ذهن های خسته

به گزارش پاداش سرمایه، بازار سرمایه باز هم با افزایش عرضه آغاز بکار کرد و ما شاهد افت قیمت در اکثریت نمادهای بزرگ و کوچک بودیم بطوری که نماگر بورس تهران در 21 اسفند ماه 1400 با افت بیش از 15 هزار واحد در سطح محدود 1.332 هزار واحد به کار خود پایان داد.  حدود ۱.۵ سال فشار سنگین باعث ایجاد بدبینی و خستگی زیاد در فعالین بازار شده است. در شرایط فعلی تنها اخبار سیاسی محرک بازار سرمایه است و می توان گفت روزهای معاملاتی متاثر از اخبار سیاسی روند معاملاتی خود را رقم می زند. توقف مذاکرت وین مجددا موجب رشد دلار و قرار گرفتن در کانال 26 هزار تومان و افت قیمت در بزرگان شده است. بازار سرمایه در کف قیمتی خود قرار دارد و در انتظار یک امید است تا بتواند یک حرکت مثبت انجام دهد، زیرا زنده بودن یک بازار به تحرک آن است.به احتمال زیاد تحریم ها با توجه به مذاکرات سیاسی برداشته خواهد شد، اما نرخ دلار را در همین محدوده نگه خواهند داشت.گفتنی است، بازار سهام به این دلیل که با متغیرهای اسمی حرکت می‌کند همیشه در بلندمدت صعودی خواهد بود، یعنی حتی اگر نرخ رشد اقتصاد صفر باشد شاخص کل بورس رشد خواهد کرد.

نمای بازار

از دید کوتاه‌مدت نیز آن چه پیش‌بینی می‌شود مثبت بودن روند شاخص است.در واقع اگر تکلیف برجام مشخص شود صنایع رایانه، بانک و خودرو صنایع برتر خواهند بود و فروش مقداری آن‌ها تغییر خواهد کرد.از طرف دیگر باید به این موضوع توجه کرد که باقی ماندن قیمت نفت در این محدوده کاملا بعید است و به نفع دنیا نیست، در نتیجه با در نظر گرفتن این موضوع یکسری صنایع مثل پتروشیمی‌ ها می‌توانند تحت تاثیر قرار بگیرند.در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با افت بالغ بر 15 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 332 هزار واحد متوقف شد.امروز حدود 709 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت و ارزش معاملات خرد به محدوده 3.7 هزار میلیارد تومان رسید. نمادهای پارس و شیراز صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و نمادهای وبملت و شبندر بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند. بنظر بازار فردا می تواند متعادل تر از روز جاری دنبال شود .

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سهام در معاملات اولین روز هفته تحت تاثیر اتفاقات برجام با افت بیش از 15 هزار واحد مواجه شد و در سطح 1 میلیون و 332 هزار واحد به کار خود پایان داد و در نماگر هم وزن هم نیز شاهد افت 3500 واحدی بودیم.

فلزی ها : فلزی ها هم همانند سایر گروه در مدار منفی دنبال شدند اما در نماد فولاد شاهد رشد نسبی تقاضا و قرار گرفتن در مدار مثبت بودیم اما مجددا نماد با افت بیش از 1 درصد به کار خود پایان داد.   

خودرویی ها : در خودرویی ها عمده نمادهای گروه در کف قیمت روزانه با صف فروش واجه بودند و شاهد افت حداکثری قیمت در لیدرهای این گروه بودیم. نماد خاهن در این گروه بیشترین توجهات به خود جلب کرد و با صف خرید به کار خود پایان داد.

محصولات شیمیایی: در این گروه اوره سازها در مرکز توجهات سهامداران دنبال شدند و شاهد برتری تقاضا و شکل گبری صف خرید بروی این نمادها بودیم.  

فرآورده های نفتی : نفتی ها هم در آتش فروشندگان سوختند و شاهد افت قیمت در تمام نمادهای این گروه بودیم. با این تفاوت که حجم قابل توجهی در داد وستد معاملات نمادهای این گروه به ثبت رسید.

بانکی ها: بانکی ها هم مستثنی از افت قیمت نبودند و شاهد قرار گرفتن نمادها در کف قیمت روزانه بودیم. در بازار آخر هفته معاملات جهانی فلزات اساسی، بهای هر تن آلومینیوم با رشد مثبت و مس با کاهش منفی مواجه شده است. هر تن مس با منفی 0.07 درصد معادل 10109 دلار قیمت خورده است. بهای هر تن آلومینیوم با رشد 2.4 درصدی معادل 3511 دلار است. روی با کاهش 0.41 درصدی در محدوده 3847 دلاری قرار گرفته است. نیکل با رشد 68 درصدی معادل 50271 دلاری ارزش‌گذاری شده که البته معاملات آن ابطال شد و در نهایت سرب با کاهش 2 درصدی 2356 دلار معامله شد.

در کدال چه گذشت؟

غشصفا:  بهره برداری از طرح ها و پروژه های جدید/عنوان طرح / پروژه:  خط دوم شیرخشک

دکپسول: دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات

کلر:  دستور کار بودن افزایش سرمایه شرکت

فجوش: خرید، واگذاری، اخذ، فسخ و تغییرات مجوز فعالیت، امتیاز تجاری یا علائم تجاری

خشرق: دریافت مجوز تغییر بیش از 10 درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات/مرجع صادر کننده مجوز:  ساپکو/نوع محصول/خدمت: دسته سیم خودرو

مداران: پیرو درخواست بانک رفاه کارگران و بنا به تصمیم هیئت مدیره شرکت مقرر گردید خدمات نرم افزار کاربردی که تا کنون به بانک رفاه کارگران ارائه می گردید از ابتدای سال 1401 در قالب یک شرکت مستقل به آن بانک ارائه شود. لذا شرکت جدیدی بنام "دانش بنیان رفاه پردیس" که 30 درصد از سهام آن به شرکت داده پردازی ایران، 55 درصد آن به شرکت آینده سازان رفاه پردیس و 15 درصد آن به شرکت توسعه سرمایه رفاه تعلق دارد، تشکیل گردید. شرکت داده پردازی ایران مبلغ 485.000 میلیون ریال از ارزش سهام خود را از محل آورده غیر نقدی تامین نموده است.

ولیز: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده

جمله طلایی روز :

ذهنتان را به گونه ای تنظیم کنید که باور داشته باشد همیشه باید آموخت وهیچ محدودیتی برای یاد گیری وآموزش وجود ندارد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید