نگاهی به بازار

بازار سهام در اولین روز کاری خود نتوانست بر وقف مراد خریداران روز چهارشنبه معاملات خود را سپری کند و شاهد افت تقاضا و غلبه فروشندگان بر خریداران بودیم. بطوری که افت تقاضا حاکم شده در کلیت بازار موجب افت 4900 واحدی نماگر کل شد. بازار در هفته‌ای که گذشت معاملات بهتری را نسبت به هفته قبل داشت. جایی که هم شاخص‌ها وضعیت بهتری داشتند و هم ارزش معاملات از شرایط مساعدی برخوردار بودند. اما با این حال بازار همچنان کم رمق و کم توان و حجم و ارزش معاملات هم همچنان ناامید کننده است. با بازگشایی نمادهای خودرویی در دقایق پایانی آخرین روز کاری هفته و معاملاتی به نسبت بهتر از روزهای گذشته در بازار، تا حدودی می‌توان انتظار داشت که در هفته پیش‌رو شاهد وضعیتی بهتر باشیم.همان‌گونه که بارها گفته شده، مشکل اصلی بازار کمبود نقدینگی است. با توجه به وضعیت بازار بدهی و تغییر برخی فاکتورها در این بازار همچون نرخ بهره، سبب شده تا حدودی شاهد کوچ سرمایه‌ها از بازارسهام به این بازار باشیم. اما این همه ماجرا نیست و شاید ابهامات موجود در بازار خصوصا ابهامات بودجه‌ای سبب گردیده تا بازار با ترس و دلهره پیش رود، جایی که شنیده‌ها از بودجه صحبت از تغییرات محسوس در نرخ گاز (خوراک و سوخت)، هزینه برق مصرفی و ... دارد؛ لذا با توجه به این موارد ترس از کاهش سود شرکت‌ها نیز وجود دارد. پس بسیاری از فعالین بازار منتظر روشن شدن این موارد هستند. با توجه به ارائه بودجه به مجلس طی روزهای آینده (با کمی تاخیر)، انتظار می‌رود با مشخص شدن این عوامل، بازار هم سمت و سوی خود را مشخص کند که به احتمال فراوان بازار به سمت رشد پیش خواهد رفت و شاهد بازاری بهتر خواهیم بود.اما تا روشن شدن برخی موارد همچون نتیجه مذاکرات یا تعیین تکلیف قیمت‌گذاری دستوری و دیگر ابهامات نمی‌توان انتظار رشدی قابل توجه را از بازار داشت؛ هرچند سهام ارزنده‌ای که کمتر از ارزش ذاتی به فروش می‌رسند تعدادشان در بازاربورس زیاد است.در مجموع انتظار رشدی قابل قبول را در هفته پیش‌رو از بازار داریم مگر اتفاقات خاص سیاسی و اقتصادی رخ دهد.

بررسی گروه های مختلف

شاخص کل : برخلاف روند معاملاتی آخرین روز هفته، امروز شاهد افت قیمت در عمده نمادهای بزرگ و کوچک بودیم بطوری که بار دیگر شاهد افت نماگر بورس تهران و قرار گرفتن در مدار منفی موجب شد تا افت 4900 واحدی را بر نماگر بورس تهران شاهد باشیم.      

شاخص هم وزن: افت قیمت حاکم شده در اولین روز معاملاتی هفته موجب شد تا نماگر هم وزن هم با افت مواجه شود و شاهد افت 2000 واحدی نماگر هم وزن بودیم.  

فلزی ها:  افت قیمت در نمادهای فلزی سرخی این گروه در کنار سایر گروه ها نشان داد. بطوری که فولاد مبارکه در قیمت 1035 تومان و فملی در قیمت 565 تومان قرار داشتند. ذوب در قیمت 341 تومان افت 2.4 درصد را تجربه کرد.   

خودرویی ها : عقب نشینی خریداران در نمادهای خودرویی عمده نمادهای این گروه را در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه کرد. خساپا و خودرو در اولین روز کاری خود بعد از بازگشت به تابلو معاملات با افت حداکثری قیمت مواجه بودند و شاهد صف فروش این دو نماد بودیم.

محصولات شیمیایی : در گروه محصولات شیمیایی نماد نوری در قیمت 10793 تومان افت 1 درصد را نشان داد. پترول که بارها تا کف قیمت روزانه آمد اما در نهایت با افت 3 درصد در قیمت 248 تومان قرار داشت. شفن در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود.

فرآورده های نفتی : رنج مثبت نفتی ها در دقاق ابتدایی نیمه دوم بازار موجب شد تا کمی توجهات با این گروه همراه شود اما ناگهان با افزایش عرضه نمادهای این گروه مجددا در مدار منفی قرار گرفتند. شبریز در این میان با نوسان مثبت به کار خود پایان داد.

بانکی ها : در میان معاملات منفی و پرعرضه این گروه نماد وگردش با صف خرید 52 میلیون برگه سهمی در قیمت 1167 تومان به کار خود پایان داد. سایر نمادها معاملات منفی را دنبال کردند.

کلیت بازار: بازار بورس تهران اگرچه امروز را مثبت آغاز کرد اما پس از گذشت چند دقیقه با گرایشات منفی مواجه شد و میدان را تقدیم فروشندگان کرد. شاخص کل که در دقایق پایانی بیش از 4900 واحد افت پیشروی کرده است.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19