جزئیات حذف ارز ترجیحی

 قدیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با مهر: وزارت جهاد کشاورزی از اول دی ماه ۱۴۰۰ ارائه لیست و معرفی واردکنندگان کالاهای اساسی را برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی به بانک مرکزی متوقف می‌کند. براین اساس از ابتدای دی ماه نرخ ارز نهاده‌های دامی و گوشت مرغ به دلار نیمایی (٢۴ هزار و ١٩ تومان) تغییر می‌کند که نرخ این ارز نیز بر اساس نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود. در حال حاضر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیار زیاد و تقریبا قطعی است و ما آماده هر نوع کمک و همیاری به دولت محترم در جهت اجرای هر چه مناسب‌تر این طرح با کمترین تنش بازاری هستیم.

ادعای بلینکن: زمان برای توافق با ایران بسیار کم شده است

وزیر خارجه آمریکا با تکرار اینکه زمان برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در حال کم و کمتر شدن است، گفت واشنگتن نیز در حال بررسی جایگزین و گزینه‌های دیگر است.

قانون مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود

براساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب خردادماه سال جاری، از ۱۳ دی ماه اجرایی می‌شود.مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

مهم: مثبت شدن سرانه خرید و فروش حقیقی به ازای هر نماد بعد از 9 روز کاری

در بازار امروز 30 آذر ماه، سرانه خرید هر کد حقیقی در بازار، در حدود 17.4 میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 12.4 میلیون تومان بود. همچنین، در بازار امروز به ازای هر نماد (میانگین نمادها)، سرانه خرید حقیقی  در حدود 16میلیون تومان و سرانه فروش در حدود 13.8 میلیون تومان بود.

جهش 9.5 درصدی نرخ کاتد مس فملی!

 امروز در تالار صادراتی بورس کالای ایران، عرضه 3000 تن کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران (به قیمت پایه 2293659 ریال)، با تقاضای سنگین و رقابت شدید خریداران مواجه شد، به نحوی که نهایتا این محموله صادراتی، با جهش 9.5 درصدی نسبت به نرخ پایه، با قیمت میانگین بیش از 251 میلیون تومان (به ازای هر تن) معامله شد.

پوتین: آمریکا قابل اعتماد نیست و ممکن است هر توافقی را پاره کند

رئیس‌جمهور روسیه گفته امیدها برای توافق با آمریکا به‌منظور محدود کردن گسترش ناتو در اروپای شرقی ضعیف است و حتی در صورت امضای یک توافق، نمی‌توان به واشنگتن درباره عمل به وعده‌هایش اعتماد کرد.پوتین همچنین هشدار داد روسیه آماده است اقدامات نظامی و فنی را به‌عنوان پاسخی به اقدامات غیردوستانه آمریکا انجام دهد.

آیین‌نامه اجرایی پرداخت مالیات خودروهای بالای یک میلیاردتومان ابلاغ شد

معاون اول رییس جمهور آیین نامه اجرایی مربوط به سازوکار شمول مالیاتی برای مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین به ارزش بیش از یک میلیارد تومان را با هدف جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه در بازار خودرو ابلاغ کرد.به موجب آیین نامه مذکور، همه مالکین انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی بالاتر از ۱۰ میلیارد ریال و اشخاص حقیقی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت ‌تکفل، با ارزش مجموع بالاتر از ۱۰ میلیارد ریال مشمول این آیین نامه می شوند.

برنامه ریزی برای صعود شاخص بورس به یک میلیون و ۷۰۰ واحدی

رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور:

جلسه ای با ریاست بنده برگزار شد که در آن ۱۰  تصمیم برای تقویت بازار سرمایه گرفته شد. ابتدا مسئله سوخت نیروگاه ها، کارخانه‌های سیمان، فولاد و پتروشیمی بود، چون تصورات ابهام آمیزی به جامعه وارد شده بود این بودجه در حقیقت قیمت‌های سوخت را چندین برابر کرده است ما این را تعیین و تکلیف کرده ایم.ین ۱۰ تصمیم برنامه کوتاه مدت ما برای تقویت بورس است، ولی جلسات ما ادامه دارد که بتوانیم به صورت اساسی بازار بورس را یک اصلاح بنیادین کنیم، چون در دولت گذشته یک کار شتاب زده‌ای صورت گرفت و بورس فراتر از توانش زیربار هزینه‌های مردم رفت و مردم پول هایشان را آوردند در حقیقت روی یک خودرویی سوار کردند که این خودرو توانایی لازم را برای تحمل آن را نداشت هم اکنون شاخص بورس روی پله یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی قرار دارد. از اینجا به بعد ما این خودرو را تقویت می‌کنیم که بتواند بار بزرگتری را از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی و آرام آرام در ارتفاع بالاتری حمل کند؛ این مورد در دستورکار ماست. بزودی اصلاحات قابل توجهی در بورس انجام خواهیم داد.

واردات نفت چین از عربستان کاهش یافت

داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد عربستان در ماه نوامبر همچنان برترین صادرکننده نفت به چین بود، این در حالی است که صادرات نفت ریاض به پکن در این ماه نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۳ درصد کاهش یافته است.واردات نفت چین از عربستان در ماه نوامبر به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسید.بر این اساس، واردات نفت چین از عربستان در مقایسه با ماه اکتبر (یک میلیون و و ۶۰۰ هزار بشکه در روز) و نوامبر سال ۲۰۲۰ (۲ میلیون و ۶۰ هزار بشکه در روز) کاهش یافته است.داده‌های رسمی چین، از ابتدای سال جاری میلادی، هیچ وارداتی از ایران یا ونزوئلا را نشان نمی‌دهد. _رویترز

ارز دارو تامین شد

رییس سازمان غذا و دارو: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده و با دستور رییس جمهور ارزی که برای دارو نیاز بود تامین شد؛ همچنین با توجه به کنترلی که انجام شده کمبود دارویی ما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است.

رشد اقتصادی بدون نفت در نیمه نخست سال به ۲.۴ درصد رسید / رکود شدید در بخش ساخت و ساز مسکن

شد اقتصادی بدون نفت در شش ماه ابتدایی امسال به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ برابر با ۲.۴ درصد بوده‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۰.۵ درصدی نشان می‌دهد.شد اقتصادی با در نظرگرفتن بخش نفت نیز در نیمه نخست سال برابر با ۳.۳ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱.۵ درصدی داشته‌است.میان بخش‌های اقتصادی، گروه نفت با ۱۵.۱ درصد بیش‌ترین و گروه کشاورزی با ۲- درصد کم‌ترین رشد اقتصادی را در شش ماهه نخست سال ثبت کردند.رشد بخش نفتی و کشاورزی در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب برابر با ۰.۱- و ۴.۱ درصد بوده‌است.بخش خدمات نیز در حالی رشد اقتصادی ۵.۷ درصدی را در شش ماهه نخست سال ثبت کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۰.۷- درصد بوده‌است.بخش ساختمان نیز رشد ۱۶.۹- درصدی داشته که در مقایسه با رشد ۷.۶ درصدی در نیمه نخست سال گذشته کاهش شدیدی را نشان می‌دهد که حاکی از رکود شدید در بخش ساخت و ساز مسکن است.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55
نگاهی عمیق تر به روند پیش روی بورس...
توسط مرسده گونه 30 خرداد 1402 ساعت 07:41
اتمام بازی خودرویی ها
توسط مرسده گونه 29 خرداد 1402 ساعت 07:52