امروز آخرین گزارش در سال 1400 را برایتان می نویسیم، در ادامه سال گذشته، 1400 هم بسیار دشوار گذشت اما اخبار مثبت برجام بر سر توافقات ایران را می توان برای آینده بازار سهام مثبت دید.

خاتمه ای شیرین

شاخص کل با رشد 7800 واحد در سطح 1 میلیون و 345 هزار ولحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز با رشد 2600 واحد همراه شد. ارزش معاملات خرد بیش از 7000 میلیارد تومان بود. برخلاف روند معاملاتی ابتدایی سال 1400 روزهای پایانی سال تا حدودی برای برخی از سهامداران رضایت بخش در حال اتمام است. امروز 25/12/1400 در روز پایانی سال 1400 هستیم و شاخص کل در

اگر بخواهیم عدد شاخص کل را با سال گذشته مقایسه کنیم، مشاهده می‌کنیم که عدد شاخص در سال گذشته عدد 79/1 میلیون بوده است و این بدین معناست که شاخص کل بازار سرمایه نسبت به سال گذشته نزدیک به 25% کاهش داشته است. با توجه به رشد غیرمنطقی بازار در سال 1399 علی‌الخصوص در شش ماه ابتدایی این سال باید انتظار اصلاح و و نزول شاخص کل و قیمت یکسری از سهام را داشته باشیم که چنین اتفاقی هم نسبتاً محقق گردید. در این سال اغلب سهامداران وضعیت خوبی نداشتند و هر روز شاهد کاهش قدرت خرید خود از دو جنبه بودند.️وجه اول، از این لحاظ که شاهد کاهش عدد نمایانگر ارزش پرتفوی خود بودند که به دلیل کاهش قیمت و ارزش سهام شرکت‌هایی که خریداری نموده بودند و در سبد سرمایه‌گذاری آن‌ها قرار داشتند. وجه دوم، با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان و تحریم‌هایی که علیه ما وضع شده مسبب ایجاد تورم شدید و افزایش قیمت‌های اجناس مورد نیاز و مسکن و خودرو و... شده است. به همین دلیل ثروت سهامداران این بازار دچار افت و کاهش قدرت خرید شدیدی شد. اما نکته مثبت در روزهای پایانی سال 1400 هم مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با کشورهای 1+5 برای احیای برجام با روند مثبتی درحال پیشروی است و این موضوع نیز سبب سبز شدن تابلوی معاملات در روزهای پایانی سال شد. بنابراین می‌تواند نوید آن باشد که در سال 1401 بازار وضعیت خیلی خوبی داشته باشد؛ سهامداران و سرمایه‌گذاران دوباره مشتاق به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند و این تزریق پول و نقدینگی موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان و وضعیت صنایع گوناگون گردد.

ولی در 1400 چه گذشت؟ همه اتفاق ها افتاد...

بذارید اینجوری شروع کنیم، باید بگوییم همه اتفاق هایی که حتی تصورش را یکجا با هم نداشتیم تو این سال افتاد. سالی که با رکود آغاز شد اما با امیدهایی به سال آینده به پایان رسید ولی با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید. سال 1400 در ادامه سال 99 عجیب ترین سال بورسی بود که تمام فعالان تجربه کردند.  تمام رکورد زنی ها و جهش های خیره کننده در این سال در تمام بازارها رقم خورد اما شاهد درجا زدن بورس در این سال بودیم. از دلار و بازارهای موازی گرفته تا این اواخر که نظاره گر رکورد زنی ها قیمت های جهانی و کامودیتی محور ها بودیم. اما ناگفته نماند که جرقه این پرش به یاد ماندی در قیمت های جهانی از جنگ اوکراین و روسیه خورد.

انتخابات ریاست‌جمهوری، بودجه و مذاکرات احیای برجام از مهم‌ترین رخدادهای بورس تهران در سالی بود که رو به پایان است و حالا پس از سپری شدن یک دوره رکود فرسایشی ۵۲۰ روزه، باید دید بازار سهام با توافقات برجام از این روند فرسایشی خارج می شود.

 بازدهی بورس تهران در 6 ماه ابتدایی سال 1400 به بیش از 6 درصد رسید. این در حالی است که در 2 ماه ابتدایی سال بازدهی بازار منفی بود و بازدهی خرداد ماه نیز تنها مثبت یک درصد شد. در واقع می توان گفت آغاز روند تعادل بازار سرمایه از تابستان استارت خورد.اما با شروع تابستان روزهای داغ بورس نیز فرا رسید. بازدهی بازار در تیرماه به 12 درصد بالغ شد و در مرداد ماه شاخص کل رشد 14 درصدی را ثبت کرد. اما شهریور، خزان بازار بود. روزهای منفی را در پرونده شهریور ماه پشت سر گذاشتیم. شهریور ماه سقوط راه های رفته تابستان پرشور بازار سرمایه شد. در 23 روز معاملاتی شهریور ماه تنها در 8 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در 15 روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در شهریور 8 هزار و 239 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 358 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 61 میلیارد تومان پول حقیقی در مردادماه افزایش 486 درصدی را نشان می‌دهد.

