پیشنهاد راه‌‌‌‌‌‌‏‌اندازی بازار آب و بورس

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس :️ تا زمانی که بازار آب در کشور تعریف نشود فاجعه همچنان ادامه دارد. ۶‌میلیارد مترمکعب سالانه در استان کرمان برداشت آب داریم که ۹۵‌درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و صنعت و شرب پنج‌درصد مصرف دارد. راندمان و خلق ثروت بخش کشاورزی کجاست؟ دوسوم منابع آب در بخش کشاورزی از بین می‌رود درحالی‌که با دستورات راهبردی می‌توان یک‌میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی ذخیره کرد و باید بازار آب و بورس آب را راه‌بیندازیم زیرا راهی جز این نداریم./ ایسنا

تشدید انتظارات کاهشی بازار نفت

بهای نفت هفته گذشته در بازار جهانی افت چشم‌‌گیری را در پی کاهش ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا که حاکی از کاهش عرضه و نگرانی سرمایه‌‌گذاران از تحریم‌های جدید غرب علیه مسکو با ادامه بمباران حومه پایتخت اوکراین توسط نیروهای روسی است، تجربه کرد. به‌طوری که بهای هر بشکه نفت برنت تا سطح 104 دلار و 75سنت کاهش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش شدید به زیر مرز 100 دلار عقب‌نشینی کرد. بر این اساس هر دو نفت خام عملکرد منفی بیش از 12 درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند. لازم به ذکر است که نفت WTI ماه مارس را با بازدهی مثبت 87/ 3 درصد و نفت برنت با 76/ 6درصد پشت سر گذاشت. در این میان نیز قرنطینه‌های جدید کرونایی در چین به همراه پایبندی اوپک پلاس به تعهدات خود در تولید باعث تشدید فضای نزولی در این بازار شد.

آسیب‌‌‌‌‌‌‏‌های سرمایه‌‌‌‌‌‌‏‌گذاری مستقیم در بورس

علی تیموری، کارشناس بازار سرمایه : ️یکی از علل آسیب سهامداران حقیقی در سال‌۱۳۹۹‌‌‌‌‌‌‏‌، ورود مستقیم آنها به بورس و سرمایه‌‌‌‌‌‌‏‌گذاری هیجانی در این بازار بود. سرمایه‌‌‌‌‌‌‏‌گذاری غیرمستقیم و با رویکرد بلندمدت از سوی سهامداران حقیقی می‌تواند بازار باثبات و با عمق بیشتری را رقم بزند. ورود سرمایه به بازار سرمایه از طریق نهادها و ابزارهای حرفه‌‌‌‌‌‌‏‌ای منجر به تخصیص بهتر منابع در بازار و مانع از ضرر و زیان قابل‌توجه سرمایه‌‌‌‌‌‌‏‌گذاران غیرحرفه‌‌‌‌‌‌‏‌ای خواهد شد. همچنین رویکرد بلندمدت نیز اثرات مقطعی و هیجانی در بازار را کنترل و ضررهای ناشی از رفتارهای هیجانی در بازار به حداقل خواهد رساند./ ایرنا

شیب نزولی اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، کار خود را در هفته اول سال 1401 با نوسانات کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان تسه 9912 نیز روند نزولی را طی کرد و جایگاه خود را از سطح 109 هزار تومان تا 104 هزار تومان کاهش داد. این اوراق تسهیلات بانکی هفته گذشته را با عملکرد منفی  9/ 4 درصدی سپری کرد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که برجام احیا شود، ممکن است بازار مسکن بزرگ‌ترین ریزش قیمت تاریخی خود را تجربه کند. در مقابل نیز برخی بر این باور هستند که عدم احیای برجام به سرعت بر رشد قیمت‌های مسکن موثر نخواهد بود به‌طوری که با توجه به ثبات این بخش در سال گذشته، اخبار مثبت از مذاکرات وین، نبود ظرفیت رشد و تکمیل دوره رونق، انتظار یک بازار آرام در سال ۱۴۰۱ می‌‌رود.

وزیر کسب وکارهای بریتانیا:

 تا سال ۲۰۵۰ هفت نیروگاه هسته‌ای جدید ایجاد می‌کنیم. این اقدام در راستای طرح بریتانیا برای افزایش تولید داخلی انرژی در پی حمله روسیه به اوکراین صورت خواهد گرفت.

دولت هلند برای کاهش وابستگی به واردات گاز از روسیه از شهروندان کمک خواست.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

 در مجموع بیش از ۱۲۰۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام در زیرزمین داریم و با این شرایط  شیوه‌ای که در حال تولید هستیم حداقل یک قرن دیگر می توانیم نفت و گاز را تولید کنیم.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا:

قیمت هر بشکه نفت از ۱۴۰ دلار به ۱۰۵ دلار کاهش یافته است، اما در پمپ بنزین ها شاهد کاهش قیمت نیستیم.

وزیر جهاد کشاورزی:

برای خروج دولت از بازار، نیاز به اتحادیه های  قدرتمند برای مدیریت بازار اقلام اساسی داریم.

سیدمهدی نیازی ، معاون وزیر صمت:

در راستای ایجاد شفافیت در حوزه معدن،محاسبه حقوق دولتی معادن در سال جدید سیستمی شد

نرخ تورم در آلمان به بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسید

برخی کارشناسان معتقدند کشت تریاک زیر نظر دولت و صادرات به خارج برای مصارف دارویی راهکاری ویژه برای رونق کشاورزی در ایران است زیرا تریاک ایران از نظر خلوص و درصد مورفین در جهان اول است!

عوارض صادراتی در چین / بنابر گزارش های دریافتی، تامین کنندگان چینی از قراردادهای جدید صادراتی شمش اجتناب می ورزند. دلیل این امر ظاهرا اعمال تعرفه های جدید بر صادرات با هدف کنترل بازار داخلیست.

نرخ تورم در آلمان به بالاترین میزان در۳۰ سال گذشته رسید / آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپا به شمار می‌آید، طی هفته‌های اخیر، بالاترین نرخ تورم طی۳۰ سال گذشته را تجربه کرده است.

وزیر ارتباطات مدعی توسعه پهنای باند در طول نوروز شد / عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات اقدامات دولت برای پایداری شبکه و بهبود وضعیت ارتباطات در نوروز را تشریح کرد که توسعه پهنای باند شبکه ارتباطات زیرساخت، هسته شبکه مخابرات و اپراتورهای همراه از مهم‌ترین اقدامات بود.

ترکیه با انتقال پرونده قتل خاشقچی به عربستان موافقت کرد / ترکیه در پی تلاش برای اصلاح روابط خود با عربستان تصمیم گرفت تا پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی که در خاک این کشور اتفاق افتاد را به عربستان منتقل کند.

روسیه به دنبال سیطره بر یک‌سوم اوکراین است / نخست وزیر لهستان در سخنانی مدعی شد که روسیه به دنبال سیطره بر یک سوم از اراضی اوکراین است.

مالیات و عوارض ارزش افزوده هر استان باید در همان استان توزیع شود / مالیات و عوارض ارزش افزوده هر استان باید در همان استان توزیع شود  وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مالیات و عوارض ارزش‌ افزوده شرکت‌های بزرگ استان‌ها، باید در همان استان توزیع شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:

 اختلافات اندکی در مذاکرات هسته‌ای با ایران باقی مانده است.ند پرایس:در هفته‌های اخیر به پیشرفت‌هایی در مذاکرات دست یافته ایم. چند مسئله محدود حل نشده وجود دارد.  ما خواهان راهبردی هستیم که نتیجه بخش و موثر باشد.  در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، معتقدیم که برگشت دو طرف به برجام، مسیر مناسب است. واشنگتن درباره ایران اختلاف نظر‌های تاکتیکی با شرکای اسرائیلی خود دارد، ولی اختلاف نظر راهبردی که مخالفت با دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است، وجود ندارد.

ریابکوف،معاون وزیر خارجه روسیه:

کاملا اتهامات درخصوص اینکه روسیه در لحظات آخر مذاکرات وین درخواست‌های جدیدی را مطرح کرده، رد می‌کنم.نمایندگی روسیه در وین در توییتی به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نوشت: من کاملا اتهامات درخصوص اینکه روسیه در لحظات آخر مذاکرات وین درخواست‌های جدیدی را مطرح کرده، رد می‌کنم.ریابکوف در ادامه عنوان کرده که تنها خواسته روسیه "حفظ تعامل قانونی‌" این کشور با جمهوری اسلامی ایران پس از احیای برجام بوده است. ایسنا

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52