خطری بازار سهام را تهدید می کند؟

بازار سهام در معاملات روز جاری 15 فروردین ماه 1401 با رشد قیمت و افزایش تقاضا در تماما نمادهای بزرگ و کوچک دنبال شد و می توان گفت لیدر نیمه اول معاملات روز جاری باز هم خودرویی ها بودند و نماگر بورس تهران با رشد بیش از 14 هزار واحد همراه شد اما دیری نگذشت که با شروع نیمه دوم شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم بطوری که با عرضه صف خرید خودرویی ها می توان گفت بازار با موجی از عرضه مواجه شد و کلیت بازار با قدرت فروشندگان دست و پنجه نرم کردند و در نهایت نماگر بروس تهران از رشد 14 هزار واحد به 6800 واحد و در سطح 1 میلیون و 468 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن هم با رشد 563 واحد به کار خود پایان داد. سه نماد فملی، فولاد و نوری لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به شپنا، وبصادر و تملت معطوف بود.

نمای بازار

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : برخلاف روند مثبت و جهش بیش از 14 هزار واحدی نیمه اول معاملات 15 فروردین ماه 1401، در نیمه دوم شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم بطوری که با افت تقاضا و افزایش عرضه در بازار سهام نماگر کل از محدوده مثبت بیش از 14 هزار واحد در محدوده مثبت 6800 واحد قرار گرفت و نماگر کل نیز به رشد 563 واحد رسید.

فلزی ها: آغاز طوفانی فولاد مبارکه در سقف قیمت روزانه در معاملات روز جاری در نیمه اول را شاهد بودیم اما با افت تقاضا در کلیت بازار موجب عقب نشینی خریداران در این نماد شد. فملی افت قیمت را تجربه کرد.

خودرویی ها: رشد حداکثری قیمت در دقایق ابتدایی موجب شد تا نماد خگستر بدلیل نوسان قیمت بیش از 50 درصد راهی کنفرانس و شود و نماد متوقف شد و دیری نگذشت که نماد خودرو با افزایش عرضه روبرو و از سقف قیمت روزانه فاصله گرفت. خساپا هم با افزایش عرضه دنبال شد ولی مدار مثبت خود همچنان حفظ کرد.

محصولات شیمیایی: مدار معاملات اکثریت نمادها منفی دنبال شد و در مدار منفی قرار گرفتند. نوری با افت بیش از 3 درصد دنبال شد و نماد آریا در قیمت 8850 تومان افت 2 درصد را به ثبت رساند.

فرآورده های نفتی: با آنکه افت تقاضا در کلیت بازار در نیمه دوم بالا بود اما قدرت خریدار در پالایشی هر لحظه برخلاف روند کلیت بازار بیشتر می شد و شاهد افزایش تقاضا و قرار گرفتن در سقف قیمت روزانه در این نماد بودیم.   

بانکی ها: بانک صادرات در بانکی ها قدرت خریدار قابل توجهی داشت و شاهد معاملات در این نماد در قیمت 218 تومان رشد 4 درصدی بودیم. وتجارت هم با آنکه برای دقایقی با صف خرید دنبال شد اما در نهایت در قیمت 221 تومان با رشد 2 درصد به کار خود پایان داد.

کلیت بازار: بازار سهام در نیمه اول معاملات روز جاری با قدرت خریدار خوبی دنبال شد و شاهد سبزپوشی تمام نمادها بودیم اما با افزایش عرضه در نمادهای خودرویی شاهد افزایش عرضه در بازار سهام روز 15 فرودین ماه 1401 شدیم. در نهایت  ارزش معاملات خرد در روز جاری با رشد 38 درصدی به نسبت روز قبل، به 7.3 هزار میلیارد تومان رسید که بیشترین سطح طی 7 ماه گذشته است.

 و در پایان ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۲درصد افزایش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۱۹۷هزار تومان، ۲۶ میلیون و ۷۴۰هزار تومان و ۱۳ میلیون و ۱۵۸هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۵۱۸هزار تومان رسیده است.

 

جمله طلایی روز

مهمترین کاری که باید در معامله‌گری انجام دهید اینست که احساسات خود را به طور جدی کنترل کنید؛ زیرا سریع‌ترین راه برای شکست، فکر کردن با قلب به جای فکر کردن با مغز است.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
بازار در ناتوانی محض
توسط محمدباقر سلیمانی 17 بهمن 1402 ساعت 15:08