نخستین روز معاملاتی هفته اخیر در حالی با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران خرد از گردونه معاملاتی بازار سرمایه کلید خورد که بخش دیگری از بورس‌‌‌‌‌‌بازان به فاز احتیاطی فرورفتند. روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه با وجود افت ابتدایی نماگرها اما بازگشایی یک نماد معدنی شاخص اصلی سهام را به مسیر صعودی سوق داد تا در نهایت شاخص‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران با بیش از ۲‌هزار و ۳۰۰ واحد افزایش ارتفاع تا محدوده یک‌میلیون و ۳۳۵‌هزار واحدی پیش‌‌‌‌‌‌روی کند، با این‌حال شاخص‌‌‌‌‌‌کل هم‌‌‌‌‌‌وزن که از تمام نماد‌‌‌‌‌‌های معاملاتی به یک میزان تاثیر می‌‌‌‌‌‌پذیرد و در محاسبه کلیت بازار نسبت به سایر نماگر‌‌‌‌‌‌ها از قابلیت اتکای بیشتری برخوردار است، روز گذشته ۱۱/۰‌درصد کاهش پیدا کرد. ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) نیز در پایان داد و ستد‌‌‌‌‌‌ها رقم ۱۹۴۹میلیارد‌تومانی را به خود اختصاص داد که از فضای انتظاری حاکم بر دادوستد سهام خبر می‌داد.

دیروز شاهد افزایش ۱۸/۰درصدی نماگر اصلی بازار سهام بودیم اما این مهم بیشتر تحت‌تاثیر بازگشایی نماد معاملاتی شرکت معدنی و صنعتی گل‌‌‌‌‌‌گهر رخ داد. بدین ترتیب بازگشایی نماد معاملاتی «کگل» بیشترین میزان اثرگذاری را در جهت‌‌‌‌‌‌گیری شاخص‌‌‌‌‌‌کل بازار با رقمی بالغ بر ۲۷۵۱ واحد مثبت اعمال کرد. هر چند تنفس در مراحل پایانی مذاکره با قدرت‌‌‌‌‌‌های جهانی در ابتدا خود را با تشکیل صف‌‌‌‌‌‌های سنگین فروش در جریان داد و ستد‌‌‌‌‌‌ها نمایان کرد اما گذشت زمان نشان داد که در روز یک‌‌‌‌‌‌شنبه خبری از واکنش هیجانی نسبت به اخبار سیاسی در سطح بازار نیست و معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران ترجیح می‌دهند در انتظار پالس‌‌‌‌‌‌های قوی‌‌‌‌‌‌تری از اتریش بمانند.

بهبود سمت تقاضا در جریان داد و ستد‌‌‌‌‌‌های برخی از گروه‌های بزرگ بازار از جمله پالایشی‌‌‌‌‌‌ها طی روز گذشته نمایان شد. هرچند تشدید تنش میان روسیه و اوکراین زمینه اوج‌‌‌‌‌‌گیری قیمت نفت در بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی را فراهم کرد با این حال صنایع داخلی تحت‌تاثیر چنین عواملی مدتی است که با تعدیل سودآوری همراه شده‌‌‌‌‌‌اند. روز یکشنبه گروه‌های موسوم به برجامی اعم از بانکی‌‌‌‌‌‌ها و خودرویی‌‌‌‌‌‌ها غالبا در سطوح منفی معامله‌‌‌‌‌‌ شدند، به‌نظر می‌رسد که ریسک جدید معاملاتی تا حدودی مانع از تداوم رشد هفته‌‌‌‌‌‌های اخیر در این قبیل از گروه‌ها شده است.

 در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های « فلزات اساسی»  « خودرو و ساخت قطعات» « فرآورده‌های نفتی» « محصولات شیمیایی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «شتران» «میدکو» «وگردش» «شستا» «خودرو » «ومعادن» «فملی» «فولاد» بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. 

 در بین صنایع بیشترین ارزش معاملات خرد به گروه‌های « هلیدینگ‌های سرمایه‌گذاری » «سهامیETF» « فرآورده‌های نفتی» «بانک و مؤسسات اعتباری » اختصاص داشت.

 در بین صنایع بازار بیشترین حجم معاملات به گروه‌های  « خودرو و ساخت قطعات» « فرآورده‌های نفتی »  « فلزات اساسی » « محصولات شیمیایی » اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «شستا» «خودرو» «خساپا» «شتران» «خپارس » «کرمان» «تجلی» «خگستر» بیشترین حجم  معاملات را به نام خود ثبت کردند. 

 در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای « کگل» «اتکام» «بالاس» «شتران» «کچاد» از بیشترین حمایت حقیقی‌ها برخوردار بودند و در مقابل نمادهای «وگردش» «بپاس» « فملی » « خودرو» «خساپا» بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند.

.

 

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.