نگاهی به بازار

به گزارش پاداش سرمایه، بازار سهام در معاملات روز جاری 22 اسفند ماه 1400 متعادل تر از روز گذشته آغاز به کار کرد و شاهد روندی متعادل تر در اکثریت نمادها بودیم. مهم‌ترین متغیر در بازار بورس کشور ما نرخ دلار است؛ به اعتقاد برخی از کارشناسان حدود 60 درصد بازار ما تقریبا دلاری است و با توجه به اینکه دلار می‌تواند بر قیمت‌های داخلی نیز اثرگذار باشد، می‌توان گفت بازار بورس ما به صورت غیرمستقیم 100 درصد می‌تواند دلاری باشد.در نتیجه قیمت دلار برای آینده بازار ما بسیار حائزاهمیت است، در حال حاضر که خبری از توافق و عدم توافق نیست پیش‌بینی می‌شود تا انتهای سال 1400 حوالی رقم 26 هزار تومان بماند و برای سال بعد متناسب با تورم یا کمتر از تورم رشد کند؛ اگر تورم سال آینده را 25 درصد نظر بگیریم نرخ دلار نیز در همین محدوده رشد خواهد کرد و نکته مثبتی برای بازار خواهد بود. یکی از آیتم‌هایی که باید به آن توجه کنیم، نسبت P/E بازار است، اگر در نیمه اول سال قیمت‌ها رشد خاصی نداشته باشند و یا حتی کاهش پیدا کنند، با توجه به تورمی بودن کشور و اینکه طرح‌های توسعه خیلی از شرکت‌ها در سال 1401 راه‌اندازی می‌شود، انتظار داریم EPS شرکت‌ها در مجموع افزایش پیدا کند. نرخ بهره بدون ریسک نیز یکی از آیتم‌های بسیار موثر در آینده بازار سرمایه است، افزایش نرخ بهره بدون ریسک قطعا می‌تواند آسیب‌های زیادی به بازار وارد کند و خوشبختانه افزایش آن کنترل شده و حداقل در روند ثبات قرار گرفتیم، هرچند که با وضعیت ایده‌آل که کاهش نرخ بهره بدون ریسک است فاصله داریم. بنابراین اگر در سال 1401 نرخ بهره بدون ریسک در حال کاهش باشد، می‌توانیم به آینده بازار امیدوار باشیم اما در حال حاضر نیز روند متعادلی دارد.

نما

در نهایت بازار امروز، شاخص کل با رشد بیش از 2300 واحدی در سطح 1 میلیون و 335 هزار واحد متوقف شد. امروز حدود 206 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به محدوده 2.8 هزار میلیارد تومان رسید. نمادهای کگل و اتکام صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای وگردش و بپاس بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند. در نهایت قیمت‌های جهانی در بهترین حالت خود، جنگ روسیه و اوکراین نیز به این مسئله دامن زد و باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها شد؛ نمونه بارز آن قیمت نفت برنت است که بیش از 85 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته و حدود 37 درصد آن مربوط به یک ماه اخیر است.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سهام در معاملات روز جاری با رشد بیش از 2300 واحد در سطح 1 میلیون و 335 هزار واحد با برتری خریداران در نماد کگل به کار خود پایان داد اما در مقابل افت نسبی تقاضا در کوچکترها موجب شد تا نماگر هم وزن با افت بیش از 360 واحد به کار خود پایان دهد.

فلزی ها: فلزی ها با قدرت خرید قابل توجهی دنبال می شوند و شاهد رشد نسبی تقاضا و رنگ سبز تابلو عمده نمادها این گروه بودیم. در نهایت فولاد در محدوده صفر تابلو با رشد نسبی تقاضا به کار خود پایان داد.  

خودرویی ها: در گروه خودرویی ها نماد خودرو در قیمت 208 تومان به کار خود پایان داد. خساپا در قیمت 160 تومان آخرین معامله خود را به پایان داد.

محصولات شیمیایی: این گروه متعادل و منفی دنبال شد اما در نماد زاگرس شاهد روند مثبت و متعادل بودیم. شلرد در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد.  

فرآورده های نفتی: معاملات این گروه برخلاف روند معاملاتی روز گذشته مثبت و پر تقاضا دنبال شد و شاهد روندی مثبت بودیم. شتران با حجم بیش از 205 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد.

بانکی ها: زمزمه هایی از ابلاغ نرخ تسعیر ارز به بانکها موجب روندی مثبت در این گروه شد. وبملت متعادل تر از نمادهای دیگر دنبال شد.

جمله طلایی روز

تمام تمرکزت رو روى مقصد بذار

حتى اگه مسیر امروزت طوفانیه

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید