در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۳۷/ ۰ درصدی مواجه شد، از ۳۳۳ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۸۶ سهم (۲۶‌درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۲۹ سهم (۶۹‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۱۳ نماد (۴‌درصد) صف خریدی به ارزش ۱۴‌میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌گیری صف فروش در ۳۹ نماد بورسی (۱۲‌درصد) به ارزش ۱۰۸‌میلیارد تومان بودیم. در فرابورس ایران اما در روزی که آیفکس افت ۲۹/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۰ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۴۴ سهم (۳۱‌درصد) مثبت و ۹۵ سهم (۶۸‌درصد) منفی بود.

خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی در ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که مانند هفته‌‌‌های اخیر، حقوقی‌‌‌ها اقدام به جمع‌‌‌آوری سهام ریالی و دلاری در پروسه خرید و فروش خود در بورس تهران کرده‌‌‌اند. روز شنبه در صدر فهرست بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها گروه‌‌‌هایی اعم از خودرو و ساخت قطعات و فلزات اساسی هر کدام بیش از ۴۰‌میلیارد تومان فروش را به ثبت رساندند. در عین حال صنایعی همچون محصولات شیمیایی، فرآورده‌‌‌های نفتی و بانک‌ها در ادامه این فهرست جای گرفتند. سهامداران خرد نیز در نخستین روز کاری هفته جاری بیشترین خالص خرید خود را در گروه محصولات غذایی به ثبت رساندند. بر این اساس خالص تغییر مالکیت صنایع بورسی که در واقع نشان از میزان و چگونگی تحرکات فعالان بورسی دارد در پایان دادوستد‌‌‌های دیروز از جابه‌جایی ۲۴۴‌میلیارد تومانی سهام از سبد سهام حقیقی‌‌‌ها به پرتفوی سرمایه‌گذاران عمده خبر می‌دهد. 

 در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» « سیمان آهک و گچ» « محصولات شیمیایی» «فعالیتهای کمکی مالی» اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «خودرو » «سغدیر» «خساپا» «سمگا» «کالا» «فرابورس» «خگستر» «انرژی 3»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای «خودرو » «خساپا» «خبهمن» «خگستر» « وسکرد» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 در بین صنایع بازار بیشترین ورود پول حقیقی به گروه‌های « محصولات غذایی » «قند و شکر»   اختصاص داشت و در مقابل بیشترین خروج پول حقیقی را گروه‌های « فلزات اساسی» «محصولات شیمیایی» «خودرو و ساخت قطعات» به نام خود ثبت کردند.

 در بین شرکت‌ها، نمادهای «غآذر» «فن آوا» «کنور» «وآذر» «غناب» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «خساپا» «فولاد» «بپاس» «فجهان» «شبندر» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.