اما از شهریور ماه مجددا بازار شروع به اصلاح عمیقی کرد و رکودی که بعد از آن در بازارها حاکم شد موجب اتفاقاتی گردید که تا خیلی ها به بازار باز هم بی اعتماد شدند که این رکود فرسایشی همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه زمزمه هایی از اخبار سیاسی برجام به گوش بازار رسید. از سوی دیگر حذف ارز ترجیحی در سال 1400 به رشد قیمت سهام شرکت‌های غذایی و قندی و برخی دیگر از شرکت‌ها دارویی گردید.

اما برای بازار سهام در سال آینده 1401 می‌توان دو سناریو پیش‌بینی کرد، البته روند حرکتی تا حدودی شبیه یکدیگر است. سناریو اول، اگر برجام به نتیجه برسد که به نظر می‌رسد تا چند روز آتی شاهد آن باشیم، قطعا یک حرکت صعودی در بازار خواهیم داشت و بعد از آن به دنبال سود گرفتن از برخی صنایع و رسیدن به قیمت‌های فعلی‌شان هستیم؛ بازار به یک تعادل نسبی خواهد رسید و رو به صعود پیش خواهد رفت. همچنین، در هیچ شرایطی نزول مجدد برای بازار سرمایه پیش‌بینی نمی‌شود، اما ممکن است در برخی از صنایع اصلاحاتی داشته باشیم. گفتنی است، بازار سال ۱۴۰۱، بازار قابل سودآوری و متعادل خواهد بود. سناریو دوم، عدم به نتیجه رسیدن برجام است و در این صورت با پیشی گرفتن تورم از رشد حرکتی بازار و بالا رفتن قیمت دلار، بازار در ۸۰ درصد صنایع شاهد رشد خواهد بود و سودگیری از تورم مالی به بنگاه اقتصادی را خواهیم داشت. به صورت کلی، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، با بهبود یا عدم بهبود این شرایط بازار سهام قابلیت رشد دارد. ناگفته نماند، برای ارز مخصوصا اگر در مرحله توافق باشیم، بعید به نظر می‌رسد که رشد خاصی داشته باشد. از طرف دیگر، اگر رمزارزها به نزول خود ادامه دهند و کف‌های پایینی را ببینند، با تغییر سیاست‌هایی که ممکن است در آمریکا رخ دهد، اصلاح قیمت کامودیتی‌ ها، طلا و نفت احتمالا رمزارزها شرایط خوبی داشته باشند. در نهایت باید اضافه کرد، بورس در سال ۱۴۰۱ پیشتاز تمام بازارها خواهد بود.

و در نهایت از تمام کارشناسان حرفه ای بازار سهام که در سال 1400 در کنار پاداش بودند و با ارائه تحلیل های حرفه ای خود اطلاعات قابل توجهی را در مسیر فعالین بازار سرمایه قرار دادند، سپاسگزایم.شرکت سبدگردانی پاداش سرمایه سالی سرشار از سلامتی و ثروت برای تک تک شما عزیزان آرزومند است.

روند تغییرات نمودار شاخص کل در سال 1400:

شاخص کل سه ماه اول سال 1400 را با ریزش آغاز کرد و پس از رسیدن به محدوده های 1 میلیون و 100 واحد در خرداد ماه، یک روند صعودی قوی را از این سطح شروع کرد. این رشد قیمتی که سه ماه به طول انجامید باعث رشد شاخص تا محدوده‌های 1 میلیون و 580 هزار واحدی در شهریور ماه گردید.پس از این تاریخ بود که شاخص وارد یک اصلاح در فرمت زیگزاگ گردید و با تشکیل یک روند نزولی طی 5 ماه به سطوح 1 میلیون و 200 هزار واحد رسید.از بهمن ماه امسال یک روند قوی صعودی در شاخص کل تشکیل شد که شاهد رشد 11 درصدی طی 1 ماه در عملکرد شاخص کل بوده‌ایم.

اگر نگاهی به اندیکاتور rsi نیز داشته باشیم متوجه شکست خط روند نزولی در این اندیکاتور خواهیم شد که میتواند نشانه‌ای از پایان اصلاح و شروع گام صعودی بعدی باشد.

1

 

از طرفی با رشدی که در ماه‌های پایانی سال در شاخص کل به وجود آمد، خروج نمودار شاخص از ابر کومو در اندیکاتور ایچیموکو را نیز شاهد بودیم. که این نیز میتواند نشانه‌ای دیگر از شروع یک گام صعودی باشد.


2

نزدیکترین مقاومت پیش روی شاخص کل را میتوان محدوده‌های 1 میلیون و 400 هزار واحد دانست که باید منتظر واکنش شاخص به سطح مذکور باشیم که در صورت تثبیت بالای این محدوده  میتوان انتظار رشد تا محدوده‌های 1 میلیون و 580 هزار واحد را داشت.

 

3

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.