئولان با کاهش نرخ بهره، ورود سیل نقدینگی به بازاری که زیرساخت آن آماده نبود و سمت تقاضای آن با لغزش همراه بود باعث ایجاد آن فاجعه‌ در بازار شدند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52