نگاهی به بازار

بازار سرمایه در معاملات روز جاری 23 اسفند ماه 1400 کم حجم و بی رمق دنبال شد و شاهد روندی متعادل و منفی در کلیت بازار سرمایه بودیم. در واقع چند فاکتور بر جهت شاخص کل در سال آینده اثرگذار است، در وهله اول بحث‌های مربوط به بودجه است. طبق برآوردها حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان روی کاغذ کسری بودجه داریم که به نظر می‌رسد کسری بودجه واقعی تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.بنابراین، حتی اگر بتوانیم نفت را به خوبی به فروش برسانیم، همچنان تورم خواهیم داشت و در کنار آن انتظارات تورمی نیز وجود دارد.

نمای بازار

قطعا برجام می‌تواند انتظارات تورمی را افزایش یا کاهش دهد.فاکتور بعدی توافقات برجام است، در صورتی که به نتیجه برسد خیلی از شرکت‌ها، علی‌الخصوص کامودیتی‌ محورها با کاهش نرخ فروش مواجه می‌شوند، اما هزینه‌ آن‌ها کاهش پیدا می‌کند در نتیجه سودآوری این شرکت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.از طرف دیگر اگر توافق صورت نگیرد مجددا انتظار داریم مطابق افزایش انتظارات تورمی، افزایش نرخ دلار و افزایش فروش شرکت‌های کامودیتی محور را داشته باشیم.گفتنی است، بازار سرمایه روند صعودی ‌و بسیار ملایمی را خواهد داشت و در فصول مختلف چرخش نقدینگی میان صنایع را شاهد خواهیم بود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن: بازار سهام یک روز بی رمق و کم حجمی را به پایان رساند و شاهد افت نسبی تقاضا در کلیت بازار من جمله بزرگان و شاخص سازها بودیم. در نهایت نماگر کل با افت 590 واحد و نماگر هم وزن در مقابل با رشد 218 واحدی به کار خود پایان دادند.

فلزی ها: در فلزی ها نماد فولاد مبارکه در نهایت در مدار مثبت و با رشد قیمت به کار خود پایان داد. فملی در قیمت 696 تومان آخرین معامله خود را به ثبت رساند. فگستر و فپنتا در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بودند.  

خودرویی ها روند قابل توجهی را در نیمه اول پشت سر گذاشتند اما در نیمه دوم همسو با افت حاکم شده در کلیت بازار شاهد افت قیمت در عمده نامدهای این گروه بودیم. خودرو در قیمت 210 تومان به کار خود پایان داد.  

محصولات شیمیایی: در این گروه شلرد مورد توجه گروه بود و از همان دقایق ابتدایی توجهات را با خود همراه کرد.   

فرآورده های نفتی: نوسانات مثبتی را در این گروه به لیدری نماد شتران شاهد بودیم. در نهایت این گروه در مدار منفی و با سیو سود سهامداران مواجه شد و به کار خود پایان دادند.

بانکی ها: بانکی ها در مدارتعادل و در مدار منفی همسو با کلیت بازار دنبال شدند و بیشتر لیدرهای این گروه در محدوده صفر تابلو قرار داشتند.

کلیت بازار: در بازار امروز 349 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. صندوق های پالایش و کارا بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و شلرد و شبندر با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 2.6 هزار میلیارد تومان رسید.

در کدال چه گذشت؟

قمرو: افزایش سرمایه 150 درصدی قمرو از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

فزرین:  دریافت 1فقره پروانه اکتشاف(مقدماتی)

سبزوا: خرید 40 درصد سهام شرکت گهر کاوان قاف(سهامی خاص) توسط شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار ورود به حوزه فعالیت های معدنی جدید از محل تهاتر املاک مازاد با توجه به بهای تمام شده املاک تهاتر شده مبلغ 87 میلیارد ریال سود عملیاتی عاید شرکت سنجش سهام شده است.

ونوین: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده

کیسون: انعقاد قرارداد مهم /موضوع قرارداد: تکمیل عملیات اجرایی ساختمان و نصب و پیش‌راه‌اندازی پروژه متانول دنا /طرف قرارداد: شرکت صنایع پتروشیمی دنا/ مبلغ قرارداد: 8,358,173 میلیون ریال

بکاب: با پیگیری مدیریت شرکت و پرداخت بدهی تسهیلات بانک صادرات توسط شرکت گسترش صنایع پیام طرح دعوی علیه این شرکت (صنایع جوشکاب یزد) به عنوان ضامن و همچنین رفع توقیف از موجودی و ماشین آلات صورت پذیرفت و پرونده بدهی احتمالی از این بابت مختومه گردید.

جمله طلایی روز

زندگی برای منتظر ماندن خیلی کوتاهه...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

​​​​​​​