شرکت‌های دانش بنیان وارد بورس می‌شوند

ایرنا -  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پیگیری برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس خبر داد و گفت: از ظرفیت کمیسیون برای تامین مالی آن‌ها در بازار سرمایه استفاده می‌شود.

ماین نیوز:

در راستای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی که هدف آن تبدیل بخش معدن به ستون سوم صنایع ملی این کشور است، وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی ۸ شرکت را به عنوان متقاضیان واجد شرایط برای بزرگترین مجوز اکتشاف معدنی در سایت Khnaigiuyah اعلام کرد. از جمله شناخته‌شده‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به آیوانهو الکتریک و ودانتا اشاره کرد.به این شرکت‌ها دو ماه فرصت داده می‌شود تا بهترین پیشنهادات خود را برای مناقصه ارائه کنند. پیشنهادهای ارسالی براساس معیارهای مختلف از جمله شرایط فنی و تجاری، برنامه‌های مدیریت مالی و اجتماعی و زیست محیطی ارزیابی خواهند شدپس از این مرحله، وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی می‌تواند یک شرکت را برای مذاکرات نهایی درباره شرایط مجوز اکتشاف انتخاب کندسایت Khnaigiuyah بزرگترین سایت اکتشافی در عربستان سعودی است که مساحتی بیش از ۳۵۰ کیلومترمربع را پوشش می‌دهد و دارای پتانسیل معدنکاری عظیمی با حدود ۲۵ میلیون تن سنگ معدن ۴/۱۱% روی و ۰/۵۶% مس است

محمدمهدی برادران؛ معاون وزیر صمت:

پیرو نامگذاری امسال، اولین جلسه کاری وزیر صمت با مجموعه معاونت علمی ریاست جمهوری برگزار شد و در آن جلسه مکلف شدیم تا شاخص‌های صنعتی شدن تولید دانش بنیان و شاخص‌های دانش بنیان شدن تولیدات صنعتی را به عنوان دو راهبرد اصلی دنبال کنیم.با همکاری با برخی از پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه داروهای بیوتکنولوژی و  همچنین همکاری سه جانبه وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دفتر صنایع غذایی و دارویی وزارت صمت، واردات دارو می‌تواند تا ۵۰ درصد، معادل یک میلیارد دلار کاهش یابد.با توجه به اینکه تاکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو اختصاص می‌یافت ترجیح بر این بود که این ارزبری برای مصرف داخلی باشد. اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و اعمال آن به روش‌های دیگر می‌توان از ظرفیت تولید دارویی کشور در بازاریابی صادراتی نیز استفاده کرد.

خزانه‌داری کل کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرد، همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به افتتاح حساب‌های خود (درآمدی و هزینه‌ای) صرفاً از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند. این دستگاه‌ها تا پایان فروردین ماه نسبت به مسدود کردن حساب‌های فرعی نزد سایر بانک‌ها اقدام کنند.

اتحادیه اروپا با قید فوریت تحریم‌های جدید علیه مسکو را بررسی می‌کند

 بورل مسئول امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرد: بحث در زمینه تحریم‌های جدید به ویژه از سوی آلمان و فرانسه و در پی کشف تعداد زیادی از اجساد غیرنظامیان در نزدیکی کی‌یف به ویژه در بوچا، درخواست شده است.

تغییرات انتظارات تورمی

تحلیل آمارهای پولی در بهمن‌ماه سال‌۱۴۰۰ نشان می‌دهد که انتظارات تورمی متاثر از انتظار خروج ریسک سیاسی از اقتصاد، روند کاهشی داشته است. در بهمن‌ماه، بازدهی اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای بلندمدت و کوتاه‌مدت کاهشی شده که به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی بوده است. آمار بانک مرکزی از تحولات کلان اقتصادی در بهمن ماه سال گذشته حاکی از تداوم روند کاهشی کل‌های پولی است که یکی از نشانه‌های کاهش انتظارات تورمی به حساب می‌آید. دومین نشانه از کاهش انتظارات تورمی را می‌توان به روند نزولی نرخ بازار بانکی اختصاص داد. بررسی روند تغییرات نرخ بازار بین‌بانکی نشان‌دهنده کاهش این نرخ در بهمن‌ماه در قیاس با ماه‌های گذشته و تثبیت آن در محدوده ۳/ ۲۰‌درصد بوده است.گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه سال گذشته روند نزولی نرخ‌های بازده اوراق مالی اسلامی دولتی ادامه داشته است به طوری که در این ماه نرخ بازده اسناد مذکور با سررسیدهای یک، دو و سه ‌ساله، به‌ترتیب با ۲۱/ ۱، ۳۳/ ۱ و ۰۳/ ۱ واحددرصد کاهش نسبت به ماه قبل به‌ترتیب به ۰۷/ ۲۲، ۱/ ۲۳ و ۰۳/ ۲۴‌درصد رسید. این روند کاهشی سومین علامت از تداوم کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های پایانی سال گذشته است.

ادعای روزنامه کویتی: اعزام متخصصان ایرانی دور زدن تحریم‌ها به روسیه!

روزنامه کویتی الجریده مدعی شد که یک منبع آگاه در ایران گفته که تهران 25 کارشناس ایرانی از وزارت صمت و متخصصان در زمینه مکانیزم‌های دور زدن تحریم‌ها را برای ارائه مشاوره به همتایان روس خود به روسیه اعزام کرده است.بنا به گفته این منبع آگاه، مسکو خواستار دریافت اطلاعات فنی و دقیقی از تجربه ایرانی‌ها در دور زدن تحریم‌ها و زندگی با تحریم‌ها طی چهل سال شده است. ایلنا

خطیب‌زاده: تاکنون ایران بیشترین ابتکارات را در مذاکرات داشته است

 سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران گفت: وی در این سفر حامل برخی نکات بود و می‌خواست با ما تبادل نظر کند موضوعات مدنظر خود را به مورا گفتیم.  پیام  و خواسته‌های ما روشن بود. سفر مورا برای این بود که از این شرایط خارج شویم. تلاش کردیم به عنوان ایران مسیر دیگری را مجددا امتحان کنیم که موضوعات باقیمانده حل و فصل شود.  تا الان بیشترین ابتکارات را ایران داشته است.

لاوروف: آماده گفت وگوی منصفانه با غرب هستیم

ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در کنفرانس خبری با هیأتی از اتحادیه عرب گفت که مسکو آماده گفت وگوی منصفانه با غرب است. لاوروف در کنفرانس خبری با هیأت اتحادیه عرب افزود: ما اهداف عملیات خود در اوکراین را به صراحت بیان کرده‌ایم و می‌خواهیم این نکات در توافق با اوکراین تائید شود.وی گفت: ما شاهد رویکرد واقع بینانه هیات مذاکره کننده اوکراینی در استانبول بودیم. هنوز زود است که بگوییم رویکرد واقع بینانه اوکراین در مذاکرات به یک توافق رسمی تبدیل خواهد شد یا خیر.

نظارت میدانی و برخط بر تخصیص بودجه‌های اشتغال‌زایی

عبدالملکی؛ وزیر کار: در سال ۱۴۰۱ منابع تولید و اشتغال در تبصره ۱۶ و ۱۸ دیده شده است، ما شدیداً از پول پاشی احتراز خواهیم کرد، در هر جایی که بودجه‌ای خرج شود، باید منتج به نتیجه شود. از این به بعد طرح‌هایی که برای اشتغال اجرا می‌شود، نظارت بر خط خواهد شد. تمام دستگاه‌هایی که در زمینه اشتغال، مأموریت دارند و فرصت شغلی باید ایجاد کند کدش در سامانه ثبت می‌شود و نظارت میدانی انجام می‌شود.یک بسته بسیار عالی برای تثبیت و توسعه اشتغال در سال ۱۴۰۱ آماده شده است که مراحل نهایی خود را برای تصویب در دولت طی می‌کند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52