نمای بازار

نگاهی به بازار 14 فروردین

به گزارش پاداش سرمایه بازار سهام در اولین روز کاری خود بعد از تعطیلات نوروز بطوری رسمی معاملات خود را آغاز کرد و با لیدری گروه خودرو که با خبر بلوک ایران خودرو و خساپا در چند روز اخیر شاهد برتری خریداران هستیم، با رشد قیمت آغاز کرد و در نهایت با رشد بیش از 29 هزار واحد به کار خود پایان داد و در سطح 1 میلیون و 461 هزار واحد قرار گرفت. بازار سهام در معاملات 14 فروردین ماه 1401 با برتری خریداران در نمادهای بزرگ و کوچک دنبال شد و شاهد رشد قیمت در عمده نمادهای معاملاتی بودیم. ارزش معاملات خرد در بالاتر از سطح 5830 میلیارد تومان قرار گرفت که یک رکورد جدید از آذر ماه 1400 تا کنون محسوب می شود. در نهایتِ بازار امروز، بیش از 530 میلیارد تومان پول از سوی حقیقی ها جذب بازار شد و نمادهای خودرو و فولاد صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای کارا و وبملت بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

ورود پول حقیقی ها

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه فلزات اساسی، خودرو و ساخت قطعات و محصولات شیمیایی رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی به نفع حقوقی‌ها تمام شد.

برترین تقاضاها

مظنه به نفع سهامداران خرد

چندی پیش خبری مبنی بر این که معامله‌گران آنلاین می‌توانند از ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ به‌ جای ۵ مظنه ۲۰ مظنه را در سمت خرید و فروش مشاهده کنند، منتشر ش که در راستای این خبر،  از فردا دوشنبه، به جای نمایش ۲۰ مظنه گفته شده، تمامی مظنه ها برای معامله گران به نمایش در خواهد آمد که می تواند دید بهتری را به سهامداران بدهد.

از ابتدای 1401 بازار سهام چه خبر؟

روندی که از روزهای آخر سال 1400 شروع شده بود، در سال 1401 هم ادامه پیدا کرد و شاهد این بودیم که شاخص کل بورس در تمام روزهای هفته گذشته به غیر از سه‌شنبه مثبت بود و این درحالی بود که شاخص هم‌وزن و شاخص فرابورس هم در تمام روزهای معاملاتی هفته گذشته مثبت بودند. در تعطیلات نوروزی چند اتفاق مهم رخ داد، ابتداباید بگوییم که شاخص کل توانست کانال یک میلیون و 400 هزار واحدی را فتح کند و در بالای این کانال تثبیت شود، این اتفاق برای شاخص فرابورس هم رخ داد. اما همچنان باید در نظر داشت ریسک‌هایی که در بازار داشتیم، بخش عمده‌ای از آن باقی مانده است. مثل بحث برجام و نرخ دلار و از سمت دیگر بازار در این شرایط درحال رشد است که نشان‌دهنده به کف رسیدن قیمت برخی سهم‌ها است. نکته مهم دیگری که در این بین وجود دارد، بازار به صورت متعادل بین سهم‌های ریالی و سهم‌های دلاری رشد می‌کند و گروه فرآورده‌های نفتی و پالایشی نیز درحال رشد هستند. اما با اخباری که درخصوص برجام می‌شنویم، گروه‌های ریالی مثل خودرو، پراستقبال بوده و درحال ثبت حجم بالایی از معاملات هستند. گروه بانکی به خصوص با نرخ تثبیت ارزی که آمده، وضعیت بسیار مناسبی دارد. گروه دارویی به واسطه حذف ارز 4200 تومانی نیز شاهد رشد هستند. گروه‌های دیگری مثل سیمان و حمل و نقل هم اوضاع مناسبی دارند که البته کمتر شبیه گروه‌های اعلام شده هستند.

 اما در کل می توان گفت، یکی دیگر از نشانه‌های خوب بازار، حجم و ارزش معاملات است که به میزان خوبی درحال افزایش بوده که ورود پول حقیقی به بازار را شاهد هستیم.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : با آغاز رسمی معاملات 1401 بازار سرمایه بعد از تعطیلات نوروز، شاهد برتری خریداران در تمام نمادهای بزرگ و کوچک بودیم. شاخص بورس تهران در 14 فروردین ماه 1401 با رشد بیش از 29 هزار واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 461 هزار واحد قرار گرفت. ارزش معاملات خرد (سهام+حق تقدم+صندوقهای سهامی) امروز بازار مورخ 14 فروردین ماه 1401، مبلغ 5832 میلیارد تومان بود و یک رکورد جدید از آذر ماه سال گذشته تا کنون محسوب می شد.

فلزی ها : از آغاز معاملات روز جاری دیری نگذشت که با قرار گرفتن نماد فولاد مبارکه غول نماد فلزی ها در سقف قیمت روزانه شاهد برتری تقاضا در کلیت معاملات این گروه بودیم و یکی پس از دیگری در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال شدند و نمادهای فولاد و فملی از جمله نمادهای تاثیر گذار در روند مثبت شاخص کل در معاملات روز جاری بشمار رفتند.    

خودرویی ها: اخبار بلوک خودرویی ها همچنان نمادهای این گروه را در تیررس خریداران قرار داده و امروز هم شاهد شکل گیری صف خرید نمادها در این گروه بودیم. قطعات و خودرویی ها با رشد قیمت و جهش تقاضا به کار خود پایان دادند. بیشترین حجم معاملات در این گروه، نماد خودرو به خود اختصاص داد و حجمی بالغ بر 1 میلیارد و 581 میلیون برگه سهم به ثبت رساند.

محصولات شیمیایی: رشد اندک اما پیوسته معاملات این گروه را شاهد بودیم بطوری که دست خریدار بالا موجب شد تا  رنگ سبز آن کم کم در مارکت این گروه بیشتر شود. آریا، نوری، پترول از جمله نمادهایی بودند که در این میدان سبز خوش درخشیدند.

فرآورده های نفتی: آغاز متعادل و منفی را تجربه کردند اما همسو با کلیت روند معاملاتی کل بازار شاهد تغییر رنگ تابلو و جبهه سهامداران بودیم. تقویت جبهه خریداران موجب شد تا رشد بیش از 2 درصد نماد شتران تقاضا را در این گروه افزایش دهد.  

بانکی ها: معاملات نماد وتجارت قابل قبول بود و در نهایت نماد در قیمت 216 تومان با رشد 1.6 درصد به کار خود پایان داد و نماد وبملت در حوالی صفر تابلو با نوسان منفی به کار خود پایان داد و سایر نمادها نیز در مدار مثبت قرار داشتند.

کلیت بازار: بازار در هفته ابتدایی سال جدید روندی متفاوت و صعودی داشت و رشد قیمت به صورت گردشی در اکثر گروه ها خوش بینی زیادی را در بین فعالان رقم زد. تثبیت قیمت های جهانی پس از رشد اخیر و رشد محدود نرخ ارز و گزارش های فروش مطلوب در اسفند ماه در بسیاری از نمادها بزرگ بازار همگی از دلایل اقبال سهامداران به بازار بود.

 

جمله طلایی روز

اجازه بده تمام شکست‌های سال گذشته، بهترین راهنمات در سال جدید باشه.

 

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59