بودجه بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داد و در اصلی می توان گفت تیرخلاص بودجه به بازار سهام موجب شد تا نماگر بورس تهران با افت بیش از 25 هزار واحد در روز معاملاتی دوشنبه 22 آذر ماه 1400 در کانال 1.290 هزار واحد ورود کند. اگر بخواهیم مروری بر روند معاملاتی چند روز اخیر داشته باشیم، باید بگوییم، بازگشایی نمادهای سایپا و ایران خودرو در روز چهارشنبه با انتشار این خبر منجر به بهبود وضعیت بازار شد، بنابراین بیشتر پیش بینی ها مبنی بر لیدری خودرویی ها  و رشد قیمت در هفته جاری می بود که تیرخلاص بودجه موجب شد تا در هفته سوم آذر ماه شاهد آغاز منفی و پر عرضه داشته باشیم. سه روز ابتدایی معاملات بازار سهام به قدری تحت تاثیر بودجه قرار گرفت که افت تقاضا در بازار مجالی به جبران زیان سهامداران نداد.

اما نکته مهم این است که اکنون بازار سرمایه به نقدینگی نیاز دارد و رکود در بازار سرمایه کاملاً مشهود است، عدم اعتمادی که در بین سرمایه گذاران به بورس پیش آمده تاثیر زیادی در روند آن داشته است، اعتماد مردم به بورس یک شبه از دست نرفته و در یک شب هم باز نخواهد گشت. البته با توجه به اینکه با زمزمه هایی مبنی بر توافقات ابتدایی برجامی موجب شد تا دلار هم نیز در این لحظه به پایین تر از مرز 30 هزار تومان قرار گیرد.

اما مقصر ریزش بورس تهران و حال ناخوش سهامداران در این مقطع زمانی در کنار عدم اعتماد به بورس، عدم نقدینگ، تنها بودجه است. این بودجه توسط دولت به مجلس پیشنهاد شده و ممکن است با توجه به نظرات نماینده‌های مجلس تغییراتی داشته باشد، البته با توجه به همسو بودن مجلس و دولت در سال جاری به نظر نمی‌رسد امسال تغییر و تحول چندانی در بودجه رخ دهد. بر اساس جزئیاتی که به امروز به گوش می رسد،  نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر خلاف پیش بینی‌ها افزایش نیافته است که این موضوع به نفع این صنایع است، همچنین نرخ بهره مالکانه معادن توسط دولت افزایش نیافته که به نفع شرکت‌های حوزه صنایع معدنی است و همچنین نرخ سوخت صنایع فولادی و معدنی است که با نرخ پتروشیمی‌ها یکسان شده که با توجه به سایر پارامترهای موجود در بازار این تغییر تأثیر چندانی در سودآوری این شرکت‌ها نخواهد داشت.

در کنار تمام این موارد می توان زمزه هایی از توافقات ابتدایی در وین اشاره کرد که موجب شده تا بازار سرمایه در یک انتظار به سر ببرد. در کل در شرایط کنونی با آنکه نقدینگی قابل توجهی در بازار سهام وجود ندارد، اما  شاهد کاسته شدن ارزش معاملات هستیم. بطوری که سهامداران نه تمایلی برای خرید دارند و نه فروش در این محدوده قیمتی اما بنظر با به تصویب رسیدن بودجه 1401 می توان روند متعادل تری را در بازار سهام شاهد باشیم.  

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : شاخص بورس تهران در یک روز پرعرضه ی دیگر در مدار منفی دنبال شد و در معاملات روز جاری با افت بیش از 25 هزار واحد در پایین از سطح 1 میلیون و 300 هزار واحد قرار گرفت.        

شاخص هم وزن: افت قیمت ها و افزایش عرضه در نمادهای کوچک هم در ادامه ی روز های معاملاتی قبل موجب شد تا شاهد افت بیش از 6400 واحدی نماگر هم وزن باشیم.   

فلزی ها: عقب نشینی قیمت ها در کلیت بازار موجب شد تا گروه فلزات اساسی هم در معرض فشار فروشندگان قرار بگیرند و افت قیمت در تمام نمادهای این گروه را شاهد بودیم. فولاد و فملی که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص بورس تهران داشتند در محدوده های منفی دنبال شدند بطوری که فولاد مبارکه به محدوده پایین تر از مرز 1000 تومان رسید و با صف فروش به کار خود پایان داد.

خودرویی ها: افت قیمت در خودرویی ها به قدری با شدن گرفتن عرضه بالا رفته که شاهد شکل گیری صفوف فروش بروی اکثریت نمادهای این گروه بودیم. خودرو و خساپا دو لیدر این گروه در کف قیمت روزانه قرار گرفتند.  

محصولات شیمیایی: رخنه کردن قدرت فروش به این گروه هم موجب قرار گرفتن تمام نمادهای گروه در محدوده منفی شد. معاملاتی بی رمق و کم حجمی را شاهد بودیم.   

فرآورده های نفتی: در دقایق پایانی معاملات روز جاری نماد شپنا در آستانه کف قیمت روزانه قرار گرفت و در نهایت در قیمت 543 توما به کار خود پایان داد. شبندر افت نزدیک به 4 درصد را به ثبت رساند. شتران در کف قیمت روزانه با صف فروش دنبال شد.  

بانکی ها: صف فروش نمادهای بانکی هم در معاملات امروز نشان از فشار فروش بالای در این دسته از نمادها را می دهد. بانکی ها هم همسو با روند حاکم شده در کلیت بازار با افزایش عرضه دنبال شدند.

کلیت بازار: معاملات بازار بورس تهران ۹۲ درصد نمادهای سهامی ریزش قیمت را تجربه می‌کنند. نزدیک به ۳۱۸ نماد در محدوده صف فروش قرار دارند و ارزش این صف‌ها حدود هزار میلیارد تومان است. صف خرید «سغدیر» تنها ۲ روز پس از عرضه اولیه عرضه شد. به نظر می‌رسد رونمایی از بودجه ۱۴۰۱ ضربه آخر را به بازار سهام وارد کرده است.

جمله طلایی روز

در این روزهای اسف بار تنها برای حفظ سرمایه باید صبور بود

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




تجربه ای همانند...
توسط محمدباقر سلیمانی 17 اردیبهشت 1403 ساعت 14:36
پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10