بورس تهران طی روز گذشته شاهد افت نسبی قیمت در بسیاری از نمادهای بازار به‌خصوص شاخص‌سازها بود. همین امر سبب شد تا دماسنج اصلی بازار سرمایه طی روز اخیر به میزان ۱۴/ ۱‌درصد نسبت به معاملات روز چهارشنبه کاهش پیدا کند. بر این اساس داد و ستدهای روز شنبه در حالی خاتمه یافته است که شاخص‌کل افتی بیش از ۱۵‌هزار واحدی را به ثبت رساند و در نهایت تا سطح یک‌میلیون و ۳۳۲‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

در این روز آنچه که بیش از هر نکته دیگری در این بازار به چشم آمد، کاهش قیمت در نمادهای دلاری بازار نظیر «فملی»، «شبندر» و «شستا» بود که بیشترین اثر را بر شاخص‌کل داشتند، با این‌حال نمادهای ریالی نظیر بانکی‌‌‌‌‌‌ها و خودرویی‌‌‌‌‌‌ها نیز از رویگردانی فعالان بازار از خرید سهام طی نخستین روز هفته بی‌نصیب نماندند. بررسی تحولات روزهای اخیر در بازار سرمایه حکایت از آن دارد که به‌رغم رشد قابل‌توجه قیمت کامودیتی در بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران در بورس و فرابورس به مانند روزهای صعودی بازار در سال‌های گذشته، اخبار مثبت را در معاملات خود لحاظ نمی‌کنند و به‌جای آن تا جایی‌که می‌شود کوچک‌ترین اخبار منفی را در خلال داد و ستدهای خود جدی می‌‌‌‌‌‌گیرند.

در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» «خودرو و ساخت قطعات »  « محصولات شیمیایی» «بانکها و مو موسسات » اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «خودرو» «وبملت» «شتران» «شپنا» «شبندر» «شستا» «خساپا» « خگستر»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « خودرو» «شستا» «وبملت» « خساپا» «خگستر» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 در بین شرکت‌ها، نمادهای «پارس» «شیراز» «شپدیس» «هرمز» «غبشهر» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «وبملت» «شبندر» «شپنا» «شتران» «خودرو» بیشترین خروج پول حقوقی را به نام خود ثبت کردند.

نمادهای «شپدیس» « پارس» «شیراز» ورود پول هوشمند و «خودرو» «شپنا» «شبندر» خروج پول هوشمند داشتند. 

 

.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.