بازار سهام در واپسین روز آخرین هفته سال‌جاری شاهد رشد ۵۸/ ۰درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها و در نتیجه رسیدن شاخص‌کل به محدوده یک‌میلیون و ۳۴۵‌هزار واحدی بود

در این روز عرضه خودرو به بورس‌کالا نیز توانست در کنار خوش‌بینی به آینده برجام وضعیت معاملات در شرکت‌های فهرست‌شده در گروه خودرو و ساخت قطعات را بهبود ببخشد و منجر به سبزپوشی آنها شود. سایر نمادها نیز هر کدام به نوعی تحت‌تاثیر خوش‌بینی به حصول توافق و وضعیت خوب بازار کامودیتی بهبود نسبی تقاضا را شاهد بودند. نفس‌های بورس ۱۴۰۰ به‌شماره افتاده و گذر روزها یکی پس از دیگری به پایان این سال‌کمک می‌کند. روز چهارشنبه نیز یکی از این آخرین روزها بود و اگر معاملات شنبه را پیش‌رو نداشتیم به آخرین روز معاملاتی سال‌جاری بدل می‌شد. در این روز شاخص بورس توانست به میزان ۷۸۰۰ واحد به پیش برود و افزایش ۵۸/ ۰درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها آن را به سطح یک‌میلیون و ۳۴۵‌هزار واحد برساند.

در این روز برآیند عرضه و تقاضا سبب شد تا شاخص هموزن نیز به میزان ۷۷/ ۰‌درصد افزایش یابد. بر این اساس می‌توان گفت اگرچه حرکت رو به جلوی قیمت‌ها طی روز گذشته اندکی ضعیف بوده اما نمی‌توان منکر این شد که بازار در آخرین روزهای فعالیت خود سبزپوش بوده است، با این‌حال این سبزپوش بودن تحت‌تاثیر عوامل متعددی روی داده است. اینطور نبوده که بتوان صرف افزایش نسبی تقاضا در روز گذشته را فقط به نوسانات معمول بازار نسبت داد. برخی خبرها و گفته‌ها در این روز نشان می‌دهد که حقیقی‌ها برای بازگشت به میدان تقاضا و خرید سهام از حقوقی‌ها انگیزه کافی داشته‌اند. بررسی داده در روز گذشته حکایت از آن دارد که در روز پیشروی صنایع برجامی و دلاری در بازار سهام خالص تغییر مالکیت در بورس از جانب حقوقی‌ها به‌نفع حقیقی‌ها متمایل شده به‌طوری که در طول این روز سرمایه‌گذاران خرد ۴۰ میلیارد‌تومان بیشتر از سرمایه‌گذاران نهادی در این بازار به خرید سهام پرداخته‌اند. 

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۵۸/ ۰‌درصدی همراه شد، از ۳۲۳ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۲۰۴ سهم (۶۳ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۰۳ سهم (۳۲ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۶ نماد (۱۴درصد) صف خریدی به ارزش ۴۰۴ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۶ نماد بورسی (۲درصد) به ارزش ۲۷ میلیارد‌تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افزایش ۴۱/ ۰‌درصدی را ثبت کرد، ۱۴۵ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۹۷ سهم (۶۷ درصد) مثبت و ۳۹ سهم (۲۷ درصد) منفی بود. در این بازار ۱۵ نماد (۱۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۳۳ میلیارد‌تومان تشکیل دادند و در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۲ نماد فرابورسی (کمتراز یک درصد) به ارزش ۴/ ۲میلیارد‌تومان بودیم. بازارپایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۴۱ نماد بود. در این میان ۷۹ سهم (۵۶ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۵۳ سهم (۳۸ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۴۸ نماد (۳۴درصد) صف خریدی به ارزش ۹۶ میلیارد‌تومان شکل دادند و صف‌فروش در این بازار به ۳۵ نماد (۲۵درصد) با ارزشی بالغ بر ۶۴ میلیارد‌تومان اختصاص پیدا کرد.

.

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.