تعادل به معنی مثبت شدن کلی بازار نیست بلکه به این معناست که قفل صف های فروش رفته رفته کم شود...

بورس تهران در همان دقایق ابتدایی معاملات امروز 27 اردیبهشت ماه، با سیو سود برخی از سهامداران در نمادهای بزرگ و شاخص ساز آغاز بکار کرد که همانند معاملات روز گذشته، گروه "خودرو" در مدار مثبت شروع به داد و ستد کردند اما با افزایش قدرت فروشندگان در تمام مارکت سرمایه، شاهد سرخ پوشی تمام نمادهای بزرگ شدیم البته ناگفته نماند شمار زیادی از نمادهای کوچک، همچنان اسیر صفوف فروش بودند. نمادهای "فملی"، "فولاد"، "وامید" و "شستا" بیشترین افت را بروی نماگر بورس داشتند. بازار در نیمه دوم حال بدتری داشت چرا که قدرت فروشندگان در نیمه دوم بازار به شدت بالا گرفت و شاهد قدرت نمایی این دسته از سهامداران بودیم بطوری که نماگر بورس با افت 14 هزار و 139 واحدی (1.19% ) در سطح 1 میلیون و 174 هزار واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز افت 4135 واحدی را به ثبت رساند. به طور کلی می‌توان گفت به انتهای اصلاح بازار بسیار بنظر نزدیک شده‌ایم و با تصمیمات مهم و کوچکی می‌توان بازار را به روند صعودی اصلی خود بازگرداند که یکی از این تصمیمات انتقال یک درصد صندوق توسعه به صندوق تثبیت است که هنوز میزان اثرگذاری آن مشخص نیست و  موضوعی دیگری که مطرح مورد توجه است این است که تا پایان این دولت زمان زیادی باقی نمانده است و انگیزه‌ای هم دیگر نیست شاید تغییرات مهم در دولت بعدی اتفاق افتد، منظور این است که اراده دولت جدید برای بهبود اوضاع بازار سرمایه نسبت به دولت فعلی بهتر است که بنظر هم همینطور پیش رود. در مجموع، طی مدت 2-3 ماه گذشته با وجود دامنه نوسان نامتقارن، از اعتبار نمودارها کاسته شد؛ زیرا روند اصلاحی بازار به شدت وارد فاز فرسایشی و خسته‌کننده شده بود ولی خوشبختانه با بازگشت دامنه نوسان متقارن می‌توان امیدوار بود که در روزهای آینده با توجه به کامل شدن الگوی اصلاحی در کلیت بازار به خصوص سهم‌های شاخص‌ساز و بزرگ بازار، روند صعودی حتی کوتاه‌مدت را در بازار شاهد باشیم که همانطور هم تا حدودی پیش رفت. هم‌اکنون شاخص کل بورس برای تایید روند صعودی خود باید از خط روند مقاومت 9 ماهه خود عبور کند.در واقع مقاومت پیش‌روی شاخص کل محدوده 1.200.000 الی 1.220.000 واحدی است. در کل، بازار امروز همانند معاملات روز گذشته در عمده نمادهای بزرگ و کوچک با فشار فروش و افزایش عرضه به کار خود پایان داد و شاهد سرخ پوشی بازار سرمایه بودیم.

در گروه فرآورده های نفتی همانند سایر گروه ها شاهد افت تقاضا و شکل گیری صفوف فروش بروی عمده نماهدای این گروه بودیم. "شبندر" که در روزهای گذشته سکان توجهات را در این گروه در دستان خود گرفته بود امروز هم مسیر با سایر همگروهی هایش در مدار منفی و با افت حداکثری قیمت در 2127 تومان به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 22 میلیون برگه سهم به ثبت رساند.

مشعل توجهات سهامداران و خریداران در ابتدای داد و ستد معاملات امروز در دستان نمادهای "خودرویی" من جمله "خودرو" و "خساپا" قرار گرفت. این در حالی است که در سایر نمادهای بزرگ و شاخص ساز شاهد افت تقاضا و غلبه فروشندگان بر خریداران را شاهد بودیم ولی رفته رفته قدرت فروشنده ها در گروه خودرویی هم بالا گرفت و شاهد شکست خریداران و بُرد فروشندگان در نمادهای این گروه بودیم. نه به حال دیرووز این گروه نه به امروزشان! در این گروه "خگستر" تقاضای بد ندارد. این سهم اخیرا حمایت 260 تومانی را از دست داده است و فعلا باید خود را برای زورمایی جهت برگشت به سطوحی بالاتر از این مقاومت آماده کند. در غیر اینصورت به روند نزولی باز خواهد گشت. در کوتاه‌مدت فعلا یک رشد 10 – 15 درصدی را می‌توان برای خودرویی‌ها متصور بود. مهمترین اتفاق روز گذشته جمع‌آوری صف فروش زامیاد بود. در این گروه "خدیزل" از نظر تکنیکی و بنیادی شرایط خوبی دارد و با رسیدن خبر افزایش سرمایه می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

شروع قیمت های جهانی متعادل بود اما در مقابل در گروه فلزی ها شاهد افزایش عرضه در کلیت روند معالاتی نمادهای این گروه بودیم. "فملی" در قیمت 1268 تومان به کار خود پایان داد و افتی بالغ بر 2.91 درصد را به ثبت رساند. "فولاد" در قیمت 1223 تومان افت 4 درصد را به ثبت رساند و حجمی بالغ بر 41 میلیون برگه سهم در این نماد جا به جا شد.

گروه بانکی از دیگر گروه های مورد توجه در این روزها بشمار میروند. در دقایق ابتدایی معاملات در گروه بانکی به مرور تقاضا در حال تقویت شدن بود اما جو حاکم شد در کلیت بازار مجالی به خریداران نداد و جامه سرخ را برتن اکثریت نامدهای این گروه من جمله "وتجارت" و "وبصادر" کرد. البته بازار کماکان در انتظار برگشت وبملت به تابلوی معاملات و شرایط عرضه و تقاضا به روی این سهم است. شب گذشته بانک ملت پاسخ سوالات سهامداران درخصوص ابهام سود تسعیر نرخ ارز را داد که عملا قانع‌کننده نبود. در این گروه "وپارس" حرکت خوبی را آغاز کرده و چنانچه موفق به تثبیت در قیمت‌های بیش از 260 تومانی گردد، در گام بعدی هدف 310 – 320 تومانی را دنبال خواهد کرد که امروز هم ب نوسانات مثبت به کار خود پایان داد.

 

جمله طلایی روز:

قوی ترین آدما اونایی نیستن که همیشه موفق میشن، بلکه اونایی هستن که وقتی شکست میخورن تسلیم نمیشن.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